احداث بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا در تهران

مرضیه نیکخواه ـ چهاردهمین کنفرانس تونل ایران با حضور علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در هتل المپیک برگزار شد. شهردار پایتخت، در رابطه با وضعیت فعلی حمل‌ونقل ریلی تهران، گفت: اکنون خطوط متروی تهران ۱۵۱ ایستگاه و ۲۶۷ کیلومتر طول دارد. مهم‌‌ترین چالش پیش‌روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو، کمبود منابع مالی است. وی ادامه […]

مرضیه نیکخواه ـ چهاردهمین کنفرانس تونل ایران با حضور علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در هتل المپیک برگزار شد. شهردار پایتخت، در رابطه با وضعیت فعلی حمل‌ونقل ریلی تهران، گفت: اکنون خطوط متروی تهران ۱۵۱ ایستگاه و ۲۶۷ کیلومتر طول دارد. مهم‌‌ترین چالش پیش‌روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو، کمبود منابع مالی است. وی ادامه داد: مطابق برآوردهای انجام شده احداث چهار خط جدید مترو به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان و تکمیل هفت خط باقیمانده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاه‌های دیگر، این اعتبار را می‌توان تأمین کرد. زاکانی؛ در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در کنار حفر تونل برای توسعه مترو، با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی ۵۳۰ کیلومتر تونل اصلی و ۱۲۰ کیلومتر تونل فرعی در تهران حفر شده است که عمق آن قابل مقایسه با مترو نیست. هم‌چنین بناست تا سال ۱۴۱۰ نیز با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین ۱۷۰ کیلومتر دیگر به میزان تونل‌‌ها افزوده شود. وی ادامه داد: شش تونل شهری به طول ۲۲٫۵ کیلومتر در تهران داریم و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نیز دو تونل دیگر در تهران به بهره‌برداری می‌رسد. نخست، تونل شهید متوسلیان به طول ۹٫۸ کیلومتر به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیادشیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل می‌کند و در نوع خود بی‌نظیر است. دوم، تونل آزادراه شهید شوشتری؛ این آزادراه به طول ۱۶٫۵ کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است با راه‌اندازی آن ۵٫۵ درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران کاهش پیدا خواهد کرد. فاز نخست پروژه شهید شوشتری به طول ۹٫۵کیلومتر پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آنکه، شامل تونل متصل‌کننده بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه شهید نجفی رستگار است، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. زاکانی؛ در بخش پایانی سخنان خود، گفت: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال۱۴۱۰، ۷۰درصد رفت‌وآمدهای درون‌شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره می‌بریم؛ به‌عنوان مثال پیش از این تونل‌های مترو با تی.‌بی.‌ام با قطر دهانه ۹ متر به بهره‌برداری می‌رسید اما در آینده بناست قطر دهانه تی.‌بی.‌ام تونل خطوط ۸، ۹ و ۱۱ متناسب با اقتضائات شهری به عدد ۷٫۱ متر برسد.