مشاور و مدرس حل مسأله و توسعه بازار

  پیش به‌سوی شغل‌های متاورس علیرضارضایی مشاور و مدرس حل مسأله و توسعه بازار    مقدمه:  طبق تعریف آقای متیوبال؛ مدیر سایت معتبر متاورس پرایمر، متاورس(دنیای مجازی)  شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه‌سازی‌های سه بُعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند که در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم‌های […]

  پیش به‌سوی شغل‌های متاورس

علیرضارضایی

مشاور و مدرس حل مسأله و توسعه بازار

 

 مقدمه:

 طبق تعریف آقای متیوبال؛ مدیر سایت معتبر متاورس پرایمر، متاورس(دنیای مجازی)  شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه‌سازی‌های سه بُعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند که در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم‌های پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ می‌کنند. این مجموعه می‌تواتند همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد بدون آن که لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشند.

این دنیای مجازی به دلیل ظرفیت‌های گسترده اینترنت، می‌تواند شامل چندین دنیای مجازی مجزا و یا به هم پیوسته باشد و حتی ممکن است به ازای هریک از کمپانی‌های بزرگ حوزه فناوری (که وارد طراحی و توسعه متاورس شده‌اند) دنیای مجازی داشته باشیم که هیچ ارتباطی هم به یکدیگر نداشته باشند.

در این مقاله در نظر نداریم متاورس (دنیای مجازی) را معرفی نماییم و یا موضوعات فنی و یا اصطلاحات  و نحوه کار یا استفاده از آن را توضیح دهیم، بلکه با علم به اینکه این رویای جدید انسان بعد از سال‌ها کم‌کم رنگ واقعیت گرفته است و در دوران نوپایی و خامی به سر می‌برد ولی به احتمال خیلی زیاد،  به سرعت و شاید در کمتر از پنج سال آینده به قدری  فراگیر و ترند شود که مانند شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به جزء جدانشدنی از زندگی انسان‌ها و یا حتی چیزی فراتر و ارزشمندتر از آن تبدیل گردد، بنابراین، زمان بسیار مناسبی است که در رابطه با فرصت‌های شغلی که این دنیای مجازی ایجاد می‌نماید، صحبت نماییم و علاقه‌مندان، جوانان ، تصمیم‌گیران حوزه آموزش (آموزش‌عالی و آموزش و پرورش) ، کار و اشتغال کشور،  برنامه‌ریزی و قدم‌های هدفمند جهت استفاده از این فرصت را برداشته و بخش قابل توجه‌ای از نیاز شغلی سال‌های آینده را از این رهگذر تأمین و پوشش دهند.

در ادامه  مشاغلی که به واسطه توسعه متاورس با استقبال بالایی روبه‌رو شده و بازار کار بسیار خوبی پیدا می‌کنند را معرفی می‌کنیم، همچنین مشاغل جدیدی که بواسطه ظهور این تکنولوژی، ایجاد می‌شود را معرفی و مورد بررسی قرار می‌دهیم. بدیهی است که تحصیلات دانشگاهی پیش نیاز  تعدادی از این مشاغل می‌باشد و برخی دیگر مهارت محور بوده و در کنار آموزش‌های پایه ای، رشد و حرفه‌ای شدن افراد، به‌واسطه تمرین و ممارست و تجربه اتفاق می‌افتد.

 

بازار کار بی‌انتها و مشاغل متاورسی:

 تقریباً اکثر مهارت‌ها و توانمندی‌های مرتبط با فنآوری اطلاعات، در دنیای مجازی هم مورد نیاز است، البته با تغییرات و تعریف‌های جدید و  بعضاً نیازمند پیوستگی و هماهنگی بسیار دقیقی با  افراد دیگری که همین نوع فعالیت‌ها را در متاورس انجام می‌دهند ، به هرحال دنیای مجازی (هریک از دنیاهای ارائه شده توسط کمپانی‌های مختلف) باید همگن و به‌هم پیوسته باشد و استانداردها و روش‌ها و مؤلفه‌های مختلف مورد استفاده و همچنین ابزار و نرم‌افزارهای بکارگرفته شده می‌بایست به نحوی باشد که این به هم پیوستگی و هماهنگی در حد بالایی حفظ شود وگرنه عملاً نمی توان انتظار داشت که دنیایی جدید شکل بگیرد، افرادی  که اصول و روش‌های مورد تایید استفاده نمی کنند، عملاً از همراهی با این دنیا و حضور و تأثیرگذاری در آن، کنار گذاشته می‌شوند.

