تجدیدنظر درخصوص قیمت خودرو‌های مونتاژی به چه صورت است؟

در این خصوص، سخنگوی شورای‌رقابت، گفت: صورت‌های مالی به سازمان حمایت، داده شده است و محاسبات مجدد انجام خواهد شد، با توجه به اتفاقات بهمن‌ماه تکلیف قیمت‌گذاری باید روشن می‌شد. شورای‌رقابت یک دستگاه تنظیمگیری اقتصاد است و سیاست نباید به‌گونه‌ای باشد که تولید متوقف شود. براین اساس شورای‌رقابت با تجدیدنظر، قیمت‌های خودرو در سه‌شنبه هفته […]

در این خصوص، سخنگوی شورای‌رقابت، گفت: صورت‌های مالی به سازمان حمایت، داده شده است و محاسبات مجدد انجام خواهد شد، با توجه به اتفاقات بهمن‌ماه تکلیف قیمت‌گذاری باید روشن می‌شد. شورای‌رقابت یک دستگاه تنظیمگیری اقتصاد است و سیاست نباید به‌گونه‌ای باشد که تولید متوقف شود. براین اساس شورای‌رقابت با تجدیدنظر، قیمت‌های خودرو در سه‌شنبه هفته جاری اعلام می‌شود.
کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی تا ۷۰۰ میلیون تومان درست است؟
به گزارش مناقصه‌مزایده، اسماعیل شجاعی؛ بیان داشت: مصوبه شورای‌رقابت برای تمام فروش‌‌ها از ابتدای امسال لازم‌الاجراست و چنانچه خودروسازان مبالغ بیشتری را از مشتری اخذ کرده باشند، باید آن را برگردانند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که خودرویی نظیر تیگو۸ در چین ۲۲ هزار دلار قیمت دارد که با احتساب تمام هزینه‌ها، قیمت آن در ایران به یک میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان می‌رسد، اما شرکت مونتاژکننده این خودرو را دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌فروخت. خودرو‌های مونتاژی ما نباید از خودروی وارداتی بیشتر باشد، چنانچه بیشتر باشد منطق مونتاژ صحیح نیست.
مبنای محاسبه ارزتان برای قیمت‌گذاری چه بوده است؟
شجاعی، گفت: این را سازمان حمایت محاسبه می‌کند، شورای‌رقابت دستورالعمل را به سازمان حمایت داده است. سازمان حمایت هم تازه این کار‌‌ها را نمی‌کند سال‌هاست کارش این است مبنای محاسبه و همه‌ محاسبات براساس شاخص رقابت‌پذیری و همه محاسبات را سازمان حمایت انجام می‌دهد. دوستان تصور می‌کنند که شورای‌رقابت قیمت‌گذار هست و قیمت‌ها را تعیین می‌کند، نه؛ قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت انجام می‌شود، شورای‌رقابت دستورالعمل را مشخص کرده، آن‌‌ها محاسبه کردند و انجام دادند. در برخی موارد هم افزایش داشتیم، همه قیمت‌ها هم الان اعلام نشده یعنی هنوز تعدادی از خودرو‌های مونتاژی ما هنوز باقی ماندند که در این لیست احتمالاً برای سه‌شنبه پیش‌رو آماده شوند که اکنون همه‌شان نهایی نشده است.
اگر قیمت‌های اعلام شده رعایت نشود چه می‌شود؟
شجاعی؛ اظهار داشت: ما قیمت‌ها را به سازمان حمایت می‌دهیم و اگر اجرایی نشود به تعزیرات معرفی و برخورد لازم اتخاذ می‌شود. یعنی اگر یک خودرویی را ما وارد کنیم با پرداخت عوارض و همه این‌‌ها مثلاً بشود یک میلیارد تومان اگر این خودرو را بیاوریم مونتاژ کنیم بدهیم دست مردم این باید رقابتپذیر باشد و بگوییم این باید بشود ۹۰۰ تومان یا ۸۵۰ تومان یا پایین‌تر، اما اگر می‌آوریم این جا از خودرویی که مستقیم می‌توانیم وارد کنیم بالاتر می‌شود یک اشکالی در کارمان هست، این اشکال هم فقط به خودروساز برنمی‌گردد، به همه جمیع جهات‌مان، بی‌ثباتی در نرخ ارز و خیلی چیز‌های دیگری که ما الان شاهد آن هستیم، ما هم چند بار در برنامه‌های دیگر خدمت‌تان عرض کردیم اساسا سه، چهار، پنج سال پیش خودرو‌های مونتاژی ما هر کدامشان حتی خودرو‌های تولیدیمان داشتند قسطی می‌فروختند، چه اختلالی را ما در بازار ایجاد کردیم که به این روز انداختیم صنعت خودرو را، نه تنها نگذاشتیم رشد بکند و کیفیتش بهتر شود، مردم را دچار زحمت کردیم بابت کل صنعت خودرو، راه‌حلش هم این است، ما در شورای‌رقابت اساس را بر رقابت گذاشتیم. صورت‌های مالی به سازمان حمایت داده شده است و محاسبات مجدد انجام خواهد شد، با توجه به اتفاقات بهمن‌ماه، تکلیف قیمت‌گذاری باید روشن می‌شد، قیمت را اعلام کرده‌ایم. شورای‌رقابت یک دستگاه تنظیم‌گیری اقتصاد است و سیاست نباید به‌گونه‌ای باشد که تولید متوقف شود. شورای‌رقابت با تجدیدنظر قیمت‌های خودرو، روز سه‌شنبه پیش‌رو اعلام می‌شود. مصوبه شورای‌رقابت برای تمام فروش‌‌ها از ابتدای امسال لازم‌الاجراست و چنانچه خودروسازان مبالغ بیشتری را از مشتری اخذ کرده باشند، باید آن را برگردانند.