علت ادامه طرح ممنوعیت تردد شبانه چیست؟

ستاد ملی مقابله با کرونا پاسخ دهد علت ادامه طرح ممنوعیت تردد شبانه چیست؟ گروه اجتماعی- سروصداهای بسیاری بابت ادامه منع تردد شبانه بلند شده است؛ طرحی که مشخصاً هدفش در شرایط کنونی کسب درآمد بیشتر برای خزانه خالی دولت می‌تواند باشد! از یک‌سو مسؤولان دولت بار‌ها اعلام کردند که بیش از ۷۰ درصد جامعه […]

ستاد ملی مقابله با کرونا پاسخ دهد

علت ادامه طرح ممنوعیت تردد شبانه چیست؟

گروه اجتماعی- سروصداهای بسیاری بابت ادامه منع تردد شبانه بلند شده است؛ طرحی که مشخصاً هدفش در شرایط کنونی کسب درآمد بیشتر برای خزانه خالی دولت می‌تواند باشد! از یک‌سو مسؤولان دولت بار‌ها اعلام کردند که بیش از ۷۰ درصد جامعه حداقل دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و بیش از ۳۰ درصد نیز تاکنون دُز دوم را نیز دریافت کرده‌اند و از سوی دیگر دولت اعلام کرده که دورکاری به دلیل کنترل شرایط کرونا در کشور جایز نیست و کارمندان را به محل کار خود فراخوانده است. در چنین شرایطی سؤال این است که چرا همچنان تردد شبانه ممنوع می‌باشد؟ ممنوعیتی که از یک طرف بار ترافیک را در کلانشهر تهران به شدت افزایش داده است و از طرف دیگر جیب مردم را هدف قرار گرفته است. اعتراض به استمرار طرح منع تردد شبانه فقط مختص شهروندان نبوده و نمایندگان مجلس و مدیران استانی نیز نسبت به آن نقد جدی ابراز کرده‌اند. انوشیروان محسنی‌بندپی؛ استاندار تهران، هم در این باره گفت: درخصوص طرح منع تردد شبانه خواستار بازنگری در همه مصوبات اعم از رعایت پروتکل‌‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم. علی خضریان؛ نماینده مردم تهران در مجلس نیز هفدهم شهریور ۱۴۰۰ در این‌باره، گفت: «مجلس باید پیگیر اجرای عدالت در کشور باشد، وضعیت ترددهای شبانه کشور و شهر تهران فضا را برای طبقه مرفه خالی کرده است. اگر خانواده‌ای مجبور باشد بیمار خود را شبانه به بیمارستان انتقال دهد در کنار تمامی هزینه‌های درمان باید جریمه منع تردد را پرداخت کند. وقتی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام کرد که تصمیم به اجرای محدودیت تردد شبانه تأثیری در وضعیت بهبود کرونا ندارد، چرا باید بر این تصمیم اصرار کنیم؟» آن‌طور که شهروندان می‌گویند و بررسی‌‌ها نشان می‌دهد، در تهران تنها دوربین‌های طرح ترافیک، عبور و مرور شبانه خودرو‌ها را ثبت و برای متخلفان جریمه صادر می‌کنند و به همین دلیل شهروندانی که خانه‌های آنان در محدوده طرح ترافیک نیست، در ساعت‌های ممنوعیت تردد و به راحتی و بدون اینکه جریمه شوند، می‌توانند در شهر به جز محدوده طرح ترافیک تردد کنند. این مسأله صدای شهروندانی که محل زندگی‌شان داخل طرح ترافیک است را بیش از سایرین در آورده است!

اجراء یا لغو طرح ترافیک تأثیری بر شیوع کرونا نداشته!

