خودروهای فرسوده وآلودگی هوا

  ناصر بهزادفر- درحالی که هوای تهران بار‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفته است، اختلاف نظر‌ها درباره آلاینده‌های شهری و همچنین شیوه برخورد با منابع آلوده‌کننده‌ها، وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در یک گفت‌و‌گو، به تعلل پلیس راهور برای برخورد با خودروهای آلاینده، انتقاد کرده است.وی‌گفت: ۸۰ درصد آلایندگی […]

 

ناصر بهزادفر- درحالی که هوای تهران بار‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفته است، اختلاف نظر‌ها درباره آلاینده‌های شهری و همچنین شیوه برخورد با منابع آلوده‌کننده‌ها، وجود دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در یک گفت‌و‌گو، به تعلل پلیس راهور برای برخورد با خودروهای آلاینده، انتقاد کرده است.وی‌گفت: ۸۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی، خودروهای کاربراتوری و موتورسیکلت‌هاست.

وحید حسینی افزوده است: در شهر تهران، نزدیک به ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری تولید سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد که ۱۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را شامل می‌گردد ولی ۵۰ درصد از آلودگی هوای تهران را باعث می‌شود.

وی گفت: با وجود آن که ادعا می‌شود سال گذشته ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده‌اند اما سهم تاکسی‌های تهران از این نوسازی بسیار ناچیز است و در تهران، سالانه تنها دو هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شوند، این در حالی است که تاکسی‌ها، ۳ تا ۴ برابر خودروهای عادی تردد دارند و در حال حاضر، ۱۷ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران مشغول به‌کار هستند.

دکتر حسینی با بیان این‌که علاوه بر خودروها، موتورسیکلت‌ها هم باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند ولی هیچ گونه اِعمال قانونی بر روی موتورسیکلت‌ها نداریم، تصریح‌کرد: در حال حاضر، در تهران بالغ بر یک میلیون دستگاه موتورسیکلت عمدتاً ۱۲۵ سی سی کاربراتوری داریم که آلایندگی هر کدام از آن‌ها، ۴ برابر یک دستگاه خودرو است.

وی با تأکید بر این که در محدوده منطقه ۱۲، روزانه ۹۰۰ هزار تردد موتورسیکلت ثبت می‌شود، اضافه‌کرد: موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند، بعضاً سند هم ندارند و در نتیجه، جریمه آن‌ها فایده‌ای ندارد، چون حتی صاحبان این موتورسیکلت‌ها نیز هرگز شناسایی نمی‌شوند.

آمار برخورد با ۵۳۰ هزار خودروی آلاینده در تهران غلط است

مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران با اعلام این که ارایه آماری مبنی بر برخورد با ۵۳۰ هزار دستگاه خودروی آلاینده در ۹ ماه امسال در تهران غلط است، گفت: بر اساس محاسبات دانشگاهی و علمی، یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، ۴۰ گرم آلودگی ایجاد می‌کند، در صورتی که یک خودرو با استاندارد یورو دو، برای هر کیلومتر پیمایش، کم‌تر از ۳ گرم آلودگی تولید می‌کند.

۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت

چندی پیش جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ با برشمردن علل بروز آلودگی هوای پایتخت، ۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت را معرفی کرد.

سرهنگ حسن عابدی با اشاره به وضعیت فعلی ‌آلودگی هوا و دلایل بروز چنین آلودگی‌هایی در هوای پایتخت اظهارداشت: از نظر پلیس، عوامل متعددی باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است که طبعاً برای حل این موضوع، یا باید این عوامل را از بین برد و یا از تأثیر آن‌‌ها بر آلودگی هوا کاست.

جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد «عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» به عنوان مهم‌ترین عامل به وجود آورنده این وضعیت آلاینده در تهران است و این عامل باعث شده است تا خودروهای فرسوده اعم از سواری، کامیون و یا وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و تاکسی، سهم به سزایی در آلودگی هوای پایتخت داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین وجود کارخانه‌های آلاینده در سطح شهر تهران، علاوه بر تولید آلودگی، سبب تردد خودروهای سنگین در معابر درون شهری می‌شود و از این رو با انتقال این کارخانه‌های آلاینده از سطح شهر، می‌توان در پاکسازی هوای پایتخت گام مؤثری برداشت.

عابدی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارخانجات تولید شن و ماسه در حاشیه تهران نیز گفت: البته حتی آلودگی برخی کارخانجاتی که در اطراف شهر تهران قرار دارند، در آلودگی شهر تهران مؤثر است و فعالیت کارخانه سیمان و شن و ماسه‌ حاشیه پایتخت از جمله این موارد است.

جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه حذف زباله‌سوزی و جداسازی مسیر تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین دیزلی از حاشیه شهر تهران از دیگر عواملی دانست که باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت می‌شود و با اشاره به سهم ۱۲ درصدی معاینات فنی در کاهش آلودگی هوا، از نابسامانی برخی از مراکز معاینه فنی خودرو، انتقاد کرد و گفت: پلیس در ۹ ماهه ابتدایی امسال برخورد جدی و قاطعی را با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی انجام داده و این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد میزان برخوردهای ما در این حوزه، به نسبت مدت مشابه سال قبل، ۳ برابر شده است.

وی در پایان با اشاره به مقطعی بودن آثار اجرای طرح‌هایی همچون طرح زوج و فرد از درب منازل، برای رسیدن به راهکاری قطعی و پایدار در برابر آلودگی هوای پایتخت ابراز امیدواری کرد.

ا تصویب نشست مقابله با آلایندگی کلانشهرها: حذف و اسقاط خودروهای فرسوده با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود

در اخبار صنعت بهمن ۲۶, ۱۳۹۴ دیدگاه‌ها برای با تصویب نشست مقابله با آلایندگی کلان‌شهرها: حذف و اسقاط خودروهای فرسوده با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود بسته هستند

با تصویب نشست مقابله با آلایندگی کلان‌شهرها:

حذف و اسقاط خودروهای فرسوده با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود

حذف و اسقاط خودروهای فرسوده با تصویب نشست مقابله با آلایندگی کلان‌شهر‌ها با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود.

به گزارش «سلام‌خبر»، جلسه مقابله با آلایندگی کلان‌شهر‌ها با اولویت شهر تهران در راستای اجرای دستور رییس‌جمهور، روز یکشنبه به ریاست محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور برگزار شد.

وزیر نیرو، رؤسای سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست و استاندارد و معاونین وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت و راه و شهرسازی و شهرداری تهران، سازمان هواشناسی و سازمان کنترل کیفیت هوای تهران از جمله شرکت‌کنندگان در این جلسه بودند.

این جلسه در راستای اجرای دستور رییس‌جمهوری مبنی بر تهیه برنامه‌های دقیق و دارای زمان‌بندی مشخص برای مقابله با آلایندگی هوای کلان‌شهرهای کشور با اولویت شهر تهران و ارایه پیشنهادات اصلاحی در زمینه قوانین و مقررات، مصوبات و آیین‌نامه‌ها و روزآمد نمودن آن‌ها و نیز تعیین اولویت‌هایی که سهم بالایی در آلایندگی هوای کلان‌شهر‌ها دارند از جمله از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده از قبیل تاکسی، مینی‌بوس و موتورسیکلت، تقویت حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو، گازسوز کردن خودروهای عمومی، انتقال و جلوگیری از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده با اولویت واحدهای صنعتی غیرمجاز تشکیل شد.

شرکت‌کنندگان در این جلسه پس از بحث و بررسی پیرامون مسائل مربوط به آلایندگی کلان‌شهر‌ها به‌ویژه شهر تهران، تصمیمات ذیل را اتخاذ کردند:

۱- گاز نیروگاه‌ها صرفاً در شرایط اضطرار و بدون اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و صرفاً توسط وزارت نفت قطع شود.

