خودروهای برقی در چین هم‌قیمت خودروهای تولید داخل هستند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن مترو در چین، گفت: تنها هشت دستگاه واگن مترو در چین ساخته می‌شود و مابقی واگن‌‌ها در تهران تولید خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جعفر تشکری‌هاشمی؛ در صحن علنی شورای شهر تهران، به بیان گزارشی از سفر اخیرش به همراه شهردار تهران و […]

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن مترو در چین، گفت: تنها هشت دستگاه واگن مترو در چین ساخته می‌شود و مابقی واگن‌‌ها در تهران تولید خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جعفر تشکری‌هاشمی؛ در صحن علنی شورای شهر تهران، به بیان گزارشی از سفر اخیرش به همراه شهردار تهران و مدیران مربوطه به چین پرداخت و گفت: با اشاره به برگزاری جلسه با یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای بدون راننده و پیک‌های موتوری در چین، افزود: این وسایل بدون راننده جابه‌جایی مسافر و بار را انجام می‌دادند که البته این موضوع در کشور ما زود است اما می‌توان این موضوع را مورد توجه قرار داد. تشکری‌هاشمی؛ همچنین با اشاره به بازدیدش به همراه شهردار تهران و هیئت همراه از شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های برقی با تأکید بر اینکه این اتوبوس‌‌ها با یک‌بار شارژ می‌توانند ۴۰۰ کیلومتر تردد داشته باشند و تا هشت سال هم گارانتی داشتند، گفت: این در حالیست که شاید اتوبوس‌های داخلی ما هشت سال هم قدمت فعالیت نداشته باشند و قیمت این اتوبوس‌‌ها یک‌دوم برابر اتوبوس‌های تولید داخلی است. به‌گونه‌ای که اتوبوس‌های دیزلی را هشت میلیارد تومان می‌خریم در حالی‌که اتوبوس‌های برقی را با ۱۰ میلیارد تومان می‌توان خریداری کرد و این در حالیست که شرکت سازنده چینی بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده اتوبوس دنیاست و اتوبوس‌های مختلفی تولید می‌کند و آمادگی همکاری با ایران را داشت تا بتواند اتوبوس‌های ۱۸ متری و ۲۴ متری تولید کند. وی با اشاره به اینکه در سفر ۱۰ روزه به چین قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه ارتقاء یافت، گفت: برخی مصاحبه کردند که چرا تولید واگن داخلی‌سازی نمی‌شود؟ باید پاسخ دهم که به جز هشت واگن مابقی واگن‌‌ها در ایران تولید می‌شود و به غیر از شرکت واگن‌سازی تهران، هیچ شرکت دیگری تولید کننده واگن متروی شهری نیست و طبق توافقات، ۵۵ درصد تولید واگن‌های مترو با توان مهندسین ایرانی انجام خواهد شد، یعنی قطعات در ایران تولید می‌شود و بعد از آن روی قطار مونتاژ می‌شود و حتی در نشست‌‌ها مقرر شد اولین سری قطار‌ها به‌جای ۲۳ ماه ۱۲ ماه دیگر به دست ما برسد که این مهم با پیگیری معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران حاصل شد. تشکری‌هاشمی؛ با اشاره به اینکه ۱۱ سال قبل به پکن سفر کردم و این شهر پر از دود بود، اما امروز مشکل آلودگی هوای پکن و سایر شهر‌ها به‌طور کامل رفع شده بود، گفت: کارهای فوق‌العاده‌ای در این شهر‌ها صورت نگرفته است و چند اقدام اساسی توانسته مشکل‌شان را حل کند که اولین اقدام آن‌ها جمع‌آوری تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی بود؛ چرا که موتورهای بنزینی هشت برابر موتورهای یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند و این در حالیست که قیمت موتورهای برقی و بنزینی بسیار کم است و به نظر می‌رسد که باید تصمیم انقلابی در این خصوص بگیریم و امیدواریم در بودجه سال آینده در این باره تصمیمات خوبی بگیریم. وی با بیان اینکه خودروهای برقی هم قیمت خودروهای تولید داخل هستند، اظهار کرد: از یک شرکت بازدید کردیم که روزانه ۱۲۰۰ خودروی برقی با کیفیت تولید می‌شود و به صورت مادام‌العمر باطری خودروهایش را گارانتی می‌کرد و جالب است که قیمت این خودرو با قیمت خودرو دنا برابری می‌کرد. وی با تأکید بر اینکه این آمار‌ها باید خودروسازان داخلی را بیدار کند، گفت: شنیده‌ام که بدهی انباشته ایران‌خودرو به بیش از ۹۰ همت رسیده است و باید فکری به حال آلودگی هوا و کیفیت خودرو‌ها بکنیم؛ چرا که در تمام پکن خودروهای غیر برقی اجازه تردد در همه محلات را نداشتند و تعداد جایگاه‌های شارژ خودرو در سطح شهر‌ها بسیار زیاد بود.