در همین رابطه، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد اجراء یا لغو طرح ترافیک تأثیری بر شیوع کرونا نداشته است، گفت: بنابراین هدف از تغییر طرح ترافیک، کاهش بار و ازدحام در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و در جلسه آتی ستاد این موضوع بررسی می‌شود و احتمال تغییر ساعت فعلی طرح ترافیک و حتی بازگشت آن به ساعت قبلی وجود دارد. علیرضا زالی؛ در حاشیه حضور در مقر یگان ویژه و افتتاح فاز دوم واکسیناسیون سیار کرونا از سوی یگان‌های ویژه ناجا، اظهار کرد: خوشبختانه یگان‌های ویژه ظرفیت خوبی برای مشارکت در طرح واکسیناسیون سراسری کرونا داشته و نه‌تنها در این مورد بلکه از همان روزهای نخست شیوع کرونا، این یگان از اولین نیروهایی بود که به صورت خودجوش و داوطلبانه برای مقابله با این ویروس پیش‌گام شد. وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای منع تردد شبانه و اینکه علی‌رغم مخالفت دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس و شهرداری با تداوم اجرای این طرح، چرا این طرح هنوز لغو نشده است، گفت: درخصوص منع تردد شبانه ما کارگروهی را در ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ایجاد کردیم که میزان اثربخشی این طرح را مورد بررسی قرار دهند. آنچه که ما براساس اقدامات کارشناسی به آن دست یافتیم حاکی از آن است که در تهران اعمال محدودیت منع تردد شبانه اثربخشی چندانی در کنترل بیماری کرونا نداشته است، لذا پیشنهاد ما لغو طرح منع تردد شبانه بود. وی ادامه داد: ما این موضوع را در ستاد ملی مقابله با کرونا در استان تهران، استانداری و… مطرح کردیم و پیشنهاد آن نیز به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است.

چرایی ادامه طرح منع تردد شبانه

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، درباره اینکه چرا این طرح تاکنون لغو نشده است، اظهار کرد: حتماً می‌دانید که ستاد ملی مقابله با کرونا طرح منع تردد شبانه را مصوب کرده است؛ بنابراین ادامه اجراء یا لغو آن نیز برعهده ستاد ملی مقابله با کروناست. از این‌رو اگر بنا به لغو این طرح باشد ستاد ملی مقابله با کرونا باید درباره آن تصمیم نهایی را بگیرد. زالی؛ درباره اظهارنظر پلیس پیرامون ترافیک پایتخت و ارتباط نحوه فعلی اجرای طرح ترافیک بر آن نیز، اظهار کرد: درباره طرح ترافیک و نحوه اجرای آن جلسه‌ای با حضور مسؤولان شهرداری تهران و دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و در این خصوص اظهارنظر می‌شود. وی ادامه داد: در زمینه تأثیر طرح ترافیک بر شیوع کرونا نیز ما دو فاز مطالعاتی و پژوهشی را در حوزه شهر تهران انجام دادیم که نتایج آن نشان می‌دهد که لغو طرح ترافیک و به‌طور کلی طرح ترافیک تأثیری بر شیوع کرونا نداشته است.

هدف از تغییر طرح ترافیک

وی با بیان اینکه هدف از تغییر طرح ترافیک کاهش بار و ازدحام در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، گفت: پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که در تحقق این موضوع توفیق چندانی حاصل نشده لذا این موضوع بررسی می‌شود و احتمال تغییر ساعت فعلی طرح ترافیک و حتی بازگشت آن به ساعت قبلی وجود دارد. زالی؛ درباره افرادی که واکسیناسیون کرونا را در شهر تهران انجام نداده‌اند نیز، گفت: خوشبختانه در تهران مشارکت خیلی خوبی برای تزریق واکسن انجام شده و طبق آخرین آمارهای ما ۷۸ درصد مردم تهران دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند. همچنین میزان تزریق دُز دوم کرونا نیز در حال نزدیک شدن به ۵۰ درصد است و ما امیدواریم که دیگر افراد باقی مانده نیز هر چه سریع‌تر دُز اول واکسن خود را تزریق کنند. زالی؛ ادامه داد: در مورد افراد بالای ۶۰ سال خوشبختانه پوشش خوبی در زمینه واکسیناسیون داشتیم و در مورد افراد بالای ۷۰ سال نیز بالغ بر ۹۳ درصد از شهروندان به پایگاه‌ها مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کرده‌اند.