با این توضیح  شغل‌های پُرکاربرد و احتمالاً پولساز دنیای متاورس را در ادامه ذکر می‌نماییم:

۱-              معماران و طراحان فضای سه بُعدی (دیجیتال) : شاید بتوان گفت که بازار کار طراحان فضای دیجیتال سه بُعدی در متاورس، تقریباً بی‌انتهاست، در واقع تمامی مکان‌ها و چیزهایی که در دنیای واقعی می‌بینیم را می‌توان در دنیای مجازی طراحی و بازآفرینی کرد و وقتی از دنیای مجازی صحبت می‌کنیم یعنی اینکه می‌خواهیم همه فضاهای واقعی به‌علاوه فضاهای تخیلی را در آن داشته باشیم و به عبارت ساده‌تر طراحی فضای سه‌بُعدی دیجیتال یکی از مورد نیازترین و جذاب‌ترین مشاغل متاورس خواهد بود که پایانی برای نیاز به متخصصان این رشته برای آن متصور نیست،

رویکرد آموزشی و مهارت آموزی در مدارس، مراکز آموزشی و  دانشگاه‌های کشور می‌تواند با تربیت افراد توانمند و حرفه‌ای در این زمینه بخشی از نیروی کار سه تا چهار سال آینده را به این سمت هدایت نماید.

۲-                

 

۲-              تحقیقات بازار:

در حال حاضر شرکت‌های تحقیقات بازار، این کار را در فضای فیزیکی انجام می‌دهند تا علایق افراد را متوجه بشوند اما در آینده ،ارزیابی دیجیتال و روانشناسی دیجیتال صورت خواهد گرفت تا به این ترتیب بهترین سرمایه‌گذاری انجام شود.

 

۳-              تولید محتوا:

تولید محتوای دیجیتالی در آینده خیلی ارزشمند است. این کار بر بستر بلاکچین انجام می‌شود و تولید محتوای آموزشی شغل پُرطرفداری خواهد بود. شما محتوا تولید کرده و آن را می‌فروشید.

 

۴-              برنامه‌ریز متاورس:

ایده دادن، کار راحت و بدون هزینه­ای است اما عملی کردن آن بسیار پیچیده است. هنگامی که یک متاورس در حال کار داشته باشیم، توانایی برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی تمام عملکردها در یک دنیای کاملاً مجازی برای اکثر شرکت‌ها کاملاً کلیدی خواهد بود.

این همان جایی است که برنامه‌ریز وارد می‌شود. همان‌طور که مدیران عامل یک چشم‌انداز و استراتژی برای ایجاد و رشد درآمدهای کسب‌وکار خود تعیین می‌کنند، برنامه‌ریز باید مجموعه‌ای استراتژیک از فرصت‌ها را از اثبات مفهوم تا آزمایش پیاده سازی هدایت کند. این فرآیند شامل شناسایی فرصت‌های بازار، ایجاد موارد تجاری، تأثیرگذاری بر نقشه‌های راه مهندسی، توسعه معیارهای کلیدی و… است.

شاید جذاب به نظر نرسد، اما چگونه تصمیم می‌گیرید که آیا یک شرکت خودروسازی باید روی ایجاد تست‌های رانندگی مجازی تمرکز کند یا روی اجرای یک تجارت دوقلو دیجیتال برای پیش‌بینی خرابی‌ها تمرکز کند؟

 

 

۵-              اطلاعات شخصی:

شما از پرسنال دیتای شخصی خود می‌توانید کسب درآمد کنید. وقتی اینستاگرام را نصب کردید. اطلاعات خود را  در آنجا به صورت رایگان به اشتراک گذاشته و خدمات آموزشی دریافت می‌کنید.

در آینده نزدیک، اپلیکیشن‌ها در برابر اطلاعات سلامت شما پول پرداخت خواهند کرد. این یکی از تجارت‌های آینده است زیرا  کمپانی‌های بزرگ به اطلاعات سلامت افراد نیاز دارند و این اطلاعات را می‌خرند. این اطلاعات در همه جا کاربرد دارد. جمع‌آوری، دسته‌بندی و فروش اطلاعات افراد (شخصی) یک شغل بسیار مهم است.

 

۶-              تورلیدر مجازی:

راهنمای گردشگری مجازی یک شغل بسیار مهم آینده است، شما در آینده قادر هستید تا با عینک VR یک تور لیدر بگیرید تا شما را راهنمایی کند این مثل تماس تصویری نیست.

