رشد ۱۵۸ درصدی توسعه خطوط اصلی ریلی

پس از انقلاب صورت گرفته رشد ۱۵۸ درصدی توسعه خطوط اصلی ریلی توسعه خطوط اصلی ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی با رشد ۱۵۸ درصدی همراه شده و به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، صنعت ریلی کشور با قدمت ۱۰۰ ساله سهم قابل‌توجهی در اقتصاد کلان و توسعه کشور دارد […]

پس از انقلاب صورت گرفته

رشد ۱۵۸ درصدی توسعه خطوط اصلی ریلی

توسعه خطوط اصلی ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی با رشد ۱۵۸ درصدی همراه شده و به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، صنعت ریلی کشور با قدمت ۱۰۰ ساله سهم قابل‌توجهی در اقتصاد کلان و توسعه کشور دارد و توسعه آن با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران و اتصال همسایگان شمالی به آب‌های جنوب، می‌تواند علاوه بر عایدی اقتصادی برای کشور به افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در سطح روابط اقتصادی و سیاسی بین‌المللی کمک کند تا جایی که از راه‌آهن به عنوان نسخه شفابخش در دوران تحریم یاد شده است. براساس برنامه ششم توسعه و با توجه به قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، سهم حمل‌ونقل ریلی بار باید حداقل به ۳۰ درصد ‌و سهم حمل‌ونقل ریلی مسافر باید حداقل به ۲۰ درصد برسد.

سهم حمل‌ونقل ریلی از منابع حاصل از فروش نفت و گاز

براساس بند «الف» ماده ۵۷ قانون برنامه ششم دولت مکلف است به‌منظور تکمیل و اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی، دوخطه‌کردن مسیر‌ها و احداث خطوط برقی و سریع‌السیر، علاوه بر مشارکت‌های دولتی- خصوصی و افزایش اعتبارات این حوزه در بودجه سالانه، یک‌ درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز را در قالب بودجه سالانه به وزارت راه‌وشهرسازی اختصاص دهد تا طرح‌های حمل‌ونقل ریلی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته اجراء شود. موضوعی که البته سیدمیعاد صالحی؛ مدیر عامل شرکت راه‌آهن، معتقد است تاکنون به آن عمل نشده است. براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی، ماده ۵۸ این قانون نیز می‌گوید دولت باید تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه، ۲۰۰۰ دستگاه واگن و تجهیزات مربوط با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی، به خطوط ریلی شهری اضافه شود. آمارهای معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی حاکی از آن است که طول خطوط اصلی ریلی (میزان خطوط ریلی که به شکل مستقیم در امتداد خطوط دو ایستگاه ریلی قرار دارد) تا پیش از انقلاب معادل چهارهزار و ۵۷۵ کیلومتر بود. این رقم در حال‌حاضر با رشد سه برابری به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است. به عبارت دیگر توسعه خطوط اصلی ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی با ۱۵۸ درصد پیشرفت همراه شده است. نوسازی و تأمین تجهیزات ریلی نیز طی ۴۴ سال گذشته با رشد قابل‌توجهی همراه شده است، تا جایی که رستم قاسمی؛ وزیرسابق راه‌وشهرسازی از خودکفایی کشور در تولید واگن خبر داده بود. در سال‌جاری ۱۰۷ دستگاه واگن نو مسافری و خودکشش وارد ناوگان ریلی شده است. همچنین ۱۶ دستگاه لکوموتیو نو و ۱۴ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده به ناوگان ریلی اضافه شده است.

افزایش ۱۶۲ درصدی تعداد واگن‌های باری

تعداد واگن‌های باری موجود در کشور تا قبل از انقلاب اسلامی ۱۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه بوده که پس از انقلاب سه برابر افزایش یافته و به ۳۱ هزار و ۷۷۹ دستگاه رسیده است. آمارهای معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی حاکی از پیشرفت ۱۶۲ درصدی در افزایش تعداد واگن‌های باری است. تعداد لکوموتیوهای اصلی و مانوری موجود در ناوگان ریلی کشور نیز پس از انقلاب اسلامی دو برابر شده و با افزایش ۱۳۱ درصدی، از ۴۲۰ دستگاه به ۷۲ دستگاه رسیده است. لکوموتیو اصلی برای جابجایی واگن‌های باری یا مسافری در خطوط اصلی یا خطوط صنعتی- تجاری استفاده می‌شود و لکوموتیو مانوری برای جابجایی واگن در ایستگاه‌ها، آرایش قطار و… استفاده می‌شود. گفتنی است، شهریار افندی‌زاده؛ سرپرست وزارت راه‌وشهرسازی نیز پیش از این با اشاره به وجود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور گفته بود میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور حدود ۲۰ تا ۴۰ دستگاه در سال است و با توجه به اینکه نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو برآورد شده است، علاوه بر تولید داخل، باید به واردات نیز بپردازیم. رستم قاسمی؛ وزیر سابق راه‌وشهرسازی نیز، از دریافت مجوز ۲۰ میلیارد دلاری برای نوسازی حمل‌ونقل کشور و انجام مذاکراتی برای واردات لکوموتیو به کشور خبر داده بود که می‌تواند تحول بخش حمل‌ونقل ریلی باشد.