مدیریت تدارکات تأمین کالای قراردادهای اجرایی

  قسمت سیزدهم محمدرضا امیدیان خرداد ۱۴۰۰ بدیهی است؛ در صورت استفاده از کالایی که عمر مفید آن به‌پایان رسیده باشد لطمات جبران‌ناپذیری به پروژه وارد می‌آورد و هزینه اجرای کار را افزایش خواهدداد. به غیر از تأمین کالا از موجودی انبار و خریدهای قبلی، برخی از کارفرمایان به هنگام اجرای یک قرارداد با توجه […]

 

قسمت سیزدهم

محمدرضا امیدیان

خرداد ۱۴۰۰

بدیهی است؛ در صورت استفاده از کالایی که عمر مفید آن به‌پایان رسیده باشد لطمات جبران‌ناپذیری به پروژه وارد می‌آورد و هزینه اجرای کار را افزایش خواهدداد. به غیر از تأمین کالا از موجودی انبار و خریدهای قبلی، برخی از کارفرمایان به هنگام اجرای یک قرارداد با توجه به تعهد داده شده، خرید کالا از فروشندگان و یا تولیدکنندگان را در دستور کار خود قرار می‌دهند در این صورت برای بالا بردن کیفیت امر پیشنهاد می‌شود مراحل ذیل را مدنظر قرار دهند:

۱- در انتخاب منبع خرید، لازم است ترکیبی از بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت، دوره نگهداری متناسب با استفاده از کالا و خدمات پس از فروش را در نظر بگیرند. هرکدام از مواردگفته شده در این بند اهمیت ویژهای دارد مثلاً کالایی که قیمت پایین ولی از لحاظ کیفیت نیز پایین باشد در صورت خرید این کالا، کارفرما متضرر خواهد شد و یا کالایی که دوره نگهداری یا به‌عبارتی گارانتی ندارد مناسب نیست.

۲- باید پیوسته به‌دنبال منابع خرید به روز و یا منبع جدیدی باشد تا دچار انحصار و وابستگی به یک منبع خاص نشود.

یکی از مشکلات کارفرمایان در تأمین کالاها موضوع خرید از محل‌هایی است که در آنجا رقابت خوبی در زمینه تولید و فروش باشد. زیرا در رقابت است که نوآوری ظاهر می‌شود ضمن آنکه در جلوگیری از بالا رفتن بی‌مورد قیمت نیز کمک شایانی می‌نماید. معمولاً تولیدکنندگان و فروشندگان در جهت معرفی محصولات خود به مشتریان نهایت تلاش خود را در جهت جذب آنها به‌عمل می‌آورند و از مشتریان در این خصوص کمک می‌گیرند و این خود یک ارتباط دوطرفه است که باعث بهبود کیفیت کالا و به نوعی مهندسی اقتصاد می‌شود. بنابراین کارفرما لازم است شناخت دقیقی از بازار داشته باشد و همواره به‌دنبال منابع جدید باشد.

۳- کارفرما باید هزینه‌های ناشی از اضافه موجودی را که ممکن است به‌دلیل هزینه‌های نگهداری و احتمالاً از بین رفتن و پایان یافتن عمرمفید کالا شود به حداقل رساند. برای این مهم پیشنهاد می‌شود خرید مستقیم را در دستور کار خود قراردهد و قرارداد را به‌گونه‌ای تنظیم کند که از اجراکننده کار کمک بگیرد. تا به‌جای خرید و انبارکردن، مستقیماً کالا را در پروژه به‌کار ببرد. کاری که برخی از شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند مانند شرکت تویوتا در ژاپن. به نقل از یکی از مجلات داخلی شرکت مذکور که تولیدکننده و عرضه‌کننده یک خودروی معتبر جهانی است.

برای رقابت بیشتر و کاهش هزینه‌های خود تصمیم می‌گیرد‌ که قطعات خودرو را در محلی غیر از کارخانه خود آماده نموده و سپس آنها را به‌وسیله کشتی به نزدیکترین بندر به محل تولید حمل نماید. قبل از ورود کشتی به بندر، مراتب طی یک پیام اینترنتی به مدیریت کارگاه اعلام تا نسبت به آمادهسازی آن جهت نصب قطعات اقدام شود و همین موضوع علاوه برکاهش هزینه تولید و پرداخت دستمزد کارگر، جلوی انبارداری بی‌مورد قطعات را نیز می‌گیرد. ضمن آنکه سرعت کار را بالا برده و باعث افزایش راندمان کار و ایجاد رقابت بیشتر با سایر خودروسازان می‌شود. همان‌گونه که قبلا ًنیز گفته شد این عمل سبب می‌شود تا ازکالاهای به‌روز استفاده شود و باعث جذب مشتریان بیشتری در این خصوص گردد. درآمد خود را افزایش دهد، قیمت تمام‌‌شده خودرو را پایین بیاورد و ضمن بهره‌وری بالا، برای کشور ژاپن نیز در عرصه جهانی مثمرثمر باشد.

۴- برای تشویق و ترغیب تولیدکنندگان داخلی می‌بایست نهایت تلاش خود را به‌کار برد و این همان موضوع اقتصاد مقاومتی است که مقام‌معظم‌رهبری به آن تأکید فراوان دارند. نباید تولیدکنندگان داخلی دلسرد شوند لذا اگرایرادی دارند با کمال آرامش و با پیشنهادهای سازنده آنها را در جهت تولید باکیفیت بهتریاری نمایند تا از ورود کالاهای خارجی و خریدهای خارجی که ارز کشور را به یغما می‌برند و بعضاً به‌دلیل کیفیت نه‌چندان خوب، پروژه‌های داخلی را معطل می‌سازند جلوگیری شود. شایسته است که کارفرمایان با جمع‌آوری اطلاعات کامل و به‌روزشده دراین خصوص و استفاده از تکنولوژی داخلی، تولید داخل را از طریق هم‌افزایی بهبود بخشند و این موضوع کمک بزرگی نیز در اشتغال و تولید کالاهای مرغوب خواهد نمود.