تأمین مالی زیست‌بوم معدن به کمک راهکارهای نوآورانه

مرکز نوآوری ایمینو با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، همراهی نهادهای تأمین مالی و بخش‌های دست‌اندرکار، زمینه را برای توسعه طرح‌های فناورانه در حوزه معدن و صنایع‌معدنی فراهم می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، این مرکز از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران «ایمیدرو» با هدف سیاست‌گذاری و تسهیلگری شبکه‌سازی، […]

مرکز نوآوری ایمینو با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، همراهی نهادهای تأمین مالی و بخش‌های دست‌اندرکار، زمینه را برای توسعه طرح‌های فناورانه در حوزه معدن و صنایع‌معدنی فراهم می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، این مرکز از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران «ایمیدرو» با هدف سیاست‌گذاری و تسهیلگری شبکه‌سازی، توسعه بازار آموزش و ترویج رفع منازعات تمرکزدهی فعالیت‌ها و مشوق‌ها به سمت حوزه‌ها و عناصر راهبردی تشکیل شده است. حسین منصوری؛ مجری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع‌معدنی «ایمینو» در نشست بررسی راهکارهای نوآورانه تأمین مالی حوزه معدن با اشاره به اینکه در زیست‌بوم نوآوری بخش معدن و صنایع‌معدنی با چالش کمبود ایده مواجه هستیم و داشتن ایده‌های نو برای حل مشکلات مختلف از چالش‌های ما است، عنوان کرد: براساس معیار جهانی، ۹۸ درصد ایده‌ها رد می‌شوند و به این معناست که از ۱۰۰ ایده تنها دو ایده انتخاب می‌شوند. منصوری؛ با بیان اینکه ۱۰۰ شرکت به فعالیت در بخش معدن و صنایع‌معدنی مشغول هستند، گفت: براساس بررسی‌های ما ۵۹ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به توسعه بازار دارند، ۲۸ درصد با مشکلات تأمین مالی روبه‌رو هستند و باقی مشکلات نیز به منابع انسانی مربوط می‌شود که امیدواریم دانشگاه‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌‌ها و دیگر بازیگران زیست‌بوم آگاه به این دغدغه‌ها هم‌افزایی و نقش‌آفرینی کنند. در ادامه این نشست، مهدی مجیدپور؛ رئیس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از شرکت‌های معدنی و صنایع‌معدنی با الفبای نوآوری و کارآفرینی آشنا نیستند و نسبت به ورود طرح‌های نوآورانه و فناورانه مقاومت‌هایی نشان می‌دهند. وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها جایی برای شکل‌گیری و پرورش ایده‌های نو هستند، گفت: ما در تلاش بودیم با ایجاد آزمایشگاه نوآوری در درون دانشگاه به مدلسازی و ساختار تأمین مالی در زیست‌بوم نوآوری بپردازیم و نقاط ضعف این عرصه را شناسایی کنیم. مجیدپور؛ عنوان کرد: دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن می‌تواند بسترهای درست تأمین مالی ایده‌های نوآورانه و فناورانه را شناسایی و با همکاری متولیان و دیگر بازیگران زیست‌بوم نوآوری بخش معدن کشور راهکارهای کارشناسی شده حمایت مالی از نسل نوآور را ارایه کند.

برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه

مجید وفایی‌فرد؛ عضو هیأت اجرایی ایمینو، در ادامه این نشست مطرح کرد: مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها موتور محرک زیست‌بوم نوآوری هستند و متولیان بخش معدن اهرم‌های حرکت توسعه این زیست‌بوم محسوب می‌شوند. مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، افزود: با توجه به‌ اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی مرکز نوآوری ایمینو افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع‌معدنی بوده، چگونگی تأمین مالی و نوع حمایت از نوآوران جوان حائزاهمیت است تا فناوران و نوآوران دانشگاه و صنعت به ایده‌پردازی ترغیب شوند. وی با اشاره به تجارب برگزاری جشنواره مشترک دانشگاه تهران، ایمیدرو و ایمینو (اینوماین)، بیان کرد: نهادسازی در تأمین منابع مالی ایده‌های معدنی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمایتی موجود در دستگاه‌های اجرایی و همنشینی بازیگران چندسویه اقتصاد دانش‌بنیان همواره از اهداف قابل‌توجه در زیست‌بوم نوآوری بخش معدن بوده است.