توسعه خودروهای برقی چالش صنعت خودروسازی

گروه خودرو- خودروهای برقی و هیبریدی چندسالی می‌شود که در بازارهای جهانی وارد رقابتی بسیار سنگین با خودروهای سوخت فسیلی شده است و با پیشرفت علم و فناوری در این حوزه هر روز شاهد پیشرفت‌های بسیاری در آن هستیم. به‌طوری که تا چند سال آینده ساخت خودرو‌ها با موتور‌های احتراقی بی‌معنا خواهد شد و رفته‌رفته […]

گروه خودرو- خودروهای برقی و هیبریدی چندسالی می‌شود که در بازارهای جهانی وارد رقابتی بسیار سنگین با خودروهای سوخت فسیلی شده است و با پیشرفت علم و فناوری در این حوزه هر روز شاهد پیشرفت‌های بسیاری در آن هستیم. به‌طوری که تا چند سال آینده ساخت خودرو‌ها با موتور‌های احتراقی بی‌معنا خواهد شد و رفته‌رفته از چرخه تولید خارج خواهند شد. اما در صنعت خودروسازی کشور ما که هنوز درگیر تولید خودرو با پلتفرم‌های قدیمی و موتورهای بسیار قدیمی است، باید پیش از آنکه در این حوزه دچار عقب ماندن شود زیرساخت‌های ساختن چنین خودروهایی فراهم شود تا در آینده نه‌چندان دور شاهد آن باشیم که خودروهای برقی در کشور تولید شود و مورد استفاده عموم بدون ترس از نگهداری شود، تا حداقل با استفاده از چنین خودروهایی آسیب کمتری را به محیط‌زیست نیمه‌جان فعلی برسانند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت، در این باره، اظهار کرد: چالشی که در دنیا تاکنون وجود داشته و موضوع جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی را به تعویق انداخته، بحث ذخیره‌ انرژی است. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، ضمن یادآوری اینکه اولین خودروهای تاریخ برقی بودند؛ گفت: در دهه ۳۰ میلادی، کمپانی فورد بیش از ۳۰ هزار خودروی برقی تولید کرد اما آن زمان باتری‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که سنگین بوده و مشکلاتی را به همراه داشتند؛ بنابراین به‌ مرور خودروهای بنزینی و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی جایگزین شد؛ اما اکنون دنیا به جایی رسیده که برای کنترل شدت انرژی، راهکار اساسی برقی شدن خودرو‌ها را در پیش گرفته است. البته ممکن است در بحث ذخیره‌سازی انرژی به یک راهکار ثابت و دائمی نرسیده باشند. به‌طور مثال باتری‌های لیتیمی یا حتی هیدروژنی (استفاده از ذخیره‌سازهای هیدروژنی) مطرح یا بحث هیبرید در میان باشد. وی با بیان اینکه ما به درک مناسبی از این موضوع رسیده‌ایم و در حال‌حاضر چند نمونه خودروی برقی تولید داخل و مهم‌تر از آن، طراحی داخل داریم، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودروهای بنزینی در مقایسه با خودروهای برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: ما در بخش خودروهای برقی به نسبت خودروهایی با سوخت فسیلی، فاصله کمتری داریم (البته اگر اجازه ندهیم که این فاصله زیاد شود)؛ بایستی هر چه زودتر وارد توسعه حوزه خودروهای برقی شویم؛ اگر بنا باشد که تنها این دانش در دانشگاه‌ها تدریس شود، بی‌فایده‌ است؛ اما اگر به سمت صنعت حرکت کند، توسعه فناوری شکل می‌گیرد. ضمن اینکه بایستی بازار آن ایجاد شود تا از دنیا فاصله بگیرد. علی‌آبادی؛ متذکر شد: از سوی دیگر ما در خودروهای برقی، فرآیند برگشت انرژی را نیز خواهیم داشت؛ به‌طور مثال اگر با یک خودروهای بنزینی از شیبی بالا رویم، باک بنزین خالی خواهد شد و برگشتی نخواهد داشت اما در خودروهای برقی، در بازگشت از شیب، طبق قوانین فیزیکی (برگشت به نقطه اول، با توجه به رخداد فرآیند بازگشت‌پذیر)، مقدار زیادی از برق مورد نیاز مجدد تولید و ذخیره می‌شود، بنابراین این خودرو‌ها بسیار اقتصادی‌تر هستند؛ ضمن اینکه می‌توان از این سوخت‌‌ها (بنزین و گازوئیل) در نیروگاه‌ها بهره گرفت و راندمان بالاتری داشت. وزیر صمت، ادامه داد: کاهش مصرف سوخت، بهبود راندمان، تأثیرات زیست‌محیطی و… همه و همه به ما می‌گوید که با توجه به توسعه فناوری و توجه به اینکه امکان برقی‌سازی خودرو‌ها به لحاظ دانش و حتی تولید باتری‌‌ها در داخل کشور وجود دارد، بهتر است که بهره کافی را از این ظرفیت ببریم. وی تأکید کرد: این سیاست در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته و امیدوار هستیم که موفق باشیم؛ البته موفقیت در این بخش نیز نیازمند اراده همگانی است. همه مردم و آحاد جامعه، مجلس و دولت نیز باید در این راستا کمک کنند. همچنین رحیم زارع؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره خودروهای برقی، گفت: یکی از ارکان کلیدی در صنعت حمل‌ونقل، توسعه خودروهای برقی است که عموم گزارش‌های نهادهای بین‌المللی بر آن تأکید دارند. بازار جهانی این خودرو‌ها در سال ۲۰۲۲ معادل ۲۰۵٫۵۸ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۲ به میزان ۱۷۱۶٫۸۳ میلیارد دلار برسد. نرخ رشد سالیانه قابل پیش‌بینی این صنعت معادل ۲۳٫۱ درصد است حال آنکه اندازه این بازار در ایران تقریباً نزدیک به صفر است. نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بازار خودروهای برقی طی سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. به نحوی که نرخ رشد بازار جهانی این خودرو‌ها از میزان چهار درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. وی اضافه کرد: کاهش جهانی قیمت باتری، ارتقای نوآوری باتری، ارتقای روش‌های شارژ، افزایش نوسازی‌ها، افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و افزایش حمایت دولت را می‌توان دلایل اصلی رشد تولید خودروهای برقی برشمرد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در تشریح موانع توسعه انبوه خودروهای برقی، بیان کرد: موضوعات اقتصادی، فنی، قانونی و اطلاعاتی از جمله هزینه بالای توسعه زیرساخت، ملاحظات توسعه و کسب‌وکار، موضوعات مرتبط با تعرفه‌ها، قوانین مرتبط با شارژدهی برق، استانداردهای فنی شارژدهی، مسائل فنی پایداری شبکه برق ملی، آگاهی محدود جامعه از این فناوری و… از موانع توسعه انبوه خودروهای برقی است. زارع؛ با اشاره به سیاست‌گذاری کشور‌ها در توسعه خودروهای برقی، اظهار کرد: بررسی تجارب موفق کشور‌ها نشان می‌دهد که آن‌‌ها سیاست‌هایی مانند تدوین سیاست ملی و سند نقشه‌راه، حمایت از توسعه زیرساخت‌‌ها و فناوری، توسعه مدل‌های جدید کسب‌وکار، ایجاد روش‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی به مقیاس و پذیرش عمومی برای توسعه خودروهای برقی به کار گرفته‌اند.