آیین‌نامه اجرایی واردات ناوگان برون‌شهری‌ تدوین شد

معاون حمل‌‌ونقل وزیر راه‌‌وشهرسازی، با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای نوسازی ناوگان جاده‌ای عمومی، از تدوین آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای برون‌شهری خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ ‌با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان عمومی بین‌شهری، اظهار داشت: در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کم شدن سوانح رانندگی […]

معاون حمل‌‌ونقل وزیر راه‌‌وشهرسازی، با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای نوسازی ناوگان جاده‌ای عمومی، از تدوین آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای برون‌شهری خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ ‌با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان عمومی بین‌شهری، اظهار داشت: در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کم شدن سوانح رانندگی و با همکاری وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، آیین‌نامه اجرایی واردات انواع ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری تدوین و در مرحله تصویب و ابلاغ قرار گرفته است. معاون حمل‌‌ونقل وزیر راه‌‌وشهرسازی، با اشاره به ظرفیت‌های قانونی این موضوع اضافه کرد: براساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲، به وزارت صنعت،معدن‌وتجارت اجازه داده شده است که با تشخیص وزارت راه‌و‌شهرسازی (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای) نسبت به ثبت واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون موردنیاز، وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام ‌کند. افندی‌زاده؛ با اشاره به اینکه هدف مطلوب نوسازی ناوگان و افزایش بهره‌وری در حوزه ‌حمل‌ونقل کشور است، اضافه کرد: این آیین‌نامه اجرایی توسط وزارتخانه‌های صنعت،معدن‌وتجارت، راه‌و‌شهرسازی، کشور (خودروهای با کاربری شهری)، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر لزوم تأمین قطعات و خدمات پس از فروش تهیه شده است. معاون حمل‌‌ونقل وزارت راه‌و‌شهرسازی، در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، اظهار داشت: با توجه به ضرورت نوسازی ناوگان در کشور، باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی و اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاری در حوزه واردات ناوگان، جریان نوسازی در صنعت حمل‌ونقل کشور را سرعت بخشد و منجر به رشد و توسعه این حوزه شود. بنابراین گزارش، کاربران خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در فارسِ من، مطالبه کرده‌اند که ‌نوسازی ناوگان جاده‌ای با واردات کامیون‌های کارکرده در دستور کار باشد. ‌در این پویش نوشته شده است: با توجه به بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، اجازه داده می‌‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای، کامیون‌های مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان خودرو مصوب ۲۳/۳/۱۳۸۶ وارد شود. در بخش دیگری از این پویش آمده است: دولت مجاز است در این رابطه تخفیفات و تسهیلات گمرکی را اعمال کند؛ استفاده از این تخفیفات منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش از ۲۵سال به‌ازای هر کامیون وارداتی است.