فضای متاورس، خیلی تعاملی‌تر است. یعنی اینکه تور لیدرتان در کنار شما قرار گرفته و شما با او قدم می‌زنید. امکان دارد که شما با دوستانتان در شهرهای مختلف به کمک یک عینک بتوانید همزمان به یک مکان مشترک، سفر کنید این اتفاق مهم، قطعاً رخ خواهد داد. الان زیرساخت آن در حال فراهم شدن است.

 

۷-              پردازشگر اطلاعات:

پردازش حجم بالای اطلاعات در آینده به شغل بسیار مهمی تبدیل خواهد شد . فعلاً این کار مصرف عمومی پیدا نکرده است. بزودی، کامپیوترهای کوانتومی وارد بازار خواهد شد و ما به تحلیلگرهایی نیاز داریم که این اطلاعات را بتوانند تحلیل و آنالیز کنند. الان ما هریک شرایط خاصی داریم.

اما اطلاعاتی از یکدیگر نداریم که مثلاً  نمی دانیم وضعیت سلامتی یا دیدگاه‌های اجتماعی و هنری شما چگونه است؟

در آینده نه چندان دور، صندلی شما متصل به اینترنت بوده و اطلاعات سلامت شما را منتقل میکند.

ما به تحلیلگرانی نیاز داریم که این حجم از دیتا را آنالیز کرده و تحلیل کند. بخشی را هوش‌صنوعی و بخشی را  کامپیوترهای کوانتومی انجام می‌دهند اما باید دقیق‌تر بررسی شود.

 

۸-              بازیافت اطلاعات:

در دنیای متاورس، دیتای تمیز و کثیف وجود دارد. یک‌سری شبیه زباله است! فضای دیتا در آینده به بازیافت‌کننده دیتاهای پرت نیاز دارد.

 

۹-              وکیل دیجیتال:

ما  در متاورس به وکیل دیجیتال نیاز داریم. به کرات ممکن است شما با ویدئو فیک و شبیه‌سازی شده مواجه شوید. همین نکته امکان دارد که بتواند یک زندگی را به هم بریزید. در این صورت  شما به وکیل‌هایی نیاز دارید که بتوانند صحت این موضوع را بررسی کنند.


۱۰- توسعه‌دهنده اکوسیستم:

متاورس به خودی خود و تنها با یک شرکت به وجود نمی‌آید. یک اکوسیستم کامل باید در اطراف آن ساخته شود. حسگرها، پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی، فرآیندهای KYC، داده­ها، تولید برق سبز، محاسبات لبه، قوانین، مقررات و…

 جهان پیچیده است و دیجیتالی کردن آن کار آسانی نخواهد بود. می‌توانیم این مشکل را با مشکلی که در حال حاضر صنعت خودرو در حال انتقال به خودروهای الکتریکی با آن مواجه است، مقایسه کنیم. محصولات موجود هستند، اما بزرگ‌ترین مانع برای پذیرش آنها نبود ایستگاه‌های شارژ گسترده در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها و تکامل مداوم ظرفیت باتری است.  

توسعه‌دهنده اکوسیستم مسؤول هماهنگی شرکا و دولت‌ها خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که عملکردهای مختلف ایجاد شده در مقیاس بزرگ امکان‌پذیر است. آنها برای سرمایه‌گذاری‌های دولتی در زیرساخت‌ها فشار خواهند آورد و جوامع بزرگی از بازیگران (فعالان این حوزه) را به حرکت در خواهند آورد.

یکی از چیزهای کلیدی که آنها باید روی آن تمرکز کنند، قابلیت همکاری است، تا اطمینان حاصل شود که مشتری متاورس،  می‌تواند از آیتم‌های مجازی خود در تجربیات مختلف استفاده کند.  

 

 

۱۱-           مدیر امنیت متاورس:

ما به افرادی نیاز داریم که بتوانند در طول مراحل طراحی، اعتبارسنجی و تولید انبوه، راهنمایی و نظارت کنند تا مطمئن شوند دنیای دیجیتال جدید ما امن و منطبق با الزامات ایمنی نظارتی است. مدیر امنیت متاورس این وظیفه را بر عهده دارد.

کار آسانی نیست، چراکه آنها باید به طور دقیق پیش‌بینی کنند که عملکردهای متاورس چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است مورد سوء‌استفاده قرار گیرند، و اجزاء، سیستم‌ها، و مراحل ساخت‌وساز حیاتی مرتبط با این پیش‌بینی‌ها را شناسایی کنند.

