یک خودرو را بر چه اساس و معیاری فرسوده به حساب می‌آورند؟

گروه خودرو- موضوع خودرو‌های فرسوده از دیرباز، از مسائلی بوده که با کم‌توجه‌ای و گا‌‌هی با بی‌توجهی مواجه بوده است که همین امر سبب شده، خودروهای فرسوده بیش از پیش افزایش پیدا کند و باعث موضوع آلایندگی و افزایش مصرف انرژی شود. طبق اعلام فراجا، ۳۱ درصد از کل وسایل‌نقلیه در کشور فرسوده به شمار […]

گروه خودرو- موضوع خودرو‌های فرسوده از دیرباز، از مسائلی بوده که با کم‌توجه‌ای و گا‌‌هی با بی‌توجهی مواجه بوده است که همین امر سبب شده، خودروهای فرسوده بیش از پیش افزایش پیدا کند و باعث موضوع آلایندگی و افزایش مصرف انرژی شود. طبق اعلام فراجا، ۳۱ درصد از کل وسایل‌نقلیه در کشور فرسوده به شمار می‌آید و دولت مکلف است طبق بند «ب» ماده ۴۶ برنامه ششم، سالانه حداقل ۲۰ درصد از آن‌‌‌ها را اسقاط کند‎؛ اما یک خودرو را بر چه اساس و معیاری فرسوده به حساب می‌آورند؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، طبق مصوبه دولت تا قبل از سال ۹۷ سن فرسودگی ۲۰ سال بود، اما در این سال یک شکایت، این قانون را ملغی کرد. مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، گفت: سال ۹۷ فردی که خودروی لندکروزی داشت به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و گفت: خودروی من فرسوده نیست و کیفیت خوبی دارد بر این اساس دیوان عدالت اداری رأی به نفع وی داد و سن فرسودگی را لغو کرد. بعد از آن اسم سن فرسودگی برداشته و اسم مرز فرسودگی جایگزین شد. ۲۰ سال سن فرسودگی هم تبدیل به ۱۵ سال شد. بر این اساس، بسیاری از مالکان خودرو‌های خود را اسقاط نکردند و با تعویض برخی قطعات، استفاده از آن را ادامه دادند. سلیمانی؛ یکی از کارشناسان صنعت خودرو، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به مزایای اسقاط خودرو، گفت: مهم‌‌ترین مزیت اسقاط، کاهش مصرف سوخت است و به‌ازای ۴۰۰ هزار دستگاه اسقاط خودرو، حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی را خواهیم داشت و همین امر منجر به حفظ ذخایر ارزی به‌واسطه وارد نکردن بنزین می‌شود. این کارشناس صنعت خودرو، افزود: علاوه بر این مزیت، اسقاط خودرو می‌تواند به کاهش سوانح رانندگی کمک کند زیرا خودرو‌های فرسوده حداقل ۳۰ درصد نسبت به خودرو‌های نو باعث ایجاد تصادف می‌شوند. وی ادامه داد: بیشتر از ۶۰ درصد از آلودگی هوای کلانشهر‌‌‌ها به تردد خودرو‌‌‌ها باز می‌گردد؛ رونق اسقاط خودرو می‌تواند اشتغالزا نیز باشد، زیرا اشتغال ۱۱ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۸ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم می‌کند. سلیمانی؛ اضافه کرد: قوانین مختلفی در اسقاط خودرو وجود دارد، اما مهم‌‌ترین قانون مطرح در این حوزه، قانون ساماندهی صنعت خودرو و ماده ۱۰ آن است که می‌تواند جهشی برای اسقاط حدود ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده ایجاد کند. آن‌طور که رئیس انجمن مراکز اسقاط می‌گوید؛ افزایش سوخت ناشی از تردد خودرو‌های فرسوده آلایندگی بیشتر هوا را درپی داشته است. وی افزود: فرسودگی خودرو‌‌‌ها باعث کاهش ایمنی خودرو‌‌‌ها شده و حدود ۱۳ هزار نفر در سال را به دلیل فرسودگی خودرو از دست می‌دهیم.