نگاهی به جشن آخرین سه‌شنبه سال

چهارشنبه سوری؛ از نماد تشکر ایرانیان از خداوند تا نماد مخالفت با اعراب!

گروه اجتماعی- چهارشنبه سوری یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ایرانیان است؛ جشنی که هم ریشه در فرهنگ یکی از قدیمی‌‌ترین کشورهای تاریخ یعنی ایران عزیزمان دارد و هم یکی از مهم‌ترین نمادهای مخالفت ایران با اعراب بوده است. جشن چهارشنبه سوری جشنی بود که پس از جشن سور از زمان‌های بسیار دور در ایران مرسوم بوده […]

گروه اجتماعی- چهارشنبه سوری یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ایرانیان است؛ جشنی که هم ریشه در فرهنگ یکی از قدیمی‌‌ترین کشورهای تاریخ یعنی ایران عزیزمان دارد و هم یکی از مهم‌ترین نمادهای مخالفت ایران با اعراب بوده است. جشن چهارشنبه سوری جشنی بود که پس از جشن سور از زمان‌های بسیار دور در ایران مرسوم بوده است. قبل از ورود اسلام به ایران هر سال ۱۲ ماه و هر ماه به ۳۰ روز بوده که هر کدام از این ۳۰ روز اسمی مشخص داشته است که بعد از ورود اسلام به ایران تقسیمات هفته نیز به آن اضافه شد. در ایران باستان به دلیل آن که بیشتر مردمان کشورمان در آن زمان کشاورز بودند به شکرانه برکات خداوند در پایان هر ماه جشن و پایکوبی با نام سور مرسوم برپا می‌کردند؛ پس از حمله اعراب به کشورمان این جشن به سختی و بیشتر در خفا برگزار می‌شد و ایرانیان با توجه به نفرت اعراب از این جشن به هر شکل ممکن آن را برگزار می‌کردند. کار به جایی رسید که ایرانیان تصمیم گرفتند تا هفت روز آخر سال را به برپایی آتش بپردازند و به دلیل آن که اعراب شب چهارشنبه را شب نفرت می‌دانستند، ایرانیان در آخرین شب چهارشنبه سال، جشن چهارشنبه سوری را بنا نهادند.

آماده باش پلیس

در آستانه برگزاری جشن چهارشنبه سوری رئیس پلیس پایتخت در یک نشست خبری، گفت: در آستانه چهارشنبه آخر سال هستیم که فرماندهی نیروی انتظامی هم درباره آن فرمودند که دیدگاه ما نسبت به این روز یک دیدگاه اجتماعی است و متأسفانه سال‌های اخیر این روز تبدیل شده به روزی که برای نوجوانان و جوانان ایجاد خطر می‌کند. امسال براساس دیدگاه فرمانده فراجا، ما نیز در پایتخت اقداماتی علیه افرادی که در زمینه قاچاق، تولید و توزیع مواد محترقه فعالیت می‌کردند، انجام دادیم که مهم‌ترین آن، شناسایی انبار‌ها و مکان‌های بود که مواد اولیه برای فروش دوو داشتند. خواهش من از همه شهروندان این است که از جوانانشان حفاظت کنند. جمع شدن جوانان کنار هم به تنهایی می‌تواند احساسات نوجوانی را در آن پررنگ کند که باعث ایجاد خطر می‌شود ما امیدواریم امسال را بتوانیم بدون حادثه پشت سر بذاریم. البته آنچه در حوزه پلیس است به صورت لحظه‌ای اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

هشدار وزیر بهداشت درباره حوادث چهارشنبه آخر سال

بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت نیز، با هشدار نسبت به حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال به‌ویژه صدمات جبران‌ناپذیر حوادث چشمی ناشی از انفجار مواد محترقه، در عین حال از آماده‌باش مراکز درمانی از جمله بیمارستان‌های تخصصی چشم و سوختگی خبر داد. وی در حاشیه دیدارش با وزیر بهداشت بورکینافاسو، با حضور در جمع خبرنگاران، افزود: برخی تصور می‌کنند فقط کسانی که در این مراسم شرکت کرده یا از وسایل آتش‌زا استفاده می‌کنند، دچار این حادثه می‌شوند، در حالی که بیش‌ترین حوادث را در عابرین و افرادی که تماشا می‌کنند، دیده‌ایم. وی با بیان اینکه توصیه می‌کنم که مردم از اجسام انفجاری استفاده نکنند، گفت: باید توجه کرد که موج انفجار می‌تواند همه چیز را پرتاب کرده و منجر به صدمه شود. در عین حال ما به‌عنوان وزارت بهداشت، به همه مراکز درمانی آماده‌باش کامل دادیم به ویژه مراکز سوختگی و تخصصی چشم. امیدواریم با کم‌ترین حادثه چهارشنبه سوری را بگذرانیم.