  

۱۲-          سازنده سخت‌افزار‌های متاورس:

متاورس  فقط بر اساس کد ساخته نخواهد شد. علاوه بر کد روی سنسورها، دوربین‌ها و هدست‌ها ساخته خواهد شد. حسگرهایی که اگر کسی بازوی شما را به صورت آنلاین فشار دهد احساس می‌کنید. دوربین‌هایی که می‌بینند آیا حالت وحشتناکی دارید تا هوش‌مصنوعی بیش از حد شما را آزار ندهد. هدست‌هایی که خورشید را در اطراف شما احساس می‌کنند و یک روز تابستانی را در دنیای دیجیتال برای بیشتر نزدیک بودن به واقعیت نشان می‌دهند.

سخت‌افزار­های لازم برای ساخت این قابلیت‌ها بسیار گران و کارکرد پیچیده ای  دارد.

یک سازنده سخت‌افزار متاورس باید آن را طراحی و مونتاژ کرده و با پیچیده‌تر شدن دنیای مجازی، آن را به‌روزرسانی کند.

 

 ۱۳-کارشناس مسدود کردن تبلیغات:

تصور کنید در حال قدم زدن در فضای دیجیتال هستید و در دنیای واقعی گرسنه هستید. ناخودآگاه، کمی بیشتر به کافه‌ها و رستوران‌های دیجیتالی در مسیرتان خیره می‌شوید. و نمی‌دانید که یک دقیقه بعد، تبلیغات‌های مختلف انواع  غذا و خوراکی‌ها به طرف شما روان می‌گردد. در ابتدا سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد. بنابراین، به محض اینکه خسته شدیم، مسدودکننده‌های تبلیغاتی را می‌خواهیم که باید به اندازه کافی پیشرفته باشند تا بتوانند آگهی‌های تعبیه‌شده در خود واقعیت را شناسایی کنند. اینجاست که متخصصان مسدود کردن تبلیغات وارد می‌شوند.

 امنیت سایبری متاورس:

متاورس هدف مناسبی برای حملات سایبری و کلاهبرداری است: آواتارهای هک شده، سرقت NFT، دزدی داده‌های بیومتریک/فیزیولوژیکی (الگوهای امواج مغزی)، هدست‌های هک شده و…

به همین دلیل است که ما به کارشناسان امنیت سایبری متاورس نیاز داریم. افرادی که حملات را مسدود می‌کنند و اطمینان می‌دهند که قوانین و پروتکل‌ها بازنگری و اصلاح می‌شوند، و شاید حتی اختراع شوند، تا تمام خطرات امنیتی نهفته در  متاورس را پیش‌بینی نماید.

  

۱۵- برنامه نویسان خُرد (کارآموزان):

به زبان خیلی ساده، این دنیای جدید نیازمند کارگران ساده‌ای است که چمن‌هارا با برنامه‌نویسی کوتاه کرده و یا آن‌ها را آبیاری کنند و رشد دهند. جاده‌ها را اسفالت و ترمیم کند و تمامی جزییات بی اهمیت و در عین حال مهم را انجام دهد.

در دنیای واقعی پول زیادی برای اینکار پرداخت نمی­شود اما در متاورس اوضاع این چنین نمی­ماند و احتمالاً اینکار توسط کارآموزانی (متخصصان برنامه‌نویسی تازه کار)  با حقوق نسبتاً مناسب که به دنبال کسب تجربه و افزایش مهارت خود هستند انجام می‌شود.

 

۱۶-          داستان سرای متاورس:

این شخص مسؤول طراحی ماموریت‌های همه‌جانبه برای کاربران برای کشف متاورس، سناریوهای آموزشی برای ارتش، فرصت‌های بازاریابی دشوار در قالب روایت‌هایی برای شرکت‌ها، جلسات روانشناسی و… خواهد بود.

 

۱۷-          خرید و فروش:

یکی از معروف‌ترین شغل‌های مرتبط با متاورس خرید و فروش است. شما از طریق خرید و فروش ملک، خرید و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)بازی‌ها و  یا هر چیز مجازی دیگری و حتی اجاره دادن آنها می‌توانید کسب درآمد کنید. این کار از طریق انواع توکن‌های غیر قابل تعویض انجام می‌شود. این را هم در نظر بگیریم که دلالی و واسطه‌گری در این دنیای مجازی هم به عنوان یک شغل با سرمایه‌گذاری کم، زحمت زیاد و درآمد خوب قابل تصور است.

