پسکرانه بنادر؛ محل مناسبی جهت فعالیت‌های صنعتی و تولیدی

گروه راه‌وشهرسازی -پَسکرانه به زمین‌های واقع در پشت بندرگاه‌ها گفته می‌شود که نقش پشتیبانی و تأمین و رساندن کالاهای صادراتی به بندرگاه و پخش و جذب کالاهای وارداتی از بندر را بر عهده‌دار دارند که به‌وسیله سیسیتم‌های حمل‌ونقل مختلف به یک بندر وصل می‌شود. پسکرانه بنادر با توجه به نزدیکی به دریا به امکانات موجود، […]

گروه راه‌وشهرسازی -پَسکرانه به زمین‌های واقع در پشت بندرگاه‌ها گفته می‌شود که نقش پشتیبانی و تأمین و رساندن کالاهای صادراتی به بندرگاه و پخش و جذب کالاهای وارداتی از بندر را بر عهده‌دار دارند که به‌وسیله سیسیتم‌های حمل‌ونقل مختلف به یک بندر وصل می‌شود. پسکرانه بنادر با توجه به نزدیکی به دریا به امکانات موجود، بهترین فرصت برای فعالیت در بخش‌های مختلف از جمله پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع آب‌بر و… می‌باشد تا از تولید تا صادرات با کمترین هزینه به بازارهای هدف برسد. این در حالی است که کشور ما از مزیت فوق‌العاده دریایی و بندری برخوردار است و استفاده مطلوب از این پتانسیل می‌تواند به کاهش هزینه حمل‌ونقل، اشتغال‌آفرینی، کاهش تنش آبی و تبدیل شدن بنادر به ‌هاب منطقه کمک شایانی داشته باشد. مجتبی یوسفی؛ رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای‌اسلامی، ‌با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت دریایی و بندری کشور و نظیر ظرفیت پسکرانه بنادر، گفت: اولویت کشور باید صادرات باشد و قطعاً مسیری بهتر از پسکرانه بنادر و حمل‌ونقل دریایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت انتقال کالا در حوزه صادرات وجود ندارد. در این باره فریدون عباسی‌دوانی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس، در رابطه با مزایای انتقال صنایع بزرگ یا گسترش فازهای توسعه‌ای صنایع، همچون فولاد در پسکرانه بنادر، اظهار داشت: در این رابطه ابتدا باید در مورد مواداولیه تولید صحبت کنیم و ببینیم قرار است از مواداولیه وارداتی استفاده کنیم یا مواداولیه داخلی را به کار گیریم. وی ادامه داد: در مورد مواداولیه‌ای که در مورد کشور وجود دارد باید بدانیم این مواد بیشتر در نواحی خشک و کم آب قرار دارند و اگر قصد داریم کارخانجات تولیدی و صنعتی را به نوار ساحلی منتقل کنیم باید بتوانیم زیرساخت مناسب حمل‌ونقل از جمله خطوط ریلی مورد نیاز برای انتقال مواد اولیه به سمت نوار ساحلی جنوبی کشور را ایجاد کنیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی، ‌با اشاره به اینکه در عین حال باید بدانیم هدف‌گذاری اصلی در مورد بخش تولید وصنعت، صادرات است یا استفاده در داخل و تأمین نیاز داخلی را در اولویت قرار داده‌ایم، بیان کرد: حمل‌ونقل هزینه‌بر است و اگر قصد داریم صنایع جدید ایجاد کنیم باید در جانمایی خود دقت به خرج دهیم. عباسی؛ افزود: بازار مصرف دیگر مسأله‌ای است که باید به آن توجه کنیم و بدانیم از کدام مسیر می‌توانیم به بهترین شکل ممکن صادرات و توزیع را مدنظر قرار دهیم. وی با اشاره به اینکه باید انتخاب ساختگاه صنایع به درستی و بر مبنای مسائل علمی، اقتصادی و بازار مصرف انجام شود، گفت: نوار ساحلی جنوبی و به ویژه پسکرانه بنادر جنوبی محل مناسبی برای فعالیت‌های صنعتی و تولیدی است و می‌توان از آب دریاها استفاده کرد تا نیازی به انتقال خط تولید آب نداشته باشیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی، ‌با اشاره به اینکه در مورد صنایع آب‌بری که در مرکز کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید هزینه و فایده را محاسبه کنیم و به بهترین شکل ممکن بتوانیم از دوره مفید آنها بهره ببریم؛ اما به صورت کلی باید در راستای توسعه دریا محور گام برداریم و صنایع و تولید را به سمت نوارساحلی منتقل کنیم. عباسی؛ با تأکید بر اینکه باید ایجاد کارخانجات تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر به عنوان یک قانون مدنظر قرار گیرد و دولت نسبت به آن مکلف شود، بیان کرد: در عین حال بودجه مورد نیاز در این رابطه اختصاص یابد تا بتوانیم از ظرفیت دریایی و بندری کشور به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و با توسعه و سرمایه‌گذاری، شرایط مناسبی برای حوزه تولید و صنعت فراهم کنیم.