مهم‌ترین گام در تنظیم بازار کشور بهبود مدیریت است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران‌ مهم‌ترین گام در تنظیم بازار کشور بهبود مدیریت است معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران گفت: در ستاد تنظیم بازار ایران تمرکز بر روی قیمت‌هاست؛ در حالی که کل فرایند تأمین، ارزش کالا و نیز بهبود نظام‌ها و فرایندهای عملیاتی مورد غفلت واقع می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده […]

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران‌

مهم‌ترین گام در تنظیم بازار کشور بهبود مدیریت است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران گفت: در ستاد تنظیم بازار ایران تمرکز بر روی قیمت‌هاست؛ در حالی که کل فرایند تأمین، ارزش کالا و نیز بهبود نظام‌ها و فرایندهای عملیاتی مورد غفلت واقع می‌شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از رادیو گفت‌و‌گو هوشیارفقیهی، پیرامون الگوی نهاد‌ها و دستگاه‌های کشور در خصوص سیاست‌های تنظیم بازار گفت: واقعیت این است که دخالت حاکمیت اقتصادی در هر کشوری برای تنظیم بازارهای مختلفی که مشکلاتی در آن وجود دارد همواره اجتناب‌ناپذیر است و همیشه نیز در همه کشورهای دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: نکته مهم این است که رویکرد و روش برخورد با این مسأله به نسبت توسعه اقتصادی که در کشور‌ها صورت گرفته متفاوت است.

فقیهی خاطر‌نشان‌کرد: در کشورهای توسعه‌یافته از دهه ۹۰ به بعد تغییرات اساسی در این رویکرد‌ها صورت گرفت به عبارت دیگر ابزاری به اسم ابزار کنترل قیمتی به شدت اهمیت خود را از دست داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران تصریح‌کرد: از دهه ۹۰ به بعد می‌بینیم که بیش‌تر به دنبال حمایت‌های تولیدی هستند چرا که می‌دانند اگر پایه‌های تولید و خدمات محکم و تقویت شده و به کیفیت و کاهش قیمت تمام شده منجر گردد با سرعت بیش‌تری می‌توان به سمت تولید کالای رقابت‌پذیر پیش رفت.

وی با بیان این‌که منافع مصرف‌کنندگان در تولید کالای رقابت‌پذیر نهفته است، اذعان‌کرد: علاوه بر این به ایجاد شغل پایدار و درآمد بیش‌تر نزدیک خواهیم شد کما این‌که در کشورهای مختلف به جای مداخلات دولتی بیش‌تر تمایلشان به سمت‌وسوی تنظیم‌کننده روابط تولید کالا و خدمات می‌باشد که آنها را با هدف رقابت‌پذیری ارتقای کیفیت بدهند.

فقیهی بیان‌کرد: در کشور ما با توجه به شرایط خاص اقتصادی که در آن قرار داریم طبیعی است که توجه‌ها بیش‌تر به قیمت و کنترل قیمت مورد نظر معطوف باشد.

معاونت برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران اظهار‌کرد: اصناف به آخرین حلقه ‌زنجیره ‌تأمین کشور، همواره مورد توجه ویژه قرار گرفته و بسیاری از مسایل گرانی و گران‌فروشی و احتکار به این بخش معطوف شده در حالی که در بسیاری از موارد اصلاً کوچک‌‌ترین نقشی نیز در این بخش وجود ندارد و صرفاً به دلیل این‌که زنجیره ‌تأمین را از تأمین مواد، تولید، انبارداری و توزیع شامل حوزه تنظیم بازار ایران نمی‌شود معمولاً و همواره نوک پیکان که همان اصناف است مورد توجه قرار می‌گیرد.

فقیهی در بخش دیگری از سخنانش تصریح‌کرد: درجه رقابت‌پذیری در هر اقتصادی را سیاست‌های تنظیم بازار آن مشخص می‌کند، لذا شکست در بازار ارزی، بازارهای دیگر کشور را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد ضمن این‌که باید گفت رویکردی که نظام تصمیم‌سازی دولت یا حاکمیت اقتصادی ایران به منظور برون‌رفت از مسأله تنظیم بازار در پیش گرفته است کما‌کان همان رویکردی است که در اوایل دهه ۹۰، ۹۲ و نیز ۷۳ در پیش گرفته شد.

معاون اقتصادی اتاق اصناف ایران خاطر‌نشان‌کرد: چیزی که در مسأله تنظیم بازار از آن غافل هستیم این است که ما به بهبود فرایندهایمان هیچ توجهی نداریم و این بخش را صرفاً به علت این‌که در انحصار دولت قرار گرفته است، ر‌ها کرده‌ایم.