آبشار شوی لطافت بختیاری

ناصر بهزادفر-آبشار شوی، یکی از بزرگ‌‌‌ترین و زیبا‌ترین آبشارهای ایران است که در رشته‌ کوه‌های زاگرس، در بین کوه‌های سرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن تله‌ زنگ و در مسیر راه‌آهن سراسری تهران – جنوب واقع شده‌ است. آبشار شوی که در دره‌‌ای بین کوه چهل‌ و یک و سالن‌ کوه قرار دارد، دارای […]

ناصر بهزادفر-آبشار شوی، یکی از بزرگ‌‌‌ترین و زیبا‌ترین آبشارهای ایران است که در رشته‌ کوه‌های زاگرس، در بین کوه‌های سرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن تله‌ زنگ و در مسیر راه‌آهن سراسری تهران – جنوب واقع شده‌ است. آبشار شوی که در دره‌‌ای بین کوه چهل‌ و یک و سالن‌ کوه قرار دارد، دارای طبیعتی سبز و زیبا در فصل بهار می‌باشد.

شوی در زبان لری بختیاری به معنای لطافت است و اغلب ساکنان اطراف این آبشار از قوم لر و تیره بختیاری هستند.

این آبشار به علت واقع شدن در ابتدای استان خوزستان از آب و هوای گرم برخوردار می‌باشد. بهترین زمان بازدید از این آبشار از ۱۵ لغایت ۱۵تا فروردین می‌باشد. بعد از این زمان گرمای منطقه کمی آزاردهنده می‌باشد. در این زمان هوای بهاری طراوات و سرسبزی بیش‌تری به این منطقه بخشیده است.

آبشار شوی، پس از بیرون آمدن از غار، از گردنه‌‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است. آب آن پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و نهایتاً به دریاچه سد دزِ در استان خوزستان می‌ریزد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌ گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط تشکیل شده است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه‌‌وشان و سایر گیاهان آب‌ دوست روییده است.

مسیرهای دسترسی

مسیر اول از سمت منطقه‌ سردشت دزفول و پیرچل است. این مسیر به تازگی مورد ترمیم قرار گرفته است. از دزفول به سمت منطقه‌ شهیون تا روستای سرتنگ مسیری مناسب و ماشین‌ رو حدود ۱۳۰ کیلومتر قرار دارد که تا نزدیکی آبشار ادامه دارد و پس از آن، یکی دو ساعت کوهنوردی ساده‌ از سرتنگ تا آبشار است که مسیری بسیار خوش‌منظره است ولی این مسیر، طولانی و خسته‌کننده است .

در مسیر دوم ابتدا باید در ایستگاه قطارتله زنگ در مسیر تهران به اندیمشک از قطار پیاده شده و مسیر ۲٫۵الی ۳ ساعته تا روستای شوی را پیموده و سپس مسیر روستای شوی تا آبشار که حدود یک ساعت و نیم می‌باشد را بعد از عبور از منطقه‌ پرتگاهی (کنده) کوهپیمایی نمود.

منبع

راهنمای مصور ایرانگردی، مؤسسه کتاب سرای اعلمی، حمید اعلمی

درگاه اینترنتی بیتوته

درگاه اینترنتی گروه کوهنوردی شهید ورکش

ویکی پدیا

 

shevi-waterfall.mihanblog.com