ظرفیت اسمی در خودروسازی عملیاتی نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: برای اینکه دست دولت باز باشد، در مصوبه مجمع همه شرایط واردات خودرو در اختیار دولت گذاشته شد که ظرف امروز و فردا در جلسه هیأت دولت بررسی می‌شود که بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. به گزارش ایلنا، رضا تقی‌پورانوری؛ درباره راه‌اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو و تأثیر آن […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: برای اینکه دست دولت باز باشد، در مصوبه مجمع همه شرایط واردات خودرو در اختیار دولت گذاشته شد که ظرف امروز و فردا در جلسه هیأت دولت بررسی می‌شود که بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. به گزارش ایلنا، رضا تقی‌پورانوری؛ درباره راه‌اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو و تأثیر آن در بازار این صنعت، گفت: من در کل از وجود این سامانه‌ها استقبال می‌کنم به شرطی که کمک به شفافیت کنند. این سامانه‌ها می‌توانند به این موضوع کمک کنند که مردم با آرامش خیال بتوانند انتخاب و خیال آنها راحت باشد که همه با حقوق برابر از امکاناتی که در کشور وجود دارد، استفاده می‌کنند. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس در ادامه، افزود: اما ظاهراً این سامانه هنوز راه نیفتاده و یک انتقاد به این اقدام همین است که همان فروش‌هایی که بعضاً به‌وسیله بعضی خودروسازان عرضه می‌شد به دلیل اینکه این سامانه هنوز پایدار و به طور کامل راه‌اندازی نشده است. تقی‌پورانوری؛ افزود: هفته گذشته از طریق انتقادات و شکایت‌هایی که از طریق مردم به دست ما می‌رسد، شاهد این موضوع بودیم که خودرو دوباره از طریق دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار به فروش رفته‌ است. یعنی دوباره هزینه اضافه‌ای به مردم تحمیل شده و مسؤولان باید تسریع در راه‌اندازی این سامانه داشته باشند. عضو مجمع نمایندگان استان تهران، تأکید کرد: سامانه‌های تک‌تک و جزیره‌ای از نظر مدیریتی برای فروش خودرو کارآمد نیستند. طرحی، هفته پیش در مجلس با عنوان یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات داده شد که ما روی آن تأکید می‌کنیم. این اطلاعات زمانی مفید و مؤثر خواهد بود که در کنار سایر اطلاعات مدیریتی کشور اطلاعات مفیدی را به مردم بدهد و مردم با مراجعه به این سامانه‌ها از امکانات و تصمیماتی که در کشور وجود دارد، مطلع شوند. این نماینده مجلس، با تأکید بر اینکه این سامانه‌ها باید کمک کنند تا رانت اطلاعاتی در کشور از بین برود، ادامه داد: رانت اطلاعاتی یعنی اینکه یکسری اطلاعات عمومی در کشور وجود دارد که متأسفانه در اختیار برخی هست ولی در اختیار عموم به صورت مساوی نیست. اگر این سامانه‌ها کمک به حل این مشکل در کشور کنند، قطعاً ما از آنها حمایت می‌کنیم. وی افزود: اکنون عرضه خودرو نسبت به قبل وضعیت بدتری دارد، چون حتی اگر افرادی می‌توانستند از طریق این فروش‌ها، خودرو تحویل بگیرند، همین امکان هم از بین رفت از همین روی باید در راه‌اندازی این سامانه تسریع شود. همچنین تا زمانی که این سامانه آماده نشده با نظارت موردی خودروسازان را تشویق کنند که این عرضه‌ها صورت بگیرد. چون یکی از مشکلات بنیادی در بازار خودروی داخلی تفاوت فاحش بین عرضه و تقاضا است که خوشبختانه با تصمیمی که مجمع تشخیص هفته گذشته گرفت، امیدواریم بعد از یک سال ونیم تلاش مجلس به نتیجه لازم برسد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصرار بر واردات خودرو داشتیم که به عنوان تنظیم بازار و برای اینکه حق مردم ضایع نشود و بتوانند با یک قیمت منصفانه و با یک وجه مشخص خودروی دلخواه خود را تهیه کنند. همچنین این اقدام باید در راستای سیاست‌گذاری دولت برای بالا بردن تیراژ تولید خودرو در کشور باشد. تقی‌پورانوری؛ با بیان اینکه امروز کشور بیش از تعداد مصرف ظرفیت اسمی تولید دارد، تأکید کرد: متأسفانه این ظرفیت اسمی در خودروسازی به طور کامل عملیاتی نیست. می‌توان گفت؛ تولیدی که اکنون در حال انجام است شاید ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت اسمی است که در کشور وجود دارد و اگر این رقم به بالای ۹۰ درصد برسد، قطعاً هم آرامش بر بازار حاکم خواهد بود و هم شهروندان