قانون را حذف شده فرض می‌کنیم!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی قانون را حذف شده فرض می‌کنیم! برای رسیدن به هدف، راه‌های مختلفی هست. البته باید همان هدف عجالتاً خردمندانه انتخاب شده باشد، بعد با تدبیر و استفاده از ظرفیت مشاوره صاحب‌نظران و همراهی تیم کاری توانمند و پشتکار، می‌توان به مقصود رسید، اینکه مقصود همان هدف است یا نه، بحثش […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

قانون را حذف شده فرض می‌کنیم!

برای رسیدن به هدف، راه‌های مختلفی هست. البته باید همان هدف عجالتاً خردمندانه انتخاب شده باشد، بعد با تدبیر و استفاده از ظرفیت مشاوره صاحب‌نظران و همراهی تیم کاری توانمند و پشتکار، می‌توان به مقصود رسید، اینکه مقصود همان هدف است یا نه، بحثش کمی تا اندکی جای حرف دارد که بماند برای بعد! اما فهم هوشنگ‌خانی ما بیش از این یک راه، راهی نمی‌شناسد و دیگر هر چه هست، بیراهه‌ای بیش نیست!

البته این را می‌دانیم که یکی از راه‌های سریع رسیدن به مقصود، حذف صورت مسأله است که از اتفاق کاربرد بسیاری در این مُلک پیدا کرده است ولی هیچ خط و ربطی با رسیدن به هدف ندارد (این هم فرق مقصود و هدف) و برخی از ما مردم و مسؤولین مهم برایمان در آغوش گرفتن مقصود است، هدف و هدف‌گذاری و این قسم سوسول‌بازی‌ها کیلویی چند! بگذریم…

احیاناً خاطر مبارک شما گرامیان و ایضاً شخص جنابمان هست که در درس هندسه دبیرستان برخی مواقع برای حل یک مسأله هندسی، آن مسأله را حل شده فرض می‌کردیم تا رسیدن به مسیر رسیدن به جواب را بهتر متوجه بشویم و حل مسأله ساده‌تر شود، همان موقع هم برخی از بچه‌زرنگ‌های همکلاسی بودند که به‌جای اینکه مسأله را حل شده فرض کنند، فرض شده حل می‌کردند و کلاً کاغذ سفید تحویل ممتحن می‌دادند و می‌رفتند که خود را آماده کنند برای تک‌ماده!

اخیراً جناب دولت فخیمه اصلاحیه‌ای بر بودجه را تقدیم مجلس کرده است که با حذف و اضافات مختصری سعی نموده  حل مسأله و رسیدن به اهداف را با بهترین شکل ممکن به مدد این اصلاحیه‌ها به انجام برساند.

  بندی که مورد عنایت خاصه قرار گرفته است مربوط به آن قسمت از برنامه بودجه می‌باشد که دولت موظف شده همزمان با حذف ارزترجیحی کالاهای اساسی، ترتیبی دهد که با کالابرگ و در سقف تعیین شده مردم بتوانند این کالاها را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ تأمین کنند و جناب دولت به دلیل طولانی بودن این متن صرفاً خواسته است که عبارت «به نرخ شهریور۱۴۰۰» حذف شود! یعنی با یک اصلاح مختصر هم قید قیمت را حذف کرده است و هم آن سقف تعیین شده که همان سهمیه‌بندی می‌باشد را تثبیت کرده است! همین…

اینجور برایتان بگویم که از حل مسأله به روش درست‌درمان و یا حل‌شده فرض کردن آن و حتی حذف صورت‌مسأله، رسیدیم به حذف و اضافاتی که اساساً اجازه نمی‌دهد مسأله‌ای ایجاد شود که کسی بخواهد برای حل آن، دست به دامن حل پیش‌فرضی و حذف کردن مسأله بشود.

این را بگوییم که فکر می‌کنیم، این بند برگشت دادن قیمت‌ها به سال قبل خود به خود داستان داشت و به کم و بیش خاطر مبارک‌مان نمی‌آید که قیمتی آنقدرها عقب‌نشینی کرده باشد که برود برسد به بیش از شش ماه قبل خود! و وقتی بالا می‌روند دیگر پایین آوردنشان محال است و بهتر بود از همان اول، این بند جوری با هماهنگی طرفین نوشته می‌شد که هم قابلیت اجرایی و اثرگذاری داشته باشد و هم به‌نفع مردم و هم مراعات شرایط و مشکلات دولت را می‌کرد تا کار به جایی نرسد که تقاضای اصلاح بودجه تقدیم وکلای مردم شود.

نمی‌دانیم شاید الان هم خیلی دیر نیست و بهتر است حضرات مجلسی و برنامه‌ای تدبیر کرده که نه سیخ بسوزد و نه کباب!

 

                 هوشنگ‌خان