تکلیف عرضه خودرو در بورس مشخص خواهد شد؟

عضو شورای‌عالی بورس، با تأکید بر لزوم عرضه خودروی سواری در بورس کالا، گفت: اگر شورای‌رقابت بر عرضه نکردن خودرو در بورس کالا مُصر باشد، احتمال طرح این موضوع در مجلس و مستثنی کردن خودرو از تصمیمات شورای‌رقابت وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن علیزاده؛ با تأکید بر اینکه شورای‌عالی بورس پیشنهاددهنده عرضه خودرو در […]

عضو شورای‌عالی بورس، با تأکید بر لزوم عرضه خودروی سواری در بورس کالا، گفت: اگر شورای‌رقابت بر عرضه نکردن خودرو در بورس کالا مُصر باشد، احتمال طرح این موضوع در مجلس و مستثنی کردن خودرو از تصمیمات شورای‌رقابت وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن علیزاده؛ با تأکید بر اینکه شورای‌عالی بورس پیشنهاددهنده عرضه خودرو در بورس کالا بوده است، اظهار کرد: شورای‌عالی بورس به صورت جدی عرضه خودرو در بورس کالا را دنبال می‌کند. تصمیم قاطع همه اعضای شورا این است که نه تنها ۵۰ درصد خودروهای تولیدی که پیش از این از سوی وزارت صمت اعلام شده بود در بورس کالا عرضه شوند، بلکه همه خودروهای تولیدی در کشور به غیر از بخشی که تکلیف قانونی (عرضه در سامانه یکپارچه) است، از طریق بورس کالا عرضه آن‌ها صورت گیرد. وی ادامه داد: اما شورای‌رقابت از زاویه دیگری مخالف این موضوع است که لازم است بررسی جدی‌تری داشته باشیم، حتی اگر لازم شد عرضه خودرو در بورس را از قوانین شورای‌رقابت در مجلس شورای اسلامی مستثنی خواهیم کرد. عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس، در پاسخ به این سؤال که طرح موضوع مذکور در مجلس چقدر جدی است؟ پاسخ داد: شورای‌عالی بورس با توجه به تفسیری که از قانون ابزارهای مالی دارد سعی می‌کند شورای‌رقابت را متقاعد کند تا خودرو در بورس عرضه شود، اما اگر شورای‌رقابت روی تصمیم قبلی خود اصرار کرد موضوع در مجلس دنبال خواهد شد. بر این اساس، پس از آن که اطلاعیه عرضه دیگنیتی پرستیژ در خردادماه سال‌جاری منتشر شد، شورای‌رقابت عرضه خودرو در بورس را تخلف دانست و اعلام کرد که باید متوقف شود. همچنین معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن‌موتور ضمن تأکید بر اینکه عرضه‌ خودرو تنها بایستی از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو‌ها باشد، اعلام کرد که بایستی عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا لغو شود. پس از آن بورس کالا آگهی عرضه را حذف و اعلام کرد که عرضه مذکور به تعویق افتاده است. همچنین یک کارشناس بازارسرمایه ضمن ابراز مخالفت با ادعای شورای‌رقابت مبنی بر اینکه توقف عرضه خودرو در بورس عامل کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد است، عنوان کرد: افت قیمت‌ها در بازار خودرو نه به دلیل عدم عرضه در بورس بلکه ناشی از رکود بازار، کاهش تقاضا و حجم نقدینگی است. محسن معماریان؛ درخصوص اختلاف‌نظر میان سازمان بورس و شورای‌رقابت برای عرضه خودروهای مونتاژی در بورس کالا و تأکید شورای‌رقابت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس بنا به انحصاری بودن بازار خودرو، اظهار داشت: عدم عرضه خودرو در بورس کالا به بهانه انحصار دلیل قابل قبولی برای تعیین قیمت دستوری خودرو نیست و با توجه به معاملات سهام شرکت‌های خودروساز در بازار سرمایه محصولات آن‌ها نیز باید در بازار بورس قیمت‌گذاری شوند. وی تصریح کرد: اگر شورای‌رقابت قایل به وجود انحصار در بازار خودرو است چرا با آزادسازی واردات خودرو و یا افزایش ظرفیت تولید دیگر شرکت‌های خودروساز زمینه شکستن این انحصار را فراهم نمی‌کند. این کارشناس بازارسرمایه، جولان سوداگران در بازار خودرو را عامل توقف عرضه خودرو‌ها در بورس عنوان و بیان کرد: طبیعی است که با شکاف میان بهای خودرو در کارخانه و بازار، افراد با قدرت لابی بیشتر برنده لاتاری خودرو شده و بازار در اختیار عده‌ای دلال قرار می‌گیرد. معماریان؛ ضمن ابراز مخالفت با ادعای شورای‌رقابت مبنی بر اینکه توقف عرضه خودرو در بورس عامل کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد است، عنوان کرد: افت قیمت‌ها در بازار خودرو نه به دلیل توقف عرضه در بورس بلکه ناشی از رکود بازار، کاهش تقاضا و حجم نقدینگی است. ضمن اینکه علاوه بر خودروهای داخلی، خودروهای خارجی نیز با افت قیمت در بازار مواجه شدند. این کارشناس بازارسرمایه، یادآور شد: عرضه خودرو در بورس کالا نه‌تنها عامل افزایش قیمت خودرو نبوده بلکه در مقطعی که خودرو‌ها در بورس عرضه شدند شاهد کاهش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد بودیم. لذا بورس کالا بهترین بازار برای تعیین قیمت واقعی محصولات خودروسازان است و مصرف‌کننده نیز قادر به خرید خودرو با قیمتی کمتر از بازار آزاد خواهد بود.