اصلاح قانون انتخابات از مجلس شروع شد؛ فعالیت‌های تبلیغاتی زیر ذره‌بین نمایندگان

گروه سیاسی- اصلاح قانون انتخابات چالش جدی این روزهای نمایندگان مجلس برای افزایش مشارکت مردم در مهم‌‌‌ترین عرصه سیاسی کشور است. بر همین اساس دیروز (یکشنبه) مجلس شاهد رأی‌گیری نمایندگان مجلس در حوزه انتخابات بود. نمایندگان مجلس در حالی تلاش به اصلاح قانون انتخابات گرفته‌اند که اتفاقات و مشکلاتی همچون بیمار اقتصاد بیشتر از انتخابات […]

گروه سیاسی- اصلاح قانون انتخابات چالش جدی این روزهای نمایندگان مجلس برای افزایش مشارکت مردم در مهم‌‌‌ترین عرصه سیاسی کشور است. بر همین اساس دیروز (یکشنبه) مجلس شاهد رأی‌گیری نمایندگان مجلس در حوزه انتخابات بود. نمایندگان مجلس در حالی تلاش به اصلاح قانون انتخابات گرفته‌اند که اتفاقات و مشکلاتی همچون بیمار اقتصاد بیشتر از انتخابات توجه مردم را به خود جلب کرده است. حال در چنین شرایطی اصلاح جزیی قانون انتخابات چگونه می‌تواند باعث دلگرمی مردم شود؟ آن هم در شرایطی که در اصلاح قانون انتخابات مدنظر نمایندگان مجلس، تغییر خاصی ایجاد نشده و حتی برخی نمایندگان معتقدند، اصلاح فعلی، قانون قبلی را نیز دچار خدشه خواهد کرد! در همین رابطه، سیدکاظم دلخوش؛ به‌عنوان نماینده متقاضیان مسکوت ماندن این طرح، بیان کرد: بنده در طول دوران خدمت خود در وزارت کشور مسؤولیت برگزاری ۱۷ انتخابات را برعهده داشتم، آن اصلاحاتی که در انتخابات مدنظر مقام‌معظم‌رهبری بود با اصلاحاتی که اکنون در حال انجام است حاصل نمی‌شود. این طرح دارای ابهامات زیادی است و آنچه که ما می‌نویسیم فرمایشات رهبری را محقق نمی‌کند. چرا باید و با عجله قانون را به نحوی اصلاح کنیم که حتی قانون فعلی را نیز خدشه‌دار کند. از سوی دیگر فضای رسانه‌ای کشور را نگاه کنیم، مردم فکر می‌کنند در شرایطی که مشکلات اقتصادی دارند مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاحات در قانون انتخابات به نفع خود است. سختگیری برای رقابت و مشارکت مردم در انتخابات از دیگر نقاط ضعف این طرح است و نمی‌تواند تحولی در برگزاری انتخابات ایجاد کند.

خروجی انتخاباتی مجلس چه بود؟

اما به‌رغم مخالفت برخی نمایندگان، رأی‌گیری درباره اصلاح مواد جزیی از قانون انتخابات مجلس به تصویب نمایندگان رسید. در جریان بررسی مواد ۳۶ و ۳۷ این گزارش و با موافقت نمایندگان تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع، یا تخریب و توهین توسط هریک از نامزدهای انتخاباتی و یا ستادهای آنان در هریک از درگاه‌های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی، ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود. نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر نهاد‌‌ها و دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند یک ماه قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفاً می‌توان از آن‌‌‌ها برای تبلیغات عمومی در انتخابات استفاده کرد را در اختیار هیأت بررسی تبلیغات استان قرار دهند. همچنین با تصویب مجلس، انجام هرگونه فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی توسط کارکنان دولت و اشخاص حقوقی وابسته به آن‌‌ها در ساعات اداری ممنوع می‌شود. با تصویب ماده ۴۳ این طرح هم مقرر شد که هر نامزد انتخابات مجلس می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و نمایندگان موافقت کردند که نامزدهای انتخابات مجلس می‌توانند متناظر با ستاد اصلی، فرعی و مجازی ستاد بانوان نیز تشکیل دهند. در ادامه بررسی‌های مربوط به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، نمایندگان رؤسای قوا، ائمه‌جمعه، وزرا و مسؤولان برگزاری انتخابات را موظف کردند که در طول مدت مسؤولیت در فرآیند انتخابات، بی‏طرفی کامل را حفظ کنند؛ همچنین آن‌‌‌ها نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزد‌‌ها و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آن‌‌ها اقدام یا اعلام‌‏نظر کنند.