وزیر ارتباطات اعلام کرد اطلاعات هیچ دستگاه دولتی در خارج از کشور «هاست» نمیشود ارتقای ۱۶ رتبهای ایران در حوزه امنیت سایبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در حوزه امنیت ۱۶ رتبه در سال اخیر ارتقای جایگاه داشتیم، گفت: اگر اخباری گهگاه منتشر میشود از مشکلاتی که در حوزه امنیت وجود دارد، […]
وزیر ارتباطات اعلام کرد
اطلاعات هیچ دستگاه دولتی در خارج از کشور «هاست» نمیشود
ارتقای ۱۶ رتبهای ایران در حوزه امنیت سایبری
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در حوزه امنیت ۱۶ رتبه در سال اخیر ارتقای جایگاه داشتیم، گفت: اگر اخباری گهگاه منتشر میشود از مشکلاتی که در حوزه امنیت وجود دارد، به این دلیل است که ما از هفت خدمت الکترونیکی به ۱۰۲۳ خدمت رسیدیم و طبیعی است وقتی که این خدمات توسعه پیدا میکند، مسأله امنیت آن هم تبدیل به چالش جدیدی میشود. به گزارش ایسنا، محمدجواد آذریجهرمی؛ در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، با اشاره به برگزاری بیست و دومین جلسه شورای اجرای فناوری اطلاعات، گفت: پس از تصویب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که شورای اجرایی فناوری اطلاعات در آن قانون و براساس اساسنامه و شرح وظایف تشکیل شده، ۲۲ جلسه از ابتدا برگزار شده است. پنج جلسه در دولت دکتر احمدینژاد بود که صرفاً جلسه اول با ۴۵ دقیقه رئیسجمهور وقت تشکیل شده و چهار جلسه بعدی در طی هشت سال دولت نهم و دهم با ریاست معاونت اول وقت برگزار شده است. در دولت یازدهم این شورا شش جلسه به ریاست معاون اول دولت یازدهم داشته و در دولت دوازدهم این یازدهمین جلسهای است که تشکیل میشود و ۱۰ جلسه این ۱۱ جلسه به مدیریت جنابعالی برگزار شده که این نشانه اهتمام حضرتعالی به مقوله مهم توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه موضوع حائزاهمیت دولت الکترونیکی است. وی با بیان اینکه در طول دولت یازدهم و دوازدهم دولت تلاش کرد به وعدههایی که به مردم داد جامهعمل بپوشاند و بخش عمدهای از آنها امروز به ثمر نشسته است، گفت: امروز ۱۰۰درصد شهروندان ایران به اینترنت دسترسی دارند و ۹۸٫۵درصد مردم ما در روستاهای کشور در پهنه ایران بزرگ و پهناور متصل به شبکه ملی اطلاعات هستند و به زیرساخت اینترنت دسترسی دارند این در حالی است که در قبل از این ما چهار میلیون پورت ایدیاسال در شهرهای کشور داشتیم و در مناطق روستایی که بخش عمده جمعیت نیازمند به خدمترسانی حضور دارند، اصلاً پدیدهای به نام زیرساخت شبکه بهعنوان یکی از مهمترین زیرساخت توسعه دولت الکترونیک وجود نداشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تأکید بر آمار حوزه دولت الکترونیک، بیان کرد: در سال ۹۲ چیزی به اسم گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی یا همان GSP وجود خارجی نداشت اما در دولت یازدهم شکل گرفت و در پایان سال ۱۳۹۵، ۱۷دستگاه به این پایانه متصل بودند و ارائه خدمت میکردند، ۲۶ دستگاه متصل بودند که خدمت دریافت میکردند و مجموع این ۱۷ دستگاه و ۲۶ دستگاه خدماتگیرنده و خدماتدهنده، بین آنها هفت خدمت برقرار بود. در پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۶۲ دستگاه اجرایی داریم که به جیاسپی متصل و در حال ارائه خدمات هستند و ۲۰۸ دستگاه اجرایی در حال دریافت خدمات هستند و ۱۰۲۳ خدمت را ارائه میکنند یعنی ۱۷ به ۶۲ و ۲۶ به ۲۰۸ و ۷ به ۱۰۲۳ خدمت الکترونیک در زیرساخت دولت الکترونیکی ارتقاء پیدا کرده است. آذریجهرمی؛ ادامه داد: آمار تجمیعی تبادل اطلاعات این بوده که در پایان سال ۹۵، یک میلیون و ۶۶ هزاروچهار تراکنش در دولت الکترونیکی تبادل شده و تا پایان تیر ۱۴۰۰ ، دومیلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۷۸ تراکنش به صورت تجمیع چند سال تبادل اطلاعات بین دستگاههای اجرایی انجام شده، مفهوم آن برای این است که از پایان سال ۱۳۹۵ تا پایان تیر سالجاری، مجموعاً این دومیلیارد و ۸۰۶ میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاههای دولتی را حذف کردیم و معنای دیگر آن این است که به همین میزان شفافیت اضافه شده است.
