کرباسیان خبر داد:آغاز ارزیابی متقاضیان مناقصه معدن مهدی آباد از نیمه دوم اسفند

  محمد قره داغلی -مراسم رونمایی از نخستین شمش عناصر نادر خاکی ایران با حضور معاونان رییس‌جمهوری و رییس هیأت عامل ایمیدرو برگزار شد. حضور سورنا ستاری و علی‌اکبر صالحی، معاونان رییس‌جمهوری و مهدی کرباسیان، رییس هیأت عامل عامل ایمیدرو و همچنین استاندار البرز در این مراسم نشان از آن داشت که دستیابی ایران به […]

 

محمد قره داغلی -مراسم رونمایی از نخستین شمش عناصر نادر خاکی ایران با حضور معاونان رییس‌جمهوری و رییس هیأت عامل ایمیدرو برگزار شد. حضور سورنا ستاری و علی‌اکبر صالحی، معاونان رییس‌جمهوری و مهدی کرباسیان، رییس هیأت عامل عامل ایمیدرو و همچنین استاندار البرز در این مراسم نشان از آن داشت که دستیابی ایران به دانش فنی استحصال این عناصر دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، آن گونه که ایمیدرو اعلام کرده، این محصول تحت عنوان شمش میش‌متال (Misch metal)، از ۴ عنصر نادر خاکی شامل سریم، لانتانیوم، نئودینیوم و ایتریم با بیش‌ترین میزان، تشکیل شده که مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با همکاری مسؤولان طرح عناصر نادر خاکی (وابسته به ایمیدرو)، پس از ۶ ماه تلاش، موفق به دستیابی دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی شده و توانسته از مواد معدنی استخراج شده از معادن منطقه ایران مرکزی، نخستین شمش از عناصر نادر خاکی را با عیار ۹۹ درصد تولید کند.

همچنین گفته شده پایلوت نیمه صنعتی استحصال این شمش در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به گونه‌ای است که مراحل فرآوری آن (سنگ‌شکن، تولید کنسانتره و تولید شمش) قابل مشاهده است. از سویی قرار است نخستین واحد نیمه صنعتی استحصال شمش عناصر نادر خاکی نیز در سال آینده در منطقه ایران مرکزی احداث شود.

حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه عناصر نایاب خاکی

در مراسم رونمایی از شمش عناصر نادر خاکی مدیرعامل ایمیدرو با بیان این‌که امروز یک قدم دیگر در جهت خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌ایم، اظهار داشت: این مرکز تحقیقات یکی از مراکز مهم پژوهش در منطقه خاورمیانه است و متأسفانه از این مرکز در سال‌های قبل استفاده مطلوب نمی‌شد و در دو سال اخیر ما سعی کردیم دوباره آن را فعال کنیم.

مهدی کرباسیان افزود: این مرکز در خدمت بخش خصوصی قرار گرفته است و آنتی‌موان که فلزی ارزشمند و مورد نیاز کشور است توسط این مرکز در زابل به صورت صنعتی اکنون تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این مرکز پژوهشی اکنون در لیست کشورهای اکو قرار گرفته است و دو سال است که فعالیت‌های آموزشی آن آغاز شده که طی سفر آقای نعمت‌زاده (وزیر صنعت معدن تجارت) به افغانستان، قراردادی جهت همکاری در زمینه معادن با این کشور منعقد خواهد شد.

کرباسیان افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز اکتشافات است به‌طوری که در اکتشاف اخیری که در حوزه سنگان داشته‌ایم توانستیم یک میلیارد و ۱۲۰ هزار تن سنگ آهن کشف کنیم که این یک مورد منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: جا دارد من همین جا از آقای صالحی تشکر کنم که درب سازمان انرژی اتمی را به روی پژوهش‌های معدنی باز کرده است به‌طوری که ما اکنون مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هزار کیلومتر را در حال اکتشاف هستیم.

مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در خصوصی‌سازی گفت: دولت باید در حوزه اقتصاد سیاست آزادسازی را در پیش بگیرد و کار‌ها را به بخش خصوصی بسپارد اما در برخی حوزه‌ها که ریسک بالایی دارد این وظیفه دولت است که به آن‌جا ورود کند. در حوزه معدن نیز این وظیفه ایمیدرو است که این ریسک را بپذیرد و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد و سپس با فراهم شدن شرایط مطلوب حوزه مورد نظر را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی ادامه داد: ما در سال ۹۴، ۱۲ میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی و پژوهشی داشته‌ایم و من خود شخصاً به دانشگاه‌ها نامه نوشته‌ام و از آن‌ها دعوت کردم که در این بخش به ما کمک کنند.

کرباسیان ادامه داد: مطابق قانونی که در سازمان ایمیدرو وجود دارد می‌بایست ۲۵ درصد از سود ویژه این سازمان در بخش پژوهش مصرف شود بر همین اساس ما مشکلی برای سرمایه‌گذاری و هزینه در این بخش نداریم.

مدیرعامل ایمیدور تصریح کرد: یکی از اهداف ما توسعه واحدهای فراوری کوچک و موبایل در سطح کشور است. معادن کوچک و متوسط بعضاً از نظر اقتصادی فعالیت آن‌ها به صرفه نیست بر همین اساس دنبال آن هستیم که فن‌آوری موبایل را انجام دهیم و با استفاده از تشکل‌های صنفی از این معادن بهره‌برداری کنیم.

کرباسیان افزود: من همین جا اعلام می‌کنم هر کس در بخش خصوصی تمایل دارد در حوزه عناصر نایاب خاکی سرمایه‌گذاری کند ما به آن‌ها کمک می‌کنیم و حاضر به هرگونه همکاری با آن‌ها هستیم.

محفوظ ماندن حق و حقوق شرکت روی مهدی‌آباد

همچنین در حاشیه این مراسم رییس هیأت عامل ایمیدرو بر محفوظ ماندن حق و حقوق شرکت روی مهدی‌آباد در پروژه معدن سرب و روی مهدی‌آباد تأکید کرد.

 مهدی کرباسیان در پاسخ به این سؤال که آخرین وضعیت اجرای پروژه معدن سرب و روی مهدی‌آباد به کجا رسید؟ اظهار کرد: تاکنون تعداد زیادی متقاضای مراجعه کرده و اسناد مربوط به پروژه را گرفته‌اند. از ۱۵ اسفند ماه ارزیابی متقاضیان آغاز می‌شود و متقاضیانی که اهلیت داشته باشند، ما اسناد تهیه شده توسط مشاور ایرانی و مشاور معتبر بین‌المللی را که تهیه شده است به آن‌ها ارایه می‌کنیم و بعد از یک ماه می‌توانیم تقاضا‌ها را جمع‌آوری کرده و برنده را انتخاب کنیم و بعد از آن نیز عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ سؤالی دیگر مبنی بر این‌که نظر شما در خصوص اظهارات اخیر سیدرضا قطب، مدیرعامل شرکت کارون دز دشت (KDD) و نایب رییس شرکت روی مهدی‌آباد چیست، توضیح داد: جلسه بسیار خوبی با آقای قطب و خانم مستوفی داشتیم و تفاهم خوبی هم صورت گرفت. طی این مدت شرکت روی مهدی‌آباد زحمات خوبی کشیده است و ما از آن‌ها به خاطر مجوزهایی که تاکنون گرفته‌اند، تقدیر می‌کنیم و پول‌هایی که خرج کردند.

کرباسیان افزود: در همین راستا و به منظور حفظ حق و حقوق شرکت روی مهدی آباد، کارشناس مرضی‌الطرفین تعیین کردیم و کلیه هزینه‌های شرکت روی مهدی‌آباد نهایتاً باید معین شود. بعد از بررسی کارشناسان هزینه‌های انجام شده کامل دیده خواهد شد و بعد از آن نیز خواهیم توانست برنامه برگزاری مناقصه و انتخاب مجری جدید پروژه معدن سرب و روی مهدی آباد را اجرا کرده و عملیات اجرایی پروژه را نیز آغاز کنیم.

 

رییس هیأت عامل ایمیدرو افزود: برنامه انتخاب مجری جدید پروژه مهدی آباد طبق برنامه پیش خواهد رفت.