دلارزدایی؛ دستور کار دولت

با اعلام بانک‌مرکزی، حذف دلار به صورت رسمی در دستور کار ایران قرار گرفته است. در حالی که موضوع دلارزدایی و جایگزینی ارزهای ملی طی سال‌های گذشته همواره یکی از مباحث مطرح شده میان رهبران کشور‌ها بوده است، اما به نظر می‌رسد تحولات جهانی اخیر موجب شده این موضوع به صورت جدی‌تری در دستور کار […]

با اعلام بانک‌مرکزی، حذف دلار به صورت رسمی در دستور کار ایران قرار گرفته است. در حالی که موضوع دلارزدایی و جایگزینی ارزهای ملی طی سال‌های گذشته همواره یکی از مباحث مطرح شده میان رهبران کشور‌ها بوده است، اما به نظر می‌رسد تحولات جهانی اخیر موجب شده این موضوع به صورت جدی‌تری در دستور کار کشورهای مختلف به‌خصوص اقتصادهای نوظهور قرار گیرد. در همین راستا، کشورهایی همچون روسیه، چین، مالزی، هندوستان و برزیل به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، قصد دارند پول آمریکایی را از تجارت خود حذف کنند و به استفاده از ارزهای محلی در مبادلات روی آورند. پس از آن، مقامات بانک‌مرکزی کشورمان نیز به صورت رسمی اعلام کردند که دلارزدایی در دستور کار جدی قرار گرفته است. پس از اعلام موضع رسمی این کشور‌ها نکته جالب، واکنش تعدادی از رسانه‌های آمریکایی است که ضمن اینکه حذف دلار را شدنی دانسته بلکه آن را قریب‌الوقوع ارزیابی کرده‌اند. سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌ان و فاکس‌نیوز آمریکا هر یک برنامه‌‌‌‌‌ای را به این مسأله اختصاص دادند. فاکس‌‌‌‌‌نیوز محافظه‌‌‌‌‌کار در برنامه‌‌‌‌‌ خود کاهش «فاجعه‌‌‌‌‌بار» استفاده از دلار آمریکا را نه‌تنها ممکن دانست، بلکه آن را «قریب‌‌‌‌‌الوقوع» توصیف کرد. سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌ان رسانه نزدیک به چپ‌‌‌‌‌گرایان آمریکا در طرف مقابل همین موضع را تکرار کرد و گفت: چنانچه تسلط دلار در اقتصاد جهان به‌نحوی چشمگیر کاهش پیدا کند، آمریکا با «روز حساب‌‌‌‌‌کشی مواجه خواهد شد چنانچه تا به حال به چشم ندیده باشد.»

کاهش اتکاء به دلار و گسترش مناسبات پولی در دستور کار بانک‌مرکزی

معاون بین‌الملل بانک‌مرکزی از برگزاری رویدادی در مناسبات پولی بین‌المللی و دلارزدایی در تهران طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: بانک‌مرکزی کاهش اتکا به دلار و برقراری مناسبات و پیمان‌های پولی با کشور‌ها را در دستور کار قرار داده است. محسن کریمی؛ با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر به تشریح راهبردهای بانک‌مرکزی در مورد گسترش مبادلات پولی دوجانبه و کاهش اتکا به دلار پرداخت. وی با بیان اینکه منافع هنگفتی که از بین‌المللی و جهان روا بودن دلار نصیب آمریکا شده و سوءاستفاده‌های سیاسی این کشور از این موضوع علیه سایر کشور‌ها موجب شده است کشورهای مستقل از وابستگی به دلار فاصله بگیرند و درصدد دلارزدایی در مبادلات خود هستند، تأکید کرد: دلارزدایی و حرکت به سمت پیمان‌های پولی ریسک سوء استفاده‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا را از بین می‌برد چراکه آمریکا با استفاده از این برتری خود براحتی سایر کشور‌ها را تحریم می‌کند. معاون بین‌الملل بانک‌مرکزی، ادامه داد: وقتی نظام پولی و بانکی دنیا در هفت، هشت دهه اخیر مبتنی بر دلار شکل گرفته و بازارهای مهم دنیا به‌ویژه بازارهای انرژی بر پایه دلار بنا شده است، استفاده از سایر پول‌‌ها و پول‌های محلی ریسک‌‌ها و مخاطراتی دارد که بانک‌های مرکزی باید آن‌ها را پیش‌بینی کرده و ریسک‌‌ها را پوشش دهند و به سمت دلارزدایی و کنارگذاشتن دلار حرکت کنند که خوشبختانه امروز تحولات خوبی در این خصوص رخ داده و به سمت کاهش غلبه آمریکا در نظام پولی دنیا در حرکت هستیم.