به ۲ میلیارد و ۸۰۰ تبادل الکترونیکی رسیدیم
وی با اشاره به تفکیک آمار تجمیعی تراکنشها، بیان کرد: ما در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۶۶ تراکنش داشتیم، سال ۱۳۹۶، ۹۷ میلیون تراکنش، در پایان ۹۷ همان ۹۷ میلیون بوده و خیلی تغییری نکرده، در سال ۱۳۹۸ این تراکنش یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون شده یعنی یکباره در سال ۹۸ یک رشد ۱۰برابری را داشتیم، در پایان ۱۳۹۹ آن یک میلیارد و ۲۰۰ دو برابر یعنی دو میلیونونیم شده و تا پایان تیر ماه، دومیلیارد و ۸۰۰ تراکنش شده است. این آمار تجمیعی است و آمار سالانه کسر این اعداد از همدیگر است. برش هشت ساله نشان میدهد که عدد یک میلیون در پایان سال ۹۵ به دو میلیارد و ۸۰۰ در مجموع رسیده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کابل جیاسپی را راه انداختیم که خدمات دولت الکترونیک را برای بخشخصوصی عرضه میکند و خدماتی که دولت باید به بخشخصوصی بدهد. در سال ۱۳۹۸ زیرساخت آن راهاندازی شده و در همان سال، یک میلیون و ۵۰۰ هزار استعلام بخشخصوصی را جواب داده و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰، ۲۳۰ میلیون استعلام بخشخصوصی را دولت پاسخ داده از طریق زیرساخت دولت الکترونیک که یک رشد قابلتوجه است. آذریجهرمی؛ خاطرنشان کرد: مجموع شاخصهای دولت الکترونیکی که براساس قانون برنامه و دبیرخانه و سازمان فناوری اطلاعات پایش شده، به صورت مشترک ارزیابی شدند و ما امتیازدهی میکنیم به دستگاههای کشوری توسعه خدمات دولت الکترونیکی. این شاخص را مدنظر داشته باشید که در سال ۹۵ که اولین دوره ارزیابی صورت گرفته، کلاً هفت خدمت الکترونیکی داشتیم و در سال۱۴۰۰، ۱۰۲۳خدمت و روی تکتک این خدمات پایش کیفیت انجام شده است. وی درباره نمره امتیاز کشوری خدمتها توضیح داد: نمره ۷ خدمت در سال۱۳۹۵، ۱۵بوده و در پایان دوره هفتم ارزیابی که گزارش آن ماه پیش منتشر شده، آن ۱۰۲۳ خدمت نمره ۴۵٫۳ را دریافت کردند، میانگین کل کشور. بانکمرکزی از امتیاز صفر در دوره اول به امتیاز ۴۰ در پایان دوره هفتم رسیده و رشد قابلتوجهی داشته است. سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامیاز امتیاز ۱۴ به امتیاز ۳۸٫۹ رسیده،. قوهقضاییه از امتیاز ۸٫۸ به ۳۴٫۱ ارتقاء پیدا کرده، وزارت امور اقتصادی و دارایی از ۴۲ به ۶۷.۷ ، وزارت امورخارجه از ۱۱٫۲ به ۲۷٫۸، وزارت آموزش و پرورش از ۹٫۸ به ۴۵٫۳، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از صفر به ۷۸٫۹ ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۸٫۹ به ۴۴٫۲ ، وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی از ۱۶٫۵ به ۷۵٫۱ ، وزارت جهاد کشاورزی از ۲۶٫۵ به ۳۷٫۸ ، وزارت دادگستری از صفر به ۱۸٫۸ ، وزارت راهوشهرسازی از ۱۷٫۶ به ۴۳٫۸ ، وزارت صنعت،معدنوتجارت از ۱۹٫۴ به ۵۴٫۵ ، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از ۴۷٫۵ به ۴۷٫۲ ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیاز ۲۲٫۵ به ۵۱٫۶ ، وزارت کشور از ۱۳٫۷ به ۳۱٫۱ ، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۱۲٫۸ به ۵۳٫۵ ، وزارت نفت از صفر به ۳۴٫۱ و وزارت نیرو از ۶٫۶ به ۴۸٫۵ و در پایان وزارت ورزش و جوانان از ۱۳٫۷ به ۴۹ ارتقاء پیدا کرده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه انتظاری که از دستگاهها داشتیم بر مبنای توانستن و قوانین مصوب در برنامه بوده، گفت: مثلاً وزارت صمت اگر همکاری بیشتری از سمت مثلاً وزارت اقتصاد با او میشده میتوانسته امتیاز بالاتری هم بگیرد. اینها به صورت زنجیرهای به همدیگر متصل هستند. ولی در کیفیت خدمات الکترونیکی یک رشد سه برابری را علیرغم اینکه خدمات بیش از ۱۰۰ برابر شده، شاهد بوده است. بیشترین رشد را وزارت ارتباطات داشته، وزارت رفاه و تأمیناجتماعی، هم در خدمات هم در نمرات رشد داشته، در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیرشد قابلتوجه بود، در حوزه وزارت بهداشت اقدامات بسیار مهمیانجام شده، وزارت اقتصاد وضعش خوب بوده سرویسهای حائزاهمیت و مهمیداشته، وزارت اقتصاد هم رشدش قابلتوجه بوده است. آذریجهرمی؛ افزود: یک مورد افت داریم در حد نیمدرصد وزارت علوم است که دلیل آن این است که خدماتی که زیاد شده خودشان را متناسب با آن رشد ندادند یعنی پایه خدمات آنها حفظ شده منتها آن چیزی که برای آنها ترسیم شده، نتوانستند به اندازه کافی رشد کنند. این یک جهش قابلتوجه بوده که ۱۷ رتبه جایگاه ایران در توسعه دولت الکترونیک در دنیا ارتقاء یافته، به شفافیت کمک کرده و یک زیرساخت مهم است.
امروز هیچ دستگاه دولتی نداریم که اطلاعات آن خارج از کشور «هاست» شود
وی با تأکید بر اهتمام دولت به الکترونیکی شدن خدمات و دسترسی شهروندان، بیان کرد: بنا بر آمار دبیر شورایعالی فضای مجازی در سال۱۳۹۲ ، ۴۰درصد اطلاعات دولت در خارج از کشور «هاست» میشد و خدمات الکترونیک دولت میزبانی آن در خارج از کشور بود، در سال۱۳۸۹، ۴۸درصد اطلاعات کشور خارج از کشور نگهداری میشد و امروز با توجه به زیرساختهایی که در دولت توسعه داده شده ما هیچ دستگاه دولتی نداریم که اطلاعات آن خارج از کشور «هاست» شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در حوزه امنیت ۱۶ رتبه در سال اخیر ارتقاء جایگاه داشتیم، افزود: اگر اخباری گهگاه منتشر میشود از مشکلاتی که در حوزه امنیت وجود دارد، مسأله آن روشن است. شما از ۷ خدمت به ۱۰۲۳ خدمت رسیدید و طبیعی است وقتی که این خدمات توسعه پیدا میکند، مسأله امنیت آن هم تبدیل به چالش جدیدی میشود. این مسائل و اخباری که در حوزه امنیت گهگاه منتشر میشود هرچند باید به آن توجه شود اما در دولت به مسأله امنیت توجه ویژهای برای امنیت اطلاعات شده است. هیچ اطلاعات دولتی امروز در خارج از کشور نگهداری نمیشود همه بر روی زیرساختهای داخلی براساس زیرساختهای دولتی و بخشخصوصی نگهداری میشود و امنیت ما به لحاظ زیرساختهای ارتباطی به گواهی سازمانهای بینالمللی در سال اخیر ۱۶ رتبه رشد پیدا کرده و این حائز اهمیت است. آذریجهرمی؛ خاطرنشان کرد: اخباری که گهگاه حاکی از این است که ایران به لحاظ حملات سایبری هدف قرار گرفته و البته دشمنانی هم در این حوزه داریم، به این دلیل است که ما موفق شدیم زیرساختهای اساسی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را رشد دهیم. البته برخی اعتقاد دارند شبکه هم خاموش است ولی ما اینجا اعتقادمان بر این بود که شبکه باید یک شبکه روشن، پایدار، ارائهدهنده خدمت، آسانکننده کار و مردم و تسهیلکننده زندگی مردم و حرکت رو به جلو باشد و تلاش کنیم امنیت آن را هم فراهم کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.