۲- واحدهای صنعتی آلاینده با اولویت واحدهای غیرمجاز در اولویت تعطیل بوده و یا باید نسبت به رفع آلایندگی اقدام نمایند.

۳- تدابیر لازم برای سرعت بخشیدن به حذف و اسقاط خودروهای فرسوده که ۸۰ درصد سهم آلایندگی هوای تهران را به خود اختصاص داده‌اند، اتخاذ گردد.

۴- حداکثر ظرف مدت دو هفته برنامه تلفیقی دقیق اجرایی و عملیاتی یکساله دستگاه‌های اجرایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود قانونی تهیه و ارایه شود.

۵- تعدادی پیشنهاد اجرایی توسط سایر دستگاه‌ها ارایه گردید و مقرر شد در دبیرخانه کارگروه پس از کارشناسی به‌کارگروه ارایه شود.

اسقاط خودروهای فرسوده و رونق دلالی  

اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل از جمله تکالیفی است که از چند سال پیش بر اساس تبصره ۱۳ قانون بودجه بر عهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته شد و در ابتدا نیز ستادی بر ‌‌اجرای این تکالیف با همین نام شکل گرفت اما در ادامه با راه‌اندازی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده فرایند از رده خارج‌کردن این خودرو‌ها با اجرای طرح‌هایی مانند جایگزینی این خودرو‌ها با خودروهای صفر‌کیلومتر شرکت‌های خودروسازی داخلی وارد مرحله جدی‌تری شد اما رکود ۳ سال گذشته ناشی از اعمال تحریم‌ها در صنعت خودرو و کاهش شدید تیراژ تولید خودروهای داخلی، عملاً شرایطی را رقم زد که روند اسقاط این خودرو‌ها در سال ۹۰ تا ۹۲ عملاً متوقف شده بود.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و گشایش نسبی در روابط خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی‌، رشد چند برابری تیراژ تولید و واردات خودروهای خارجی عملاً زمینه بازگشت رونق به کسب و کار مراکز اسقاط را فراهم کرد. از سوی دیگر منوط شدن واردات خودروهای خارجی به اسقاط دو تا ۶ خودرو فرسوده بر مبنای حجم سیلندر خودروهای وارداتی موجب افزایش تقاضا‌، رشد قیمت و دلال‌بازی در بازار خودروهای خارجی شد. این مصوبه عملاً ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور را از فرایند فیزیکی اسقاط خودروهای فرسوده خارج و توپ اسقاط را به زمین واردکنندگان خودروهای خارجی و مراکز اسقاط انداخت. با این روند مسؤولان ستاد از هدف‌گذاری برای اسقاط بیش از ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده تا پایان امسال خبر دادند و کار و بار مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز یک بار دیگر سکه شد. اما این پایان ماجرای اسقاط این خودرو‌ها در سال جاری نبود و مصوبه اخیر وزارت صنعت برای محدود شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، زمینه حذف سهم ۷۰ درصدی سایر وارد‌کنندگان خودرو از بازار خودروهای خارجی و کاهش نسبی تقاضا برای خودروهای فرسوده را فراهم کرد.

