شکوفایی «سیلیکون ولی» زیر سایه «استنفورد»

معرفی دانشگاه‌های برتر جهان – ۲ شکوفایی «سیلیکون ولی» زیر سایه «استنفورد» یادبودی ماندگار برای بی‌محلی «هاروارد»! گروه دانش – دانشگاه استنفورد در سال ۱۸۸۵ میلادی ایالت کالیفرنیا آمریکا ساخته شد. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حدود ۱۵٫۰۰۰ دانشجو و اعضای هیأت علمی آن در حدود ۱۸۰۰ نفر می‌باشد. رتبه دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵ […]

معرفی دانشگاه‌های برتر جهان – ۲

شکوفایی «سیلیکون ولی» زیر سایه «استنفورد»

یادبودی ماندگار برای بی‌محلی «هاروارد»!

گروه دانش – دانشگاه استنفورد در سال ۱۸۸۵ میلادی ایالت کالیفرنیا آمریکا ساخته شد. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حدود ۱۵٫۰۰۰ دانشجو و اعضای هیأت علمی آن در حدود ۱۸۰۰ نفر می‌باشد. رتبه دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵ براساس نظام رتبه‌بندی۷-QS می‌باشد

داستان زیبای تأسیس استنفورد

خانمی با لباس کتان راه‌راه و شوهرش با کت و شلوار دست‌دوز و کهنه در شهر بوستن از قطار پایین آمدند و بدون هیچ قرار قبلی راهی دفتر رییس دانشگاه ‌هاروارد شدند.

منشی فوراً متوجه شد این زوج روستایی هیچ کاری در هاروارد ندارند و احتمالاً اشتباهی وارد دانشگاه شده‌اند. مرد به آرامی گفت: «مایل هستیم رییس را ببینیم.»

 منشی با بی‌حوصلگی گفت: «ایشان امروز گرفتارند.»

خانم جواب داد: « ما منتظر خواهیم شد.»

منشی ساعت‌‌ها آنها را نادیده گرفت و به این امید بود که بالاخره دلسرد شوند و پی کارشان بروند. اما این طور نشد. منشی که دید زوج روستایی پی کارشان نمی‌روند، سرانجام تصمیم گرفت برای ملاقات با رییس از او اجازه بگیرد و رییس نیز به ناچار پذیرفت. رییس با اوقات تلخی آهی کشید و از دل رضایت نداشت که با آنها ملاقات کند. از این‌که اشخاصی با لباس کتان و راه‌راه و کت و شلواری دست‌دوز و کهنه وارد دفترش شده، خوشش نمی‌آمد.

خانم به او گفت: «ما پسری داشتیم که یک سال در هاروارد درس خواند. وی اینجا راضی بود. اما حدود یک سال پیش فوت کرد. شوهرم و من دوست داریم بنایی به یادبود او در دانشگاه بنا کنیم.»

رییس با غیظ گفت: «خانم محترم ما نمی‌توانیم برای هر کسی که به‌ هاروارد می‌آید و می‌میرد، بنایی بر پا کنیم. اگر این کار را بکنیم، اینجا مثل قبرستان می‌شود.»

خانم به سرعت توضیح داد: «آه… نه…. نمی‌خواهیم مجسمه بسازیم. فکر کردیم بهتر باشد ساختمانی به ‌هاروارد بدهیم.»

رییس لباس کتان راه‌راه و کت و شلوار دست دوز و کهنه آن دو را برانداز کرد و گفت: «یک ساختمان! می‌دانید هزینه یک ساختمان چقدر است؟ ارزش ساختمان‌های موجود در هاروارد ۷٫۵ میلیون دلار است.»

خانم یک لحظه سکوت کرد. رییس خشنود بود. شاید حالا می‌توانست از شرشان خلاص شود. زن رو به شوهرش کرد و آرام گفت: «آیا هزینه راه‌اندازی دانشگاه همین‌قدر است؟ پس چرا خودمان دانشگاه راه نیندازیم؟»

شوهرش سر تکان داد. رییس سردرگم بود. آقا و خانم «لیلاند استنفورد» بلند شدند و راهی کالیفرنیا شدند و دانشگاهی ساختند که تا ابد نام آنها را بر خود دارد:

 دانشگاه استنفورد از بزرگ‌‌ترین دانشگاه‌های جهان، یادبود پسری است که‌ هاروارد به او اهمیت نداد.

