دستگیری تمام عوامل مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه

گروه اجتماعی- بحرانی که بیش از ۱۱۰ روز از آغازش گذشته، بالاخره با توجه به ادعای برخی مقامات ارشد کشورمان به پایان رسید تا دانش‌آموزان بتوانند با فراغ بال به تحصیل بپردازند. بحران مسمومیت دانش‌آموزان دختر از ۹ آذرماه در قم آغاز شد و به ۲۶ استان کشور سرایت کرد. طی این مدت بیش از […]

گروه اجتماعی- بحرانی که بیش از ۱۱۰ روز از آغازش گذشته، بالاخره با توجه به ادعای برخی مقامات ارشد کشورمان به پایان رسید تا دانش‌آموزان بتوانند با فراغ بال به تحصیل بپردازند. بحران مسمومیت دانش‌آموزان دختر از ۹ آذرماه در قم آغاز شد و به ۲۶ استان کشور سرایت کرد. طی این مدت بیش از پنج هزار دختر دانش‌آموز از طریق مواد شیمیایی مسموم شده و بسیاری از آن‌ها راهی بیمارستان شدند. در همه مدارس که مسمومیت دانش‌آموزان صورت گرفته در ابتدای ورود دانش‌آموزان به مدرسه و کلاس درس اوضاع کاملاً آرام بوده ولی بعد از مدتی به گفته یکی از شاهدان عینی «… در کلاس نشسته بودیم که ناگهان گفتند کلاس را خالی کنیم. به سرعت بیرون آمدیم، در راهرو بوی عجیبی پیچیده بود؛ شبیه گوگرد و تخم‌مرغ گندیده. نفس همه بچه‌ها بند آمده بود، اصلاً نمی‌توانستند راه بروند. به‌زور خودمان را به حیاط رساندیم. چند آمبولانس جلوی در مدرسه بود و به ما رسیدگی کردند.» ادامه این اتفاقات باعث شد موجی از نگرانی در مدارس دخترانه کشور به راه بیفتد؛ کار حتی به جایی رسید که برخی‌ها عناصر تندرو مذهبی را عامل آن ذکر کنند. معاون وزیر بهداشت چندی بعد از آغاز این جریان، مسمومیت‌ها را عامدانه دانست اما تنها چند ساعت بعد اعلام کرد که این نقل‌قول از جانب وی نادرست بوده است! به هر حال بعد از گذشت بیش از سه ماه از آغاز این بحران، بنا به گفته مقامات، عاملان این جنایت دستگیر شدند تا دختران ایرانی مجدداً بتوانند سر کلاس درس بروند.

کارگروه ویژه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان

مجلس با تشکیل کارگروه ویژه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان، به دنبال کشف حقیقت رفت. در همین رابطه، یحیی ابراهیمی؛ نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس یازدهم، چنین می‌گوید: مسمومیت‌‌ها عمدتاً با بوی گندیده و تند خود را نشان داده و علایم آن با سرفه و تنگی نفس ظاهر می‌شود و سپس دانش‌آموزان دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند که پس از انتقال به بیمارستان‌‌ها یک تا شش ساعت بستری و آزمایشات اولیه بر روی آن‌‌ها انجام و اکثر آن‌‌ها هم از بیمارستان مرخص شدند؛ در این رابطه هیچ مرگ و میری نداشتیم.

تمام عوامل دستگیر شدند

یک نماینده مجلس نیز، گفت: در مورد مسأله بدحالی دانش‌آموزان، براساس گزارش‌های ارایه شده تمام عوامل پشت‌پرده این اتفاقات دستگیر شدند. محمدرضا میرتاج‌الدینی؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، افزود: کسانی که به صورت عمد در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دست داشتند، دستگیر شدند و به اشد مجازات با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دانش‌آموزان می‌توانند مدرسه بروند

وزیر آموزش و پرورش، درباره آخرین وضعیت پیگیری مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، گفت: منتظریم نتیجه قطعی را به ما بدهند، در این رابطه هر روز جلسه داریم. تا الان به ما گفتند مشکلی نیست، می‌توانیم مدرسه را باز بگذاریم و دانش‌آموزان می‌توانند هر روز مدرسه باشند. یوسف نوری؛ در مراسم بزرگداشت یکصدویکمین سال تأسیس شورای‌عالی آموزش و پرورش، افزود: خبر ما را «مسمومیت» و «سم» منتشر کردند و این در حالی است که اگر این امر برای مثال در هیروشیما رخ داده بود می‌گفتند «یک بوی بد با منشأ نامعلوم تعدادی از دانش‌آموزان را راهی بیمارستان کرد»؛ درواقع اولین عبارتی که ما می‌آوریم آخرین حرفی است که باید به کار بگیریم‌. نوری؛ با بیان اینکه محیط پیرامون دانش‌آموزان آن‌ها را احاطه کرده است، ادامه داد: رسانه‌ای‌‌ها اهداف رسانه‌ای خود را روی دانش‌آموزان پیاده می‌کنند و از جامعه مخاطب بهره خود را می‌گیرند. در واقع رسانه‌های بیگانه خبرفروشی خود را انجام می‌دهند. دانش‌آموزان در محیط و اتمسفری قرار گرفتند که همه این‌ها می‌تواند فرصت باشد اما تهدید آن هم زیاد است. وقتی که دانش‌آموزان ما آماده نباشند دچار مشکل می‌شوند و تهدید این فضا برایشان زیاد می‌شود چراکه سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان کم است و ما درس سواد رسانه‌ای را در سالی قرار دادیم که دغدغه دانش‌آموز، کنکور است.