 ۱۸- مهندس بلاکچین:

یک مهندس بلاکچین از نظر فنی مسؤول پیاده سازی و ایجاد یک بلاکچین دیجیتال برای راه‌حل‌های سازمانی است. حوزه‌های کاری مهندسان بلاکچین معمولاً حول محور شرکت‌های مشاوره فناوری یا خدمات داده می‌چرخد. اما در حوزه متاورس فعالیت آن‌ها متفاوت است. آنها مسؤول ایجاد و طراحی راه‌حل‌های بلاکچین خواهند بود.

 

۱۹-          استراتژیست توکن‌های مثلثی NFT

یک استراتژیست NFT باید دانش و درک عمیقی از فناوری بلاکچین و حوزه شغل‌های مرتبط با متاورس داشته باشد. شاغلین در این حوزه مسؤول تجزیه و تحلیل ترند‌های تکنولوژی بلاکچین محور هستند تا بتوانند فرصت‌های مناسب و کاربردی را پیدا کنند. استراتژیست‌های این حوزه همچنین برنامه‌هایی را برای ترکیب مفاهیم NFT، گیمیفیکیشن (gamification)، پیاده‌سازی تکنیکی و موارد دیگر ایجاد خواهند کرد.

 

۲۰-           متخصص فضای ذخیره‌سازی ابری اطلاعات متاورس:

کرونا تأثیر به‌سزایی در استفاده بیشتر از فضای ذخیره‌سازی ابری داشته است. دنیای متاورس به متخصصان فضای ذخیره‌سازی ابری اطلاعات نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند که تمام داده‌های ذخیره شده در متاورس ایمن هستند و فقط توسط پرسنل مجاز قابل دسترسی هستند.

 

۲۱-          طراح و تولیدکننده و توسعه‌دهندگان بازی‌های متاورسی:

سرمایه‌گذاری، طراحی و تولید بازی‌های متاورسی و حتی بازیکنان این بازی‌ها،  مجموعه‌ای قابل توجه از شغل‌هایی است که در دنیای مجازی بسیار فعال و پول‌ساز خواهد بود، برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که بازی‌های متاورسی مدت‌هاست عملاً فعالیت خود را در دنیاهای متاورسی شروع کرده‌اند.

 

۲۲-          مشاوران دارایی و سرمایه‌گذاری در متاورس:

مشاور دارایی متاورس را مانند یک مشاور مالی در دنیای واقعی در نظر بگیرید. با افزایش NFTها، مشاور متاورس تقاضای زیادی خواهد داشت و آنها به کاربران در خرید دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها کمک شایانی خواهندکرد.

جهان‌های موازی فرصت‌هایی را برای انجام، مبادله و ایجاد آنچه قبلاً دیده نشده است را فراهم می‌کند.

 

۲۳-          مشاوران و مجریان بازاریابی و تبلیغات:

هرجا که موضوع خرید و فروش و ارائه محصول و یا خدمات در میان است، بازاریابی و تبلیغات جزء جدانشدنی از آن خواهد بود، در دنیای مجازی هم قطعاً مشاوران و مجریان بازاریابی و تبلیغات حضور پررنگ و پول‌سازی خواهند داشت.

 

جمع‌بندی:

در نظر داشته باشیم که ایده‌پردازی و حرکت به سوی دنیای مجازی و توسعه اولیه و خامی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم و آینده اعجاب‌آور  متاورس ، هیچ یک  اتفاقی نخواهد بود و یک شبه رخ نداده و نخواهد داد. متاورس برای کار کردن به فناوری‌ها، پروتکل‌ها، شرکت‌ها، نوآوری‌ها و اکتشافات جدید بی‌شماری نیاز دارد. و طبق تعریف، افراد بسیاری نیاز دارند تا مشاغل بی‌شماری را انجام دهند تا به جاه‌طلبی‌های بزرگ خود نزدیک شوند و متاورس و متاورس‌ها ساخته و آرام‌آرام تکمیل شود.

 این موضوع مهم را هم باید بدانیم  که شغل‌های آینده ( هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی) خیلی بیشتر از زمان حال و گذشته، نیازمند تخصص و مهارت‌های مختلف، خصوصاً تخصص‌های  بین‌رشته‌ای می‌باشد. جامعه ما محتاج مدیران بین‌رشته‌ای است. و مدیران آینده باید در  حداقل یک رشته تخصصی دارای مهارت عالی، دانش عمیق و صاحب‌نظر باشند و در چند حوزه‌ دیگر تا حد خوبی تسلط  داشته باشند.