آخرین تغییرات اسقاط خودروهای فرسوده سواری

در این زمینه کاووس حسنوند، رییس انجمن صنایع اسقاط و بازیافت کشور با ارایه اطلاعاتی در این زمینه می‌گوید: بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، مالکان همه خودروهای سواری در فاصله زمانی سال‌های ۸۳ تا ۸۵ می‌توانند به مراکز اعلام شده مراجعه و فرایند اسقاط خودروهای فرسوده را طی کنند. البته این شرایط اسقاط در مورد خودروهای سواری و وانت‌بار مصداق داشته و شرایط اسقاط سایر خودروهای فرسوده در ناوگان باری یا اتوبوس و مینی‌بوس‌های شهری و بین‌‌شهری متفاوت است.بر اساس این ضوابط باید مدارک و اظهارات مالکان خودروهای فرسوده برای اسقاط این خودرو‌ها توسط افسر راهور تأیید شود. از آن‌جا که همه اطلاعات خودرو‌ها در اختیار پلیس راهور ناجاست، امکان اسقاط هر خودرو فرسوده تنها پس از تأیید پلیس راهور ناجا مقدور بوده و با صدور دستور اسقاط توسط پلیس این کارانجام می‌شود.

نرخ خودروهای اسقاطی در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

در این طرح نرخ خودروهای اسقاطی متفاوت است و شرکت‌های خودروسازی طرح‌های متفاوتی را در این زمینه اجرا می‌کنند مثلاً اکنون در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توسط شرکت سایپا این شرکت برای جایگزینی خودرو فرسوده با خودرو پراید، حدود۱۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌کند‌. در این طرح خودرو فرسوده به نرخ ۲٫۵ میلیون تومان از مالک خودرو خریداری شده و حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان نیز تسهیلات توسط شرکت سایپا پرداخت می‌شود. این رویه‌ای است که اکنون برای جایگزینی یک خودرو فرسوده طی می‌شود.

قیمت خودرو فرسوده در طرح اسقاط بدون دریافت خودرو

در صورتی که مالک خودرو فرسوده برای اسقاط و از رده خارج کردن این خودرو درخواست ارایه خودروی جایگزین نداشته باشد، نرخ خودرو استقاطی رقمی بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان است. با این وجود نرخ خودروهای فرسوده در استان‌های مختلف بر اساس میزان تقاضا متفاوت است.

علت تفاوت قیمت خودروهای اسقاطی در استان‌های مختلف کشور

نرخ هر خودرو وارداتی بنابر نوع خودرو و شرایط سلامت یا مشکلات قانونی اسقاط آن تعیین می‌شود. شرط نخست پذیرش یک خودرو در مرکز اسقاط آن است که باید این خودرو روشن شود‌. مثلاً قیمت یک خودرو وانت نیسان برای اسقاط ۴ میلیون تومان است و نمی‌توان نرخ یک خودرو رنوی اسقاط را نیز به همین میزان تعیین کرد و بدیهی است که ارزش این خودرو از وانت نیسان کم‌تر است و این موضوع در تعیین قیمت خرید خودروهای اسقاطی نیز مؤثر است.

قبلا ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور با ارایه جدولی، قیمت هر مدل خودرو اسقاطی را تعیین کرده بود که اکنون هم تقریباً همان جدول با قیمت بالاتری رعایت می‌شود. در اسقاط خودروهای فرسوده موضوع مورد بحث مدرن بودن خودرو نیست بلکه محور اصلی تعیین‌کننده ضوابط اسقاط این خودرو‌ها مدل یا زیر مدل بودن خودرو و وزن آن است. خودرویی که سن آن بیش از سن اعلام شده برای اسقاط باشد، زیر مدل محسوب می‌شود‌. مثلاً وقتی مالک این خودرو ۱۵روز برای اسقاط آن وقت دارد یا زمانی که پلاک این خودرو قدیم است و باید تعویض شود، طی این مراحل هزینه‌های خاص خود را داشته و در تعیین قیمت نهایی اینگونه خودرو‌ها مؤثر است. بدین روی نرخ خودروهای اسقاطی زیر مدل از خودروهای اسقاطی در محدوده سنی و مدل اعلام شده کم‌تر است.

در نهایت ارزش لاشه خودرو‌ بر اساس کیفیت و مدل آن و قیمت روز بازار خودروهای فرسوده تعیین می‌شود.

