مزایده؛ مجدداً نقطه عطف تراکتور می‌شود؟

به بهانه ناکامی در واگذاری یک تیم قدیمی تبریزی مزایده؛ مجدداً نقطه عطف تراکتور می‌شود؟ گروه اجتماعی- فوتبالی‌ها به‌خوبی تیم تراکتورسازی را می‌شناسند؛ تیمی که در سال ۱۳۴۹ پایه‌گذاری شد و اولین نماینده فوتبال تبریز در جام تخت‌جمشید شد. تیمی که از سال تأسیسش تا به حال فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرده است؛ از سقوط […]

به بهانه ناکامی در واگذاری یک تیم قدیمی تبریزی

مزایده؛ مجدداً نقطه عطف تراکتور می‌شود؟

گروه اجتماعی- فوتبالی‌ها به‌خوبی تیم تراکتورسازی را می‌شناسند؛ تیمی که در سال ۱۳۴۹ پایه‌گذاری شد و اولین نماینده فوتبال تبریز در جام تخت‌جمشید شد. تیمی که از سال تأسیسش تا به حال فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرده است؛ از سقوط به دسته پایین‌تر لیگ تا قهرمانی در جام‌حذفی ایران. تحول اساسی در این تیم قدیمی اما سال ۱۳۸۷ رقم خورد؛ جایی که ناصر شفق به‌عنوان مدیرعاملش انتخاب شد و سپاه نیز رسماً مالک این باشگاه اعلام شد تا شاهد حضور بازیکنان سرباز در این تیم باشیم. همچنین این اتفاق باعث شد تا شمار هواداران تراکتورسازی از دیگر تیم با قدمت فوتبال تبریز یعنی ماشین‌سازی نیز فراتر برود. دو تیمی که همچون استقلال و پرسپولیس بیشترین هوادار را در تبریز دارند.

قرعه مزایده تراکتور به نام زنوزی شد

در سال ۹۷ اما نقطه‌عطف دومین تیم قدیمی تبریز رقم خورد و این باشگاه طی مزایده‌ای که تنها یک نفر شرکت‌کننده داشت، به زنوزی واگذار شد. در واقع بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات تراکتور و کاهش بودجه این باشگاه همزمان در دوران مدیریت سردار آجرلو، باشگاه را به سمت ایجاد و تعریف منابع جدید درآمد سوق داد. در حالی که آجرلو؛ از درآمد ثابت باشگاه تراکتور در یکی از اپراتورهای تلفن همراه خبر می‌داد، بنیاد تعاون سپاه اعلام کرد که از طریق مزایده باشگاه تراکتور را واگذار می‌کند. زنوزی؛ تنها شرکت‌کننده برنده مزایده اعلام و روز پنجم خرداد ۱۳۹۷ باشگاه تراکتور رسماً به وی واگذار گردید. و این در حالی بود که همزمان ناصر شفق؛ با ارائه مدارکی ادعا کرد که مالک قانونی باشگاه تراکتور بوده و به دلیل برخی مصالح این سال‌ها سکوت کرده بود و اگر قرار است باشگاه به بخش‌خصوصی واگذار شود، باید به وی بازگردانده شود!

پروژه واگذاری مجدد تراکتور

زنوزی که با شعار قهرمان کردن تراکتور وارد میدان شده بود، دست به خریدهای کهکشانی زد و سه کاپیتان تیم ملی (حاج‌صفی، دژاگه، شجاعی) را به صورت همزمان به تبریز کشاند! اما با حضور آنان نیز تراکتور موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد تا حسرت طرفداران این تیم برای کسب این عنوان همچنان باقی بماند. باشگاه تراکتور پس از ناکامی در کسب قهرمانی درگیر مشکلات و حواشی زیادی بود تا مجدداً زمزمه واگذاری آن به گوش برسد. سرانجام در دی‌ماه سال گذشته صورتجلسه واگذاری امتیاز دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی تبریز به باشگاه مس‌سونگون ورزقان امضاء شد اما زنوزی؛ مدیرعامل باشگاه تراکتور می‌گوید؛ به‌رغم این توافق‌نامه مدیران صنایع مس راضی به این امر نشدند. مالک تراکتور در گفت‌وگوی تصویری با شب‌های فوتبالی چنین گفت: ما خودمان هزینه‌های تراکتور را پرداخت می‌کنیم ولی به‌خاطر اینکه مس‌سونگون بتواند از نظر اقتصادی و مالی استقلال پیدا کند، دوست داشتیم که تراکتور به این مجموعه منتقل شود. موقعی که این موضوع مطرح شد، من گفتم که با وجود اینکه دوست دارم، ولی این اتفاق رخ نخواهد داد «اگر مس‌سونگون مالکیت تراکتور را به‌عهده گرفته و هزینه می‌کرد، خیلی اتفاقات می‌افتاد که مدیران پشت‌صحنه مس ایران دوست نداشتند. کارهایی که در مس‌سونگون انجام می‌شود به نفع مردم منطقه نیست و تمام درآمدها به سمت استان‌های دیگر می‌رود. در صورت انتقال تراکتور به مس، جلوی این اتفاق گرفته می‌شد.»

به نظر می‌رسد، زنوزی؛ به‌رغم اینکه باشگاه تراکتور یک باشگاه خصوصی است و الزامی برای مزایده فروش آن وجود ندارد، اما می‌تواند با برگزاری مزایده‌ای عمومی نسبت به فروش آن اقدام کند؛ اتفاقی که برای زنوزی نیز افتاد و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های تبریز باز هم از طریق مزایده به فروش می‌رسد؟