استنفورد؛ رقابت بر سر پذیرش!

دانشگاه استنفورد مؤسسه‌ای خصوصی با شعار The wind of freedom blowsبه معنای نسیم آزادی می‌وزد.

دانشگاه استنفورد (Stanford University) یکی از معتبر‌‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در استنفورد، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا قرار دارد. این دانشگاه دارای دانشکده‌های علوم، بازرگانی، حقوق، پزشکی و مهندسی است. دانشگاه استنفورد براساس رتبه‌بندی تایمز، در هر دو زمینه علوم انسانی و مهندسی، بر‌‌ترین دانشگاه جهان است. همچنین این دانشگاه با ضریب پذیرش ۴٫۷ درصد به عنوان رقابتی‌‌‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب به دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا اختصاص دارند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد شمار زیادی از شرکت‌های بسیار موفق بین‌المللی از جمله گوگل، یاهو، اینستاگرام، نایک و… را تأسیس کرده‌اند. گردش مالی شرکت‌هایی که توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تأسیس شده‌اند سالانه ۲٫۷ تریلیون دلار، معادل دهمین اقتصاد قدرتمند جهان است. ۶۰ برنده جایزه نوبل و ۷ برنده مدال فیلدز از جمله دانشجویان، اساتید یا کارکنان دانشگاه استنفورد بوده‌اند.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ به دست لیلاند استنفورد و همسرش ساخته شد. این زوج دانشگاه را به یاد پسرشان که در ۱۶سالگی بر اثر تیفوئید درگذشته بود، ساختند. لیلاند استنفورد زمین‌های کشاورزی خود را برای این کار اختصاص داد تا ایالت کالیفرنیا مرکز دانشگاهی بزرگی داشته‌ باشد.

تأثیر در فناوری اطلاعات

دانشگاه استنفورد در منطقه دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا واقع است و بسیاری از شرکت‌های معتبر در زمینه فناوری اطلاعات توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تأسیس شده‌اند. از مشهور‌‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به سان‌مایکروسیستمز، هیولت پاکارد، یاهو، گوگل، الکترونیک‌آرتز و سیسکو اشاره کرد.

استارت‌آپ‌های موفق IT

در فرهنگ استارت‌آپ‌های جهان، به کسب‌وکارهایی که بتوانند وضعیت مناسبی از نظر کیفیت و ارزش مالی داشته باشند «تک‌شاخ» گفته می‌شود. یک استارت‌آپ برای تک‌شاخ بودن می‌بایست بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد و دانشگاه استنفورد زمینه‌ساز ایجاد بیش‌ترین تعداد تک‌شاخ‌‌‌ها بوده است.

دانشگاه استنفورد مجموعاً ۵۱ استارت‌آپ تک‌شاخ را به جهان معرفی کرده است. در حال حاضر یکی از دو استارت‌آپ برتر دنیا یعنی اسنپ‌چت، به وسیله فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد راه‌اندازی شده‌ است. از استارت‌آپ‌های موفق دیگری که توسط فارغ‌التحصیلان استنفورد راه‌اندازی شده‌اند می‌توان به پیام‌رسان «واتس‌اپ» و اپلیکیشن موسیقی «شزم» اشاره کرد.

ایرانیان و دانشگاه استنفورد

از برجسته‌‌‌ترین چهره‌های ایرانی تحصیل‌کرده در این دانشگاه می‌توان سیمین دانشور، نویسنده مشهور، علی‌حاجی‌میری استاد دانشگاه کلتک، امیدکردستانی، مدیر مالی شرکت گوگل، وارتان‌گریگوریان مدیر بنیاد کارنگی، و محمدرضاعارف، نماینده مردم تهران را نام برد.

همچنین، مریم‌میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی‌تبار که نخستین بانوی برنده مدال فیلدز در ریاضیات است از اساتید این دانشگاه می‌باشد.

عباس میلانی، مدیر برنامه مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد و استاد فراخوانده دانشکده علوم سیاسی آن دانشگاه است.

منابع:

ویکیپدیا

www.timeshighereducation.com

http: //news.stanford.edu/

 سایت عصر ایران

 

قسمت اول 

اصل اول دانشگاه ممتاز دنیا؛ پژوهش و تحقیق