الزام دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده توسط واردکنندگان خودروهای خارجی

با مصوبه ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در مورد اسقاط دوتا۶خودروی فرسوده برای واردات خودروهای خارجی بر اساس حجم سیلندر‌، در تیر‌ماه امسال و افزایش تقاضا برای اسقاط خودروهای فرسوده توسط وارد‌کنندگان خودرو موجب بازگشت رونق به کسب و کار مراکز اسقاط شد؛ مراکزی که به دلیل متوقف ماندن اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال‌های ۹۱ و ۹۲ علی‌رغم سرمایه‌گذاری زیاد با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده و تا مرز تعطیلی و بحران پیش رفته بودند اما این رشد تقاضا نیز مانند حبابی بود که با رشد دلال‌بازی در بازار خودروهای اسقاطی ترکید‌.

با توجه به رونق کسب‌وکار اسقاط با مطرح شدن بحث خودروهای وارداتی‌، دلال‌‌ها نیز ناچار هستند تا خودرو اسقاطی خریداری شده را برای اسقاط به مراکز مجاز ارایه و گواهی اسقاط دریافت کنند.

مرکز اسقاط صادرکننده گواهی اسقاط برای کلیه خودروهای فرسوده هستند و برای ارایه این گواهی باید خودرو اسقاطی با شرایط اعلام شده به این مراکز تحویل داده شود.

با این شرایط حتی درصورتی که دلال‌‌ها خودرو اسقاطی را با نرخی بالاتر از مراکز اسقاط خریداری کنند، ناچار به ارایه این خودرو‌ها با قیمت مصوب به این مراکز خواهند بود.

هم‌اکنون نرخ خودروهای سواری و وانت اسقاطی در تهران حدود ۴ میلیون تومان است. قیمت خودروهای اسقاطی در همه مراکز اسقاط یک استان همین حدود و یکسان است حال ممکن است این نرخ ۵۰ هزار تومان بیش‌تر یا کم‌تر باشد.

انگیزه دلا‌ل‌‌ها در روند خودروهای فرسوده

خودرو فرسوده‌ای که ضوابط تعیین شده توسط مراکز اسقاط یا پلیس راهور را ندارد ممکن است موجب سوءاستفاده و دلال‌ بازی و منشأ تخلفات بسیاری می‌شود چرا که این افراد با تعویض پلاک خودروهای مذکور ممکن است فعالیت‌های غیرقانونی دیگری با این خودرو‌ها انجام داده و در نهایت وقتی می‌بینند این خودرو سودی برای اسقاط ندارد، پلاک و موتور را عوض کرده و در اصطلاح با «دوتا یکی‌کردن» خودروهای اسقاطی، یا این خودرو‌ها را برای استفاده شخصی به‌کار گرفته و یا این خودرو‌ها را به‌طور قولنامه‌ای به فروش رسانده و مشکلات عدیده‌ای برای مشتریان ایجاد می‌کنند.

تعداد مرکز رسمی اسقاط خودرو در کشور

به‌طور کلی ۱۳۵ مرکز رسمی اسقاط خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد که در هر استان ۵ تا ۶ مرکز را در‌ بر‌می‌گیرد. برخی از این مراکز بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت دارند. حدود ۲۰ مرکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز در تهران وجود دارد

تأثیر مصوبه اخیر وزارت صنعت مبنی بر محدودیت واردات خودرو به ۳۵ نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش

با تصویب و ابلاغ این مصوبه برخی از دلال‌های بازار خودرو که وارد‌کننده بودند نیز از بازار حذف شدند چرا که واردات خودرو با انجام پیش‌شرط‌های اسقاط و تکالیف جدید خدمات گارانتی و پس از فروش برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشت. اکنون تنها برندهایی مثل میتسوبیشی‌، تویوتا‌، آسان موتور، کیا، رنو و… در چرخه واردات خودرو باقی مانده و با توجه به فروکش‌کردن تب واردات خودرو مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز به راحتی قادر هستند تا به تقاضای آن‌ها برای اسقاط خودرو فرسوده و ارایه گواهی اسقاط پاسخ دهند.

