قالیباف: پاسخی برای کم‌کاری‌ها در خوزستان نداریم!

رئیس مجلس، در جلسه بامدادی مجمع نمایندگان استان خوزستان، برای پیگیری مسائل این استان با تأکید بر اینکه مقابل هرکس که در رفع مشکلات مردم کارشکنی کند می‌ایستم، گفت: با مقایسه شرایط استان در زمان جنگ و شرایط کنونی نسبت به کم‌کاری‌ها و سوء‌مدیریت‌هایی که در خوزستان انجام شده است، به‌عنوان یک انقلابی هیچ پاسخی […]

رئیس مجلس، در جلسه بامدادی مجمع نمایندگان استان خوزستان، برای پیگیری مسائل این استان با تأکید بر اینکه مقابل هرکس که در رفع مشکلات مردم کارشکنی کند می‌ایستم، گفت: با مقایسه شرایط استان در زمان جنگ و شرایط کنونی نسبت به کم‌کاری‌ها و سوء‌مدیریت‌هایی که در خوزستان انجام شده است، به‌عنوان یک انقلابی هیچ پاسخی برای مردم استان ندارم. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف؛ در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان، با اشاره به وجود صنایع متعدد فعال استان خوزستان، عنوان کرد: باید مشخص شود سهم این صنایع نسبت به برداشت آنها از آب خوزستان چیست؟ آیا این صنایع نمی‌خواهند آب استان خوزستان را با این درآمدهای هنگفت مدیریت کنند؟ وی با اشاره به افزایش بودجه استانی و ملی استان خوزستان در قانون بودجه۱۴۰۰ اضافه کرد: برای تحقق این بودجه قطعاً نیاز به پیگیری است و نمایندگان مجمع استان باید این مهم را انجام دهند. وی همچنین با اشاره به پیگیری‌هایی که در حوزه زمین‌های وقفی استان خوزستان انجام شده است، گفت: در بسیاری از موضوعات از جمله مشکلات اوقافی مطرح شده در نشست امروز با پیگیری و بدون نیاز به بودجه، می‌توان مسائل را حل کرد.

ضرورت پرداخت حقابه به خوزستان

رئیس قوه‌مقننه کشورمان، ضمن تأکید بر پرداخت حقابه به استان خوزستان، یادآور شد: حقابه‌های مربوط به پروژه‌های انتقال آب ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان باید با پیگیری نمایندگان دنبال شود و اعتبارات آن به حوزه آب خوزستان اختصاص پیدا کند. قالیباف؛ با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی ‌عنوان کرد: موضوعات ریشه‌ای و اساسی استان باید در برنامه هفتم دیده شود، اگر رقم سه میلیارد دلاری برای خوزستان دنبال می‌شود، باید مشخص شود که این ارقام به تفکیک از چه منابعی می‌خواهد تأمین و در چه محلی هزینه شود. حتی اگر لازم است می‌توانیم در مجلس برای این ارقام مصوبه داشته باشیم. قالیباف؛ با بیان اینکه درد استان خوزستان از کمبود ظرفیت‌ها و نبود منابع مالی نیست، اضافه کرد: جنس محرومیت استان خوزستان با برخی دیگر از مناطق قابل قیاس نیست، چرا که در بین مردم خوزستان بیش از محرومیت، احساس تبعیض وجود دارد. وی با اشاره به حضور خود در شهر خرمشهر در زمان جنگ، عنوان کرد: سال ۵۸ در یکی از مناطق خرمشهر یک عکس یادگاری گرفتم، پس از سال‌ها در دوره‌ای که در شهرداری تهران مسؤولیت داشتم، به خرمشهر رفته بودم و در همان نقطه مجدداً عکس گرفتم و وقتی به این دو عکس نگاه می‌کنم، به‌عنوان یک انقلابی در مقابل سوءمدیریت‌ها و کم‌کاری‌هایی که در این مناطق شده است، هیچ پاسخی برای مردم خوزستان ندارم. وی تأکید کرد: البته با پیگیری‌های منسجم می‌توانیم بسیاری از مسائل استان را حل‌وفصل کنیم.

خوزستان رکورددار کم‌آبی، حاشیه‌نشینی و بیکاری در کشور است

علیرضا ورناصری قندعلی؛ نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس، نیز با انتقاد از اینکه متأسفانه خوزستان در میان وعده‌های پُرزرق‌وبرق مسؤولان سردرگم است، گفت: مردم از اجرایی نشدن این وعده‌ها به تنگ آمدند، وضعیت آب شرب، حاشیه‌نشینی و بیکاری در استان به نحوی که خوزستان جزء استان‌های رکورددار در کشور در این حوزه‌ها به شمار می‌آید.

ضرورت توجه به معضل بیکاری در استان خوزستان

مجید ناصری‌نژاد؛ نماینده مردم شادگان در مجلس، نیز با تأکید بر اینکه ضرورت دارد نمایندگان مجلس برای حمایت از خوزستان نگاه محلی به موضوعات نداشته باشند، تصریح کرد: متأسفانه در جلساتی که برای حل معضلات استان خوزستان برگزار شده از نمایندگان استان دعوت نمی‌شود در حالی که مطلع‌ترین افراد از مشکلات مردم نمایندگان هستند، نمایندگان هم درد و هم درمان مردم استان را می‌دانند.

تغییر ساختار مدیریتی در خوزستان ضرورت دارد

فریدون حسنوند؛ نماینده مردم اندیمشک در مجلس، با اشاره به اعزام کمیته ویژه از مجلس به خوزستان برای حل معضلات استان، عنوان کرد: بنده شاهد این بودم که دکتر قالیباف به چه نحوی مسائل استان را پیگیری کرده و این پیگیری‌ها منجر به رهاسازی آب از پشت سد به استان شد. مسائل استان خوزستان قابل حل است چرا که استان ما، استان فقیری نیست و دارایی‌های بسیاری دارد.

سیاست‌های انتقال آب در خوزستان فاقد کار کارشناسی است

حبیب آقاجری؛ نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی در مجلس، نیز مسأله اشتغال را مهم‌ترین معضل در استان خوزستان برشمرد و عنوان کرد: فقط ۱۹ درصد از اشتغال صنایع استان به افراد بومی‌ اختصاص دارد و این مسأله موجب رنجش خاطر خوزستانی‌ها شده است.