رِنج قیمت خودروهای وارداتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ خواهد بود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره مصوبه واردات خودرو، گفت: این طور که ما از زبان نمایندگان مجلس شنیده‌ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به‌ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالاهای صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال […]

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره مصوبه واردات خودرو، گفت: این طور که ما از زبان نمایندگان مجلس شنیده‌ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به‌ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالاهای صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود، ولی از نظر قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ مهدی دادفر؛ درباره نحوه واردات خودرو که از طریق نمایندگی‌ها خواهد بود یا اشخاص، توضیح داد: قانون می‌گوید برای واردات خودرو باید شرکت نمایندگی، نوع و مدل را ابراز کند و اقداماتی جهت استانداردسازی و اخذ گواهینامه‌های استاندارد و محیط‌زیست را شرکت نمایندگی انجام دهد، لذا اول شرکت نمایندگی باید استاندارهای یک ماشین را انطباق دهد، بعد خودش هم اقدام کند. بعید می‌دانم اشخاص به‌طور شخصی بتوانند این کار را انجام دهند. دادفر؛ درباره نحوه اجرای واردات خودرو، گفت: متأسفانه هیچ اطلاعاتی در این خصوص تاکنون به ما نداده‌اند و ما در این بازی نیستیم. من معتقدم هر کاری که دولت می‌کند باید با مردم روراست باشد و پنهان کاری نکنند. این اقدام برخلاف قانون دایمی ساماندهی فضای کسب‌وکار و مواد ۲، ۳ و ۴ است، چون دستگاه‌های اجرایی الزام دارند در تغییر و تدوین قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها از نمایندگان تشکل‌های تخصصی جهت حضور در جلسات تشخیص خودشان دعوت کنند. در غیراین صورت مکتوب اخذ نظر کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. وی افزود: یکی از دلایلی که قانونی در ایران تصویب و در اجراء به مشکل می‌خورد هم همین است که افرادی تصمیم‌گیری می‌کنند که خودشان این کار را نکرده‌ و در اتاق خودشان قانون می‌نویسند و به تصویب می‌رسانند. دادفر؛ درباره بالارفتن کیفیت خودروهای داخلی به دنبال واردات خودرو، خاطرنشان کرد: با واردات خودرو برای خودروسازان داخلی انگیزه‌ای برای افزایش قیمت به‌وجود می‌آید اما براساس رشته تحصیلی خودم این را می‌گویم که رابطه‌ای بین واردات خودرو و افزایش کیفیت تولیدات داخلی وجود ندارد. چون کیفیت تولید داخلی شاید انگیزه‌ای باشد که خودروسازان برای فروش خودروی خود به دنبال کیفیت بروند ولی افزایش کیفیت خودرو مقوله‌ سلیقه‌ای است که در بازار رقابتی معنا می‌یابد. وی افزود: فعلاً که بازار خودرو انحصاری شده‌ است و با واردات خودرو هم نباید فکر کنید که بازار رقابتی می‌شود چون متأسفانه فاصله بسیارشدیدی بین قیمت خودروی داخلی و خودروهای وارداتی باقی می‌ماند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در ادامه تصریح کرد: ما متقاضی خودروی وارداتی را در کشور داریم. به هر حال بین کیفیت خودروی خارجی با خودروی چینی فاصله وجود دارد که مردم هم به آن توجه دارند. رنج قیمت خودروهای وارداتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ خواهد بود. یعنی عملاً این خودرو‌ها رقیب خودروهای چینی در بازار می‌شوند. ولی آن طور که گفته شده خودروهای شاسی هیچ کدام وارد نخواهند شد. دادفر؛ با بیان اینکه به شدت مخالف سامانه فروش یکپارچه خودرو هستم، خاطرنشان کرد: مگر تولیدکننده کارگر دولت است، من به عنوان تولیدکننده باید تولید کنم، دولت برای آن قیمت‌گذاری کند و خودش هم خودرو را بفروشد؟ پس رقابت اینجا چه معنایی دارد؟ اگر تولیدکننده گران می‌فروشد، دولت می‌تواند از اهرم واردات استفاده کند و رقیب برای پایین آوردن قیمت خودرو ایجاد کند اما اینکه من کارگر دولت شوم و برای آن‌ها تولید کنم پس چه نیازی اصلاً به تولیدکننده وجود دارد، خودشان هم خودرو تولید کنند، اگر می‌توانند. وی افزود: همچنین این کار برخلاف منویات رئیس‌جمهور و قول‌هایی است که داده‌اند. قرار بود کسی در این موارد دخالت نکند. دولت چرا از دیگر اهرم‌هایش برای کنترل قیمت در بازار خودرو استفاده نمی‌کند؟ این چه شیوه‌هایی است، سامانه‌ها و اینطور مدل‌‌ها خود منجر به انحراف و فساد می‌شود. از سامانه «یکپارچه مردم» ثبت‌نام و خودرو خریداری می‌کنند و آیا اجازه ندارند که آن را بالاتر در بازار بفروشند، پس چطور می‌گویند این سامانه واسطه‌گری در بازار خودرو را کنترل خواهد بود. دادفر؛ با بیان اینکه برخی می‌خواهند اصول بازی بازار را بهم بزنند، ادامه داد: چون این افراد اقتصاد را نمی‌شناسند یا شاید هم بشناسند ولی نوع نگاه مسؤولان اقتصادی، توزیع کوپنی است. اگر می‌خواهید واسطه‌گری را از بین ببرید، قیمت‌ها را واقعی کنید و اگر تولیدکننده خودرو را گران می‌دهد باید برای او رقیب تراشید. وی افزود: اگر می‌خواهند بازار واسطه‌گری خودروی داخلی را هم از بین ببرند باید اجازه دهند قیمت آن واقعی شود. مسؤولان گفته‌اند که ۷۰ میلیون در هر ماشین ضرر می‌دهد که اگر این حرف راست باشد، چرا باید این ضرر را بدهند؟این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در کشور وجود سامانه‌هاست هر جا می‌رویم، سامانه دارند که درست هم کار نمی‌کند. اگر همین الان بگویند واردات خودرو شروع شد، حداقل چهار ماه طول می‌کشد تا واردات بخواهد به مرحله اجرایی برسد. باید منتظر ماند و دید همه این صحبت‌‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که وزیر می‌کند، در هیأت دولت با چه واکنشی مواجه خواهد شد.