سود وارونه خودروساز!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی سود وارونه خودروساز!  طبق آمار و ارقام صورت‌های مالی سه قلوهای افسانه‌ای خودروساز ( یک قُل اضافه شده البته اگر نسبی بودنش ثابت و سببی، نباشد!) این نورچشمی‌ها وطنی و ایضاً افتخار خودروسازی جهانی‌، به‌ازای هر تولیدی که دارند چند میلیونی ضرر می‌دهند‌، یعنی علاقه‌مندی عجیبی به عمق استراتژیک تراز […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

سود وارونه خودروساز!

 طبق آمار و ارقام صورت‌های مالی سه قلوهای افسانه‌ای خودروساز ( یک قُل اضافه شده البته اگر نسبی بودنش ثابت و سببی، نباشد!) این نورچشمی‌ها وطنی و ایضاً افتخار خودروسازی جهانی‌، به‌ازای هر تولیدی که دارند چند میلیونی ضرر می‌دهند‌، یعنی علاقه‌مندی عجیبی به عمق استراتژیک تراز منفی داشته و هر روز عمیق‌تر از دیروز را در زیان انباشته تجربه می‌کنند و ظاهراً عین خیال مبارک هیچ‌کس هم نیست!

البته اینکه خودرو در طی دو سال به قاعده ۲۰ سال قبل‌، متورم بشود و تبدیل به رقیب سرسختی برای خودروهای خارجی شده و حتی گوی رقبت را از برخی بِرباید البته فقط و فقط در قیمت‌، زیرا که اساساً در کیفیت هیچ خودرویی هنر عرض‌اندام در مقابل خودروهای ساخت وطن نداشته و برای همین هیچگاه خودروهای ایرانی در رنکینگ کیفیت ماشین‌ها شرکت داده نمی‌شوند که نتیجه آن سرافکندگی رقبای دیگر باشد! ( چیزی در مایه‌های توقیف یک دست و یا یک پای برخی ورزشکاران که ضربات سهمگین روانه چانه و یا دروازه حریف نکنند!!) با این حال همچنان زیان‌ده باشد خودش رکوردی است عجیب و باورنکردنی.

به هر حال، اولاً جا دارد که این هنر بی‌بدیل زیان‌آفرینی لحظه‌ای را خدمت همه عزیزان و دست‌اندرکاران این غول‌های صنعت خودروسازی تمامی ‌اعصار و کائنات‌، از صمیم قلب تبریک گفته و آرزو کنیم روزی فرا رسد که این سوگلی‌های نازدانه همان‌طور که در برخی خودروهای تولیدی کم‌تیراژ خارج از حساب و کتاب قیمتی‌، چشمشان به جمال سود منور شده است‌، در تراز مالی سالیانه هم روی ماه سود خالص تپل و چهره زرد و نزار زیان انباشته رو به افول را ببینند‌، البته با این دست فرمان قیمت دستوری و هزینه‌های بیکران و ریخت‌وپاش‌های حضرات و ساختار و تشکیلات پرپیچ‌وخم و عظیم و پُر از مدیر و عدم التفات به بهبود مستمر و کلی چیز دیگر‌، امید است که صبح دولتش بدمد که اینها به‌نظر همه نتیجه سحر است!

علی‌الحساب غول این سه‌قلوهای دُردانه حال و روزش وخیم‌تر از بقیه است و با رکوردهای جدیدی که در عمیق کردن زیان از خود نشان داده است با جناب مستطاب ماده۱۴۱ قانوت تجارت ( همان جناب ورشکستگی شرکت‌ها‌، دوست و رفیق قدیمی ‌بسیاری از صنایع حال‌حاضر و گذشته کشور دلبندمان!) چشم در چشم شده است و با توجه به سابقه چند سال پیش و رهایی اما و اگری جناب خودروساز از دام این ماده سمج‌، بیم آن می‌رود که این بار کار بدفرم به یقه‌گیری و فت‌پا و سالتو و زبان‌مان لال ضربه فنی بینجامد و ریسمان نجاتی هم از راه نرسد و داستان این خودروساز‌، افسانه شود مر عبرت روزگاران!

البته از آنجا که همواره دست غیبی کمک‌های دولتی و حاکمیتی از راه رسیده و از جیب بیت‌المال خاصه خرجی شده است‌، این بار نیز احتمالاً خاصه خرجی و عنایت ویژه با تبصره و بند جدید و خلق‌الساعه‌، دست پدری بر سر فرزندان ناخلف زیان‌ده کشیده و خطوط زرد و نارنجی و احیاناً قرمز مقررات و قانون‌، کمی ‌تا قسمتی مورد بی‌مهری قرار گرفته و کار با ریش‌سفیدی و بزرگ‌تری‌، ختم به‌خیر می‌شود!

   

             

                                       هوشنگ‌خان