می‌توانند با یک مبلغ مشخص خودروی خود را خریداری کنند. این نماینده مجلس، درباره شرایط واردات خودرو به کشور و اینکه آیا با محدودیت مواجه خواهد بود یا نه، توضیح داد: برای اینکه دست دولت باز شد، در مصوبه مجمع همه شرایط واردات خودرو در اختیار دولت گذاشته شده که ظرف امروز و فردا در جلسه کمیسیون‌های هیأت دولت بررسی می‌شود که بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. وی افزود: امیدواریم سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری درستی به‌خصوص در مورد نوع خودرو انجام شود. ما بارها گفته‌ایم که هدف ما از واردات خودرو، تنظیم بازار است. بنابراین اینکه تعداد محدودی خودروی لوکس وارد شود، مشکل کشور را حل نخواهد کرد. تقی‌پورانوری؛ تصریح کرد: به نظرم سیاست درست واردات خودرو این است که واردکنندگان را تشویق کنیم تا در همین کلاس خودروهایی که وجود دارد، خودرو وارد شود تا هم عموم مردم بتوانند قدرت خرید داشته باشند و هم اینکه خودروسازان داخلی‌ بتوانند با آنها رقابت کنند. اگر برای واردات دنبال کلاس خودروهای لوکس برویم چون در دنیا تولیدکننده‌های محدودی دارند، برای هر کشوری اقتصادی نیست که بخواهد آنها را تولید کند و به تعبیری کمکی به تولید و ارتقای کیفیت نخواهد داشت. وی افزود: اگر سیاست‌گذاری واردات خودرو درست باشد و همین کلاس خودروهایی که در داخل تولید می‌شود که منظور از کلاس خودرو، نوع و تیپ آن است، این کار کمک خواهد کرد که مردم با انتخاب درست خود بین خودروهای داخلی و خارجی به صنعت داخل هم کمک کنند. این نماینده مجلس تأکید کرد: نکته مهم که در بحث تولید خودرو به وزیر صمت هم گفته‌ایم، این است که دولت و حاکمیت باید یک مدل مشخص حکمرانی صنعت و بازار خودرو در کشور تدوین کنند. منظور ما از این مدل این است که بالاخره تکلیف دولت مشخص ‌شود که دولت چه کار باید بکند و بخش‌خصوصی و آنها که در این حوزه حاضر به سرمایه‌گذاری هستند، باید امکانات و چهارچوب کارشان مشخص باشد که بتوانند به صورت تضمین شده پای کار بیایند و با هر تکانه در ارز و شرایط ثبات اقتصادی این مقدار دچار فرازونشیب نشود. تقی‌پورانوری؛ با بیان اینکه متأسفانه علی‌رغم اینکه کشور بیش از ۵۵ یا ۶۰ سال است، اسم صنعت خودرو را در کشور عنوان می‌کنند ولی هنوز تولید ما یک تولید وابسته است و هنوز صنایع مستقل خودروسازی نداریم، خاطرنشان کرد: منظور از استقلال صنعت خودرو قطع رابطه با کشورهای دیگر نیست بلکه اگر موقعی آنها قطع رابطه کردند، کمااینکه درسال‌ها و دهه‌های گذشته آن را دیدیم، کشور بتواند تولیدش را ادامه دهد. راه‌حل آن هم تولید صنعتی است که وزارت صمت قطعا با تشکیل کنسرسیوم‌ها بین خودروسازان داخلی و تنظیم روابط بین آنها اقدامی کند که حتی بزرگان خودروسازی دنیا هم‌اکنون انجام می‌دهند. چون هزینه سرمایه‌گذاری به‌خصوص در طراحی خودرو و قطعات اصلی مثل موتور، گیربکس و بدنه خودرو بالا است، معمولا شرکت‌های بزرگ هم حتی در این زمینه‌ها به صورت مشارکتی این کارها را انجام می‌دهند. وی افزود: متأسفانه در یک جمعیت محدود تعداد زیادی تولیدکننده داریم که تیراژ آنها بسیار پایین است که اگر دولت آنها را در قالب کنسرسیوم و همکاری برای تولید صنعتی حمایت کند، حتما شاهد کاهش قیمت به صورت واقعی و افزایش تیراژ تولید و کیفیت خودرو در کشورخواهیم بود. عضو مجمع نمایندگان استان تهران، درباره تأثیر واردات خودرو بر کنترل قیمت خودروهای داخلی، گفت: بخش کوچکی در ذهن ما به این اختصاص دارد که واردات خودرو به تنظیم بازار کمک می‌کند ولی اصل و اساس واردات برای ما این است که شرکت‌های داخلی با همکاری یکدیگر و ایجاد کنسریوم‌ها و طراحی مشترک در تولید قطعات مشترک فعالیت کنند، موضوعی که در دنیا هم معمول است. برای مثال یک خودروساز می‌تواند قطب تولید موتور باشد و به بقیه هم ارایه دهد. وی افزود: موضوعی که در کشور ضعف داریم اما نیروی انسانی و متخصص به اندازه کافی در این زمینه داشته و همت نبوده‌ است. یعنی اگر به اندازه کافی یک سرمایه مناسب برای این طراحی پیش‌بینی شود، مطمئن هستم که متخصصان داخلی ما توانمندی فنی تولید آن را دارند. فقط مشکلات مدیریتی تاکنون باعث شده که ما به صورت جزیره‌ای و جدا ازهم عملا آن راندمان مناسب را از صنعت خودروسازی داخلی نگرفته‌ایم.‌