میزان خودروهای فرسوده واجد شرایط اسقاط

تعداد خودروهای فرسوده در سال گذشته ۳۰۰ هزار دستگاه بوده و اگر تا پایان امسال ۴۰۰ هزار خودرو اسقاط شود حدود ۲۰۰ هزار خودرو اسقاطی از امسال به سال آینده منتقل خواهد شد و در سال ۹۴ باید ۶۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شود‌. در سال ۹۲ با تحریم صنعت خودرو مواجه بودیم، تیراژ تولید خودروهای داخلی و میزان واردات خودرو نیز کم و نرخ خودروهای اسقاطی ۱٫۵ میلیون تومان تعیین شده بود. با این وجود مالک خودرو فرسوده ۶ ماه نیز باید برای دریافت این مبلغ از دولت منتظر می‌ماند و رغبت چندانی برای تحویل خودرو به مراکز اسقاط نداشت با این روند بود که خودروهای فرسوده سال قبل انباشته شده بود. سالانه بیش از ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده داریم که با تغییر سالانه مدل این تعداد به ۵۰۰هزار دستگاه هم می‌رسد.

سن کنونی اسقاط برای انواع خودروهای سواری

سن کنونی اسقاط برای تاکسی‌های فرسوده ۷ تا ۱۰ سال و برای سواری و وانت فرسوده۲۰ و ۲۵ سال تعیین شده است. با این وجود احتمال کاهش سن اسقاط و افزایش تعداد خودروهای فرسوده نیز وجود دارد به نحوی که قبلا نیز سن اسقاط تاکسی‌های فرسوده ۱۵ سال بود و اکنون به ۷ تا ۱۰ سال کاهش یافته است. اما با همین سن فعلی اسقاط و محاسبه ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده باقی مانده از سال جاری به نظر می‌رسد در سال آینده حدود ۶۰۰ هزار خودرو فرسوده داشته باشیم. در سال آینده باید خودروهای مدل ۸۴ نیز برای اسقاط مراجعه کنند. این در حالی است که هنوز خودروهای اسقاط مدل ۸۱ نیز از رده خارج نشده است.

اسقاط خودروهای فرسوده چند روز طول می‌کشد؟

از آن‌جا که باید پرونده خودرویی که تقاضای اسقاط آن ارایه شده توسط اراده آگاهی یا پلیس راهور بررسی شود. معمولاً از زمان ورود این خودرو‌ها به مراکز اسقاط ۱۰ تا ۱۵ روز زمان لازم است و واردکننده خودرو باید ۲۰ روز قبل از وارد کردن خودرو خود، شروع به ارایه خودرو اسقاطی به مراکز و دریافت گواهی اسقاط کند.

آمارهای تازه از جایگزینی تاکسی‌های فرسوده

تجارت نیوز: مدیر امور تولید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد که از آغاز طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده تا کنون حدود ۴۸ هزار متقاضی ثبت نام کرده و احتمال ورود این سازمان برای جایگزینی تاکسی‌های بین شهری نیز وجود دارد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دهه فجر امسال با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران خودرو طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را آغاز کرد.

طبق طرح و توافقات بین طرفین قرار شد تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری ۳ بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را انجام دهد. براین اساس برای هر دستگاه خودرو ۲۰ میلیون تومان وام با شرایط ضمانتی نسبتاً آسانی در نظر گرفته شد، به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است.

 

دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ میلیونی وام خودروهای فرسوده ۴۸ ماهه و با سود ۱۶ درصد تعیین و قرار شد که ما بالتفاوت سود در قالب یارانه پرداخت شود. همچنین از محل تخفیفات گمرکی نیز حدود ۵ میلیون تومان برای هر یک از این دستگاه‌ها کمک یارانه‌ای تعیین شد.