تولید خودروهای برقی اولویت خودروسازان

مهدی قره‌داغلی- صنعت خودروسازی کشور دهه‌هاست که در شیب سرازیری قرار دارد و عملاً تحول به‌سزایی در آن اتفاق نیفتاده، اما صنعت خودروسازی جهان بر مدار دیگری در حال سپری کردن است. به‌طوری که در چند سال آینده شاهد منسوخ شدن خودروهایی با موتور‌های تمام‌سوز باشیم و جایگزین آن‌ها با خودروهای تمام‌الکتریکی و برقی انجام […]

مهدی قره‌داغلی- صنعت خودروسازی کشور دهه‌هاست که در شیب سرازیری قرار دارد و عملاً تحول به‌سزایی در آن اتفاق نیفتاده، اما صنعت خودروسازی جهان بر مدار دیگری در حال سپری کردن است. به‌طوری که در چند سال آینده شاهد منسوخ شدن خودروهایی با موتور‌های تمام‌سوز باشیم و جایگزین آن‌ها با خودروهای تمام‌الکتریکی و برقی انجام خواهد شد. همین موضوع می‌تواند بهانه خوبی برای ورود خودروسازان داخلی به این حوزه باشد که وزیر تازه‌نفس صمت نیز از طرفداران پَروپاقرص آن است و اولویت خودروسازان را تولید خودروهای برقی داخلی تعیین کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، عباس علی‌آبادی؛ در حاشیه بازدید از فاز دوم نیروگاه سمنان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه سیاست وزارت صنعت،معدن‌وتجارت برای واردات خودرو چیست، گفت: در تولید، ارز کمتری استفاده می‌کنیم چرا که بیشتر هزینه‌ها ریالی است ولی امیدواریم با توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات بتوانیم جبران این بحث را داشته باشیم و نیاز را برطرف کنیم. وی درخصوص ارتقای موتور خودرو‌ها با توجه به میزان مصرف بنزین آن‌ها، اظهار کرد: بزرگ‌ترین کاری که در وزارت صنعت،معدن‌وتجارت به دنبال آن هستیم همین موضوع است. ضمن این‌که توسعه خودروهای برقی را مورد توجه قرار داده‌ایم چرا که این خودرو‌ها اساساً سوخت مصرف نمی‌کنند و می‌توان انرژی آن‌ها را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و حرارتی با راندمان بالا تأمین کرد و این موضوع یک راهبرد کلی برای وزارت صنعت،معدن‌وتجارت است. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، اظهار کرد: صادرات و واردات دو اهرم برای توازن تولید و مصرف هستند که این سیاست در وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در این دوره به صورت جدی برای تنظیم بازار اتفاق خواهد افتاد و تنها نگرانی که وجود دارد تأمین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است. به گفته وی، برای بهبود راندمان خودروهای بنزینی نیز برنامه اساسی داریم. اتفاق‌هایی که در خودروهای جدید نیز اتفاق افتاده این مسأله را نشان می‌دهد و ما به سمت تولید با استانداردهای روز دنیا حرکت می‌کنیم. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، اظهار کرد: یک ماشین سایز اقتصادی می‌تواند چهار لیتر بنزین مصرف کند اما یک ماشین با سایز بزرگ‌تر مصرف بالاتری دارد. آنچه مهم است تأمین نیاز و تقاضا با توجه به استاندارد‌هاست. وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم در حوزه خودرو وقت آن رسیده که از خودروهای گذشته دست‌برداریم و به سمت خودروهای روز حرکت کنیم. وزیر صمت، افزود: برقی‌سازی پدیده آینده نیست، بلکه پدیده روز است و حیف است که ما از این فرصت استثنایی استفاده نکنیم زیرا در این فرصت می‌توان خیلی مشکلات را حل کرد. الان اختلاف‌نظر بین کارشناسان درخصوص برقی بودن و غیربرقی بودن خودرو نیست، بلکه اختلاف‌نظر در میزان ذخیره‌سازی انرژی است. علی‌آبادی؛ اظهار داشت: در صنعت خودرو باید در کجای صنعت قرار گیریم؟ آیا در نوآوری یا در بازار یا در قطعه‌سازی، می‌توانیم بگوییم که چون ارزش‌افزوده قطعه‌سازی کم است به آنجا وارد نشویم؟ باید توجهمان به راهبرد و نوآوری و بازار باشد. وزیر صمت، گفت: باید بهترین قطعات را از بهترین جای دنیا که مزیت رقابتی دارد، تهیه کنیم زیرا ما هستیم که ماشین را با طراحی و نوآوری مناسب خلق می‌کنیم و بازار را نگه می‌داریم. علی‌آبادی؛ تصریح کرد: خیلی‌‌ها تلاش می‌کنند ما را به سمت قطعه‌سازی هدایت کنند، این موضوع اما برای قطعات راهبردی درست است. وی افزود: تولید و مصرف در جامعه زمانی به تعادل می‌رسد که واردات و صادرات ما تنظیم باشد و باید بتوان بازار را با عوامل خودش تنظیم کرد. انتظار مردم در مورد بازار خودرو انتظار به حقی است، اما همه مشکلات خودرو متوجه خودروساز نیست. وی بیان کرد: ۷۲ ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران تا هفته دولت راه‌اندازی می‌شود و تا ۵۰۰ کیلومتر امکان طی مسیر روزانه برای خودرو به همراه دارد و این مسأله به شدت دارای صرفه اقتصادی است. وی افزود: نظارت مهم است، اما خود تنظیمی مهم‌تر است و به شرکت‌های خودروساز اعلام شده به سمت تولید خودروهای برقی داخلی پیش بروند. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: فرصت ورود خودروی برقی، فرصتی تاریخی است و باید هم‌راستای دنیا استفاده از خودرو برقی در کشور افزایش یابد. مشکلی در تأمین برق خودروهای برقی وجود ندارد و می‌توان از پریز پنج آمپر برق برای شارژ خودرو در مناطق روستایی و شهری استفاده کرد. وزیر صمت، بیان کرد: روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و این میزان مصرف بالاست و در هیچ‌کجای دنیا این‌طور نیست؛ وقت آن است که خودرو‌ها برقی شوند.