تعیین شرکت بیمه جهت پرداخت خسارت نوسانات برق به مناقصه سوم رسید

گروه انرژی -افزایش دمای هوا طی تابستان امسال موجب رکوردزنی در مصرف برق و به دنبال آن افزایش قطعی برق در کشور شد، که این خاموشی‌های پی‌درپی و بعضاً بی‌برنامه موجب آسیب و خرابی وسایل برقی بسیاری از مردم شد. به‌طوری که براساس شنید‌ها از مغازه‌ها و تعمیرگاه‌های لوازم‌خانگی میزان تقاضا برای تعمیر وسایل برقی […]

گروه انرژی -افزایش دمای هوا طی تابستان امسال موجب رکوردزنی در مصرف برق و به دنبال آن افزایش قطعی برق در کشور شد، که این خاموشی‌های پی‌درپی و بعضاً بی‌برنامه موجب آسیب و خرابی وسایل برقی بسیاری از مردم شد. به‌طوری که براساس شنید‌ها از مغازه‌ها و تعمیرگاه‌های لوازم‌خانگی میزان تقاضا برای تعمیر وسایل برقی در شهر‌ها افزایش یافته که دلایل آن را قطعی برق می‌دانستند. در این شرایط بود که از سوی مسؤولان صنعت برق اعلام شد که مشترکینی که از نوسانات برق آسیب می‌بینند، به محض وقوع حادثه حتماً در سامانه بیمه مشترکین ثبت‌نام و کدرهگیری دریافت کنند. اما بعدتر اعلام شد که هنوز شرکت بیمه پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده مشخص نشده است. طبق اعلام مصطفی رجبی‌مشهدی، تاکنون دومرتبه مناقصه برای مشخص شدن تکلیف شرکت بیمه پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت‌دیده ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق برگزار شده، اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده بود. اما به تازگی ابوذر صالحی؛ مدیرکل امور بین‌الملل توانیر، با اشاره به آخرین وضعیت بیمه مشترکان نوسانات برق، گفت: آگهی سوم مناقصه نوسانات برق با حضور شرکت‌های بیمه‌گذار برگزار می‌شود. وی ادامه داد: ماه گذشته پرونده‌ها بازگشایی شد که متأسفانه به دلیل نواقص موجود، پرونده‌ها در شرکت‌های بیمه‌گذار رد و مقرر شد تا مجدد خسارت‌‌ها بررسی شوند. صالحی؛ اضافه کرد: امیدواریم در سال‌جاری بعد از برگزاری مناقصه سوم بتوانیم با شرکت‌های بیمه‌گذار به یک جمع‌بندی مناسبی برسیم و با تعیین یک شرکت بیمه معتبر خسارت مشترکین پرداخت شود البته در سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده است و امسال هم تمامی درخواست‌‌ها به ثبت رسیده و مورد بررسی قرار گرفته است و اولویت پرداخت به افرادی است که کدرهگیری آن‌‌ها زودتر ثبت شده باشد. بر این اساس، سال گذشته ۶۵ میلیارد تومان بابت خسارت به لوازم منزل مشترکان ناشی از قطع و نوسانات برق و حدود هشت میلیارد تومان، خسارت ناشی از نوسانات برق به خانواده‌ها پرداخت شده است. مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به‌ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به‌ازای هر ماه پرداخت می‌کنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می‌شود. هر مشترکی که نسبت به این موضوع شکایتی دارد می‌تواند اطلاعات و شکایت خود را به‌طور کامل در وب‌سایت بیمه توانیر ثبت کند و مطمئن باشد که قطعاً به آن رسیدگی خواهد شد. زمانی که مشترکان وارد سایت bimetavanir.org.ir  شدند باید شناسه قبض خود را وارد و اگر مستنداتی دارند لازم است که اطلاعات آن را وارد کنند، علاوه بر این اگر هزینه‌ای پرداخت کردند، فاکتور آن را به درخواست خود اضافه کنند که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتاً پرداخت می‌شوند. چنان‌چه این خسارات در حوزه وسایل خانگی نباشد و آتش سوزی اتفاق افتاده باشد، اگر تأیید شود که منشأ آن به دلیل برق بوده، پس از تعیین برآورد و انجام اقدامات کارشناسی، مراحل کار پیش می‌رود. اگر حادثه منجر به قطع عضو شود، مجدداً براساس قوانینی که وجود دارد، هزینه‌ها برآورد و پرداخت صورت می‌گیرد، همچنین اگر حادثه منجر به فوت نیز شده باشد، براساس مستندات پزشک قانونی مراحل کار پیش می‌رود و هزینه‌ها پرداخت می‌شود، در واقع در پنج گروه لوازم‌خانگی، آتش‌سوزی، پزشکی، نقص عضو و فوت هزینه‌ها پرداخت می‌شود.