مشکلات فوتبال دولتی ادامه دارد

تعیین سقف قرارداد؛ گل به‌خودی جدید فدراسیون فوتبال!

گروه اجتماعی- سقف رقم نقل‌وانتقالات فوتبال جدید‌ترین چالش این روزهای فوتبال ایران است؛ فوتبالی که یکی از معدود دلخوشی‌های میلیون‌ها نفر از مردم است و باید در عرصه بین‌المللی نیز بتواند خودی نشان بدهد. تیم‌های باشگاهی ایران بیش از سه دهه از کسب افتخار محروم مانده‌اند تا کُری‌های هواداران سرخابی تنها محدود به خاطرات نسل‌های […]

گروه اجتماعی- سقف رقم نقل‌وانتقالات فوتبال جدید‌ترین چالش این روزهای فوتبال ایران است؛ فوتبالی که یکی از معدود دلخوشی‌های میلیون‌ها نفر از مردم است و باید در عرصه بین‌المللی نیز بتواند خودی نشان بدهد. تیم‌های باشگاهی ایران بیش از سه دهه از کسب افتخار محروم مانده‌اند تا کُری‌های هواداران سرخابی تنها محدود به خاطرات نسل‌های پیشین باشد! حال در شرایطی که تیم‌های غرب آسیا با تغییر قوانین و آوردن بازیکنانی همچون رونالدو و مسی خود را برای فتح معتبر‌ترین جام باشگاهی آسیا یعنی لیگ قهرمانان مجهز می‌کنند، فدراسیون فوتبال با تعیین سقف قرارداد عملاً دست و پای باشگاه‌ها را بسته است! از سوی دیگر تعیین سقف قرارداد برای فوتبالی‌ها صدای بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها را نیز درآورده است. کار به جایی رسیده که یحیی گل‌محمدی؛ سرمربی‌ای که تیم پرسپولیس را در این فصل به سه‌گانه تاریخی رساند، گفته با این شرایط ترجیح می‌دهد، مدتی استراحت کند! فدراسیون فوتبال پیش‌تر قانون سقف قرارداد را برای بازیکنان به مرحله اجرا درآورد که تجربه‌ای صددرصد ناموفق بود! حتی این قانون باعث شد تا قیمت بازیکنان فوتبال بیش از پیش افزایش یابد! حال فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته تا این بار، قانون سقف قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی را برای باشگاه‌ها به اجرا بگذارد.

تیم‌های مدعی قربانی می‌شوند!

در همین رابطه، در نشستی که میان مدیران سازمان لیگ و مدیران عامل باشگاه‌ها یا نمایندگان آن‌ها برگزار شد، صورتجلسه‌ای امضاء شد که بر این اساس باشگاه‌ها می‌بایست سقف هزینه‌ها را در قرارداد بستن رعایت کنند. البته بیش از نیمی از تیم‌ها به‌طور حتم این سقف را رعایت می‌کنند. به‌طور مثال تیم‌هایی چون ملوان – پیکان – هوادار – نساجی و… چه سازمان لیگ بخواهد و چه نخواهد هزینه‌شان حتی نزدیک به سقف قرارداد هم نمی‌شود چه رسد به اینکه بخواهد از سقف قرارداد عبور کند. این قانون بیشتر برای تیم‌های مدعی قهرمانی و به نوعی تیم‌های بزرگ است تا میزان هزینه‌ها در این تیم‌ها مدیریت شود.

مشکلات فوتبال دولتی ادامه دارد

بیش از ۹۰ درصد مسابقات لیگ برتر در اختیار باشگاه‌های دولتی است و معدود تیم‌هایی همچون تراکتور و نساجی در اختیار بخش‌خصوصی هستند. همین مسأله را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین انگیزه فدراسیون فوتبال برای اجرای قانون سقف قرارداد تلقی کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز دقیقاً به همین دلیل سال‌ها است که تأکید دارد فوتبال باید دست بخش‌خصوصی باشد تا هم هزینه‌ها مشخص‌تر باشد و هم باشگاه‌ها بتوانند بازیکنان معتبر را برای حضور در لیگ‌های آسیایی به خدمت بگیرند. کاری که همین الان عربستان انجام داده و با آوردن رونالدو توانست پای کریم بنزما را نیز به لیگ خود بکشاند و خبر‌ها حکایت از حضور یکی از بر‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال یعنی لیونل مسی نیز به این لیگ وجود دارد. حال سؤالی که مطرح است اینکه تیم‌های مدعی ایرانی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند چگونه می‌توانند با رعایت سقف قرارداد به مصاف تیم‌های تا بن دندان مسلح عربی بروند؟ آیا تیمی همچون استقلال که به گفته مدیرعاملش در فصل گذشته بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان خرج تیمش کرده است، می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌هایش را با توجه به تورم کنونی و افزایش هزینه‌ها، کاهش دهد؟