کوتاه شدن دست دلالها با عرضه تایر در بورس کالا گروه خودرو – در حالحاضر یکی از مشکلات اصلی در بازار تایر اختلاف قیمت زیاد میان تایر تولید شده توسط کارخانه و بازار است. اما به نظر میرسد که قرار است تغییری در روند عرضه تایر با استفاده از بورس کالا صورت گیرد. با این […]
کوتاه شدن دست دلالها با عرضه تایر در بورس کالا
گروه خودرو – در حالحاضر یکی از مشکلات اصلی در بازار تایر اختلاف قیمت زیاد میان تایر تولید شده توسط کارخانه و بازار است. اما به نظر میرسد که قرار است تغییری در روند عرضه تایر با استفاده از بورس کالا صورت گیرد. با این وجود مشخص نیست که قیمت تایر بعد از عرضه در بورس کالا به کدام سمت میرود. در این باره مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنعت تایر، درخصوص عرضه تایر در بورس کالا، گفت: یکی از شرکتهای تولیدکننده تایر قرار است محصولات خود را در بورس عرضه کند. اما هنوز عرضه تایر در بورس کالا صورت نگرفته است و جزییات زیادی از این ماجرا در دسترس نیست. به نظر میرسد که عرضه تایر در بورس کالا فاصله مصرفکننده و تولیدکننده را کاهش دهد. این کار را نیز فقط یک شرکت قرار است انجام دهد و باید دید که نتیجه چه خواهد بود. اگر این کار انجام شود احتمال دارد که تایر با قیمت مناسب و کمتری به دست مصرفکننده برسد. سودی که در دستبهدست کردن تایر حاصل میشود بین کارخانه و مصرفکننده تقسیم خواهد شد.
افزایش تولید تایر در کشور
تنها؛ در رابطه با وضعیت تولید تایر در کشور، اظهار کرد: وضعیت ما در دوماهه اول سال شش درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشتیم. در حالحاضر نیز کمبود در تایر خاصی نداریم و مجموع ظرفیت خود را به کار گرفتهایم. شرایط نیز بدین صورت است که به وضعیت بازار نگاه میکنیم و اگر در بخشی احتمال کمبود وجود داشته باشد میزان تولید آن تایر را افزایش میدهیم. همه چیز به وضعیت عرضه و تقاضا مربوط میشود. لازم به ذکر است که برای خودروهای وارداتی و مخصوصاً شاسیبلند نیز تولیدات در چندین سایز داریم. سخنگوی انجمن صنعت تایر، شرایط واردات به کشور را نیز توصیف کرد و گفت: مسأله واردات سال به سال متفاوت است. در یک سال فرصتهای ارزی بیشتری وجود دارد و بهعنوان مثال زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشت، شاهد انبار شدن تعداد زیادی تایر وارداتی در کشور بودیم. الان با توجه به اینکه رانت ارزی برای واردات کم شده میزان آن نیز کاهش پیدا کرده است. به طور کلی تایرهایی که ما تولید نمیکنیم را مجبور به واردات آنها هستیم. در این رابطه میتوان گفت که بسیاری از تایرهای معدنی را تولید نمیکنیم در نتیجه تأمین آنها از طریق واردات صورت میگیرد. تایرهای معدنی ۱٫۵ الی دو تُن وزن دارد و قیمت آنها چندصد میلیونتومان است. البته کارخانجات طرحهایی برای تولید این نوع تایرها در دست اجراء دارند اما هنوز فعالیتی صورت نگرفته است.
تایرهای ایرانی بهتر است یا خارجی؟
همچنین تنها؛ در گفتوگویی با گسترش نیوز، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کیفت تایرهای ایرانی نسبت به نمونههای خارجی چطور است؟ گفت: تایرهای تولید داخل جزء نمونههای متوسط و خوب جهان از لحاظ کیفیت هستند. همچنین در بین مدلهای چینی، هندی و اندونزیایی کیفیت تایرهای ایرانی در شرایط بهتری قرار دارد. با این وجود ما مدعی نیستیم که بهترین تایرهای داخلی را تولید میکنیم. ما استانداردهای روز و اجباری دنیا را کاملاً رعایت میکنیم. اما تایرهای ژاپنی و فرانسوی قاعدتاً کیفیت بهتری از مدلهای ایرانی دارند و ما منکر این قضیه نیستیم. ظرفیت تولید تایرهای باری و اتوبوسی چین ۸۰ درصد حجم کل مصرف کرهزمین است. درصدی از این تایرها کیفیت خوبی دارند اما مقدار زیادی از آنها کیفیت مناسبی ندارند. نکته دیگر که درخصوص کیفیت تایر باید به آن توجه کرد این است که تایر برای شرایط اقلیمی، جادهای و فرهنگ مصرف خاص تولید میشود. تایرهای ایرانی مناسب با شرایط آب و هوایی و فرهنگ استفاده ایران تولید شدهاند اما ممکن است یک تایر خارجی که در فنلاند تولید شده مناسب مصرف در ایران نباشد. وی در پایان درخصوص قیمت تایر افزود: امسال هیچگونه افزایش قیمتی در تایر نداشتیم. اما با توجه این که در کشور ما تورم افسارگسیخته وجود دارد ثبات قیمت فقط با یارانه امکانپذیر است. طبیعی است وقتی تورم وجود داشته باشد هر وقت نرخ تمام شده تولید بالا رود ما هم مجبور به افزایش قیمتها هستیم. در این شرایط تورمیثبات قیمتی ممکن نیست مگر این که تورم مهار شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.