عرضه خودرو در بورس ادامه خواهد داشت؟

گروه خودرو- رئیس سازمان بورس، در نشست خبری با بیان اینکه امسال شاهد چند مرحله فراز و فرود در بازارسرمایه بودیم و اینکه این روند در بازارسرمایه طبیعی است، چراکه انواع متغیر‌ها اثرگذار هستند، اظهار داشت: متغیر‌ها و قیمت‌های جهانی، ریسک‌های سیستماتیک، شرایط بازار و سایر متغیر‌ها اُفت‌وخیزی در بازار ایجاد کرد که معتقدم نوسانات […]

گروه خودرو- رئیس سازمان بورس، در نشست خبری با بیان اینکه امسال شاهد چند مرحله فراز و فرود در بازارسرمایه بودیم و اینکه این روند در بازارسرمایه طبیعی است، چراکه انواع متغیر‌ها اثرگذار هستند، اظهار داشت: متغیر‌ها و قیمت‌های جهانی، ریسک‌های سیستماتیک، شرایط بازار و سایر متغیر‌ها اُفت‌وخیزی در بازار ایجاد کرد که معتقدم نوسانات با همراهی صندوق‌های تثبیت و توسعه تا حدی کنترل شد و روند بازار طبیعی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید عشقی؛ ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی که از سال گذشته دنبال می‌شود، شکست انحصار در صدور مجوز نهادهای مالی است که با روند خوبی ادامه پیدا کرد و در حوزه صدور مجوز شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و… اقدامات خوبی شکل گرفت تا به تعداد بیشتری از سهامداران خدمات ارایه شود. رئیس سازمان بورس، درباره عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار داشت: موضوع اصلی در شرکت‌های خودروساز این است که از دو سال گذشته قیمت کارخانه اصلاح نشده بود وگرنه همه می‌دانیم که به‌خودی‌خود جای عرضه خودرو در بورس نیست اما شرایطی در نحوه فروش پیش آمده که نتیجه آن چیزی جز از بین رفتن صنعت خودرو نبوده است که در نتیجه دود آن به چشم مصرف‌کننده رفت. چراکه در این مدت حتی یک چراغ جدید هم وارد تولیدات نشد و اگر روال گذشته ادامه پیدا کند اساساً تولیدی نخواهیم داشت. وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که فروش با سود منطقی انجام شود و فروش بدون زیان انجام شود و اگر خودرو با قیمت‌های دو سال گذشته به فروش برود دیگر امکان تولید در سال آینده وجود ندارد. در حال‌حاضر، سازمان بورس مسؤولیت کامل صرف و صلاح سهامداران را متوجه هیأت مدیره خودروسازان می‌دانند و با هر سیستمی که بخواهند تولید و محصولات را بفروشند باید حقوق سهامداران را حفظ کنند و هدف سازمان این است که خودروساز زیان نکند تا حقوق سهامداران حفظ شود. عشقی؛ درباره برخورد با خودروسازان که به تعهدات‌شان در عرضه خودرو بورس عمل نکردند، گفت: خودروسازان درباره تعهدی درباره عرضه داشتند اما به این تعهد عمل نکردند، حساب‌کشی می‌شوند اما نمی‌خواهیم خودروساز را مجبور به عرضه خودرو در بورس کنیم. رئیس سازمان بورس، تأکید کرد: ایران‌خودرو بابت عدم اجرای تعهدات خود درباره عرضه باید پاسخگو باشد و برای پاسخگویی و ارایه توضیحات به سازمان دعوت شده است. عشقی؛ در پاسخ به اینکه چرا مردم و خریداران برای حفظ حقوق سهامداران خودرویی، خودرو را در بورس کالا با قیمت مزایده‌ای خریداری کنند و اساساً نحوه قیمت‌گذاری در بورس و کشف قیمت برای مردم مبهم است، اظهار داشت: در بحث خودرو سیاست اصولی ما این است که قیمت‌ها منطقی باشد به این‌گونه که نه قرعه‌کشی انجام شود نه خودروساز مجبور به فروش شوندو همچنین خودروسازان امکان افزایش تولید داشته باشند و تا در بازه‌زمانی شش ماه تا یک سال امکان تأمین نیاز مردم را داشته باشند. رئیس سازمان بورس، گفت: عرضه خودرو در بورس به هیچ‌وجه منتفی نشده است. وی ادامه داد: توجه داشته باشید همین الان اگر اعلام کنند که شن و ماسه هم یک دهم قیمت بازار به فروش پیدا می‌کند مردم برای خرید آن صف می‌کشند و دلالی پیش می‌آید. اگر قیمت خودرو منطقی باشد تمایلی به عرضه آن در بورس کالا نداریم. رئیس سازمان بورس، افزود: اگر روال سال‌های ٩٩ تا ١۴٠٠ ادامه داشته باشد، خودروسازی باقی نمی‌ماند و باید اصلاح قیمتی در قیمت کارخانه انجام شود. درباره کشف قیمت هم در واقع در بورس کالا سیستم حراج است اما با چند بار عرضه نمی‌توان درباره اثرگذاری آن بازار به‌طور قطعی صحبت کرد.  وی با تأکید بر اینکه در این چند نوبت عرضه خودرو در بورس، قیمت‌ها بالاتر از قیمت کف بازار نبود، گفت: در این مدت افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و عرضه به اندازه نبود که در بازار آزاد اثر بگذارد. همچین از سوی دیگر وقتی سه الی چهار درصد تولید سال از طریق بورس عرضه می‌شود رقمی نیست که بخواهد در کاهش قیمت خودرو اثر بگذارد اما اگر عرضه‌ها مستمر انجام شود قیمت‌ها نزولی خواهد شد اما با دو الی سه بار عرضه نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.