وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد؛

احتکار عامل اصلی افزایش قیمت مسکن

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، انعقاد قرارداد راهسازی کشور‌ها با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی‌سابقه دانست و گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را احتکار به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی با وجود تصویب در سال‌های گذشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در […]

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، انعقاد قرارداد راهسازی کشور‌ها با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی‌سابقه دانست و گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را احتکار به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی با وجود تصویب در سال‌های گذشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه مسکن و اظهار داشت: وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان پیشران‌ پیشرفت کشور است، پروژه نهضت ملی مسکن که بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز است در دست دارد که در حوزه تأمین مصالح، روش‌های تأمین مالی، سرعت و کیفیت ساخت و… با توجه به اینکه ساخت مسکن‌های ویلایی و یک طبقه حیاط‌دار در این طرح در نظر گرفته شده، نیازمند دانش و فناوری روز است. بذرپاش؛ با اشاره به بزرگی ابعاد طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در کل پروژه مسکن مهر هشت هزار هکتار زمین تأمین شد اما تا امروز بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تأمین شده و برای اضافه شدن ۵۰۰ هزار زمین روستایی فقط تا پایان امسال هدف‌گذاری شده است. وی افزود: در حال‌حاضر ۱٫۹ میلیون واحد مسکونی در کشور در حال ساخت است و با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و روش‌های صنعتی در ساخت‌وساز هم هزینه ساخت کاهش می‌یابد و هم سرعت ساخت‌وساز افزایش پیدا می‌کند. بذرپاش؛ ضمن تأکید بر اهیمت جمع‌آوری اطلاعات مربوط به املاک در حوزه مقابله با احتکار خانه و زمین، گفت: طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری هر زمینی که ۱۰ سال از پروانه ساخت مسکونی آن گذشته و مالک به ساخت اقدام نکرده باشد، در این شورا تغییر کاربری خواهد گرفت و این گام بلندی برای مقابله با احتکار زمین است. وزیر راه‌وشهرسازی، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را احتکار به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی با وجود تصویب در سال‌های گذشته دانست و افزود: یکی از مالکان عمده خانه‌های خالی بانک‌ها هستند که ۲۰۰ هزار خانه خالی برای بانک‌ها شناسایی شده و بانک‌ها به تدریج این خانه‌ها را به بازار عرضه می‌کنند و تلاش ما بر این است که انگیزه برای احتکار مسکن به حداقل کاهش پیدا کند. وی سامانه شناسایی زمین‌های معطل مانده برای ساخت را از دیگر راهکار‌ها دانست و افزود: برای آنکه بتوانیم در بخش قیمت مسکن ورود موفقیت‌آمیزی داشته باشیم به شناسایی احتکارهای حوزه زمین و ملک و عدم عرضه آن‌‌ها در بازار است. بذرپاش؛ درخواست کرد طی جلسه‌ای با حضور همه مدیران بخش مسکن، پلتفرم‌های که می‌توانند در حوزه صنعتی‌سازی کمک کنند، معرفی شود. وزیر راه‌وشهرسازی، تأکید کرد: وام‌ ساخت مسکن در بخش صنعتی را به ۳۵ درصد بیشتر از وام نهضت ملی مسکن افزایش داده‌ایم و در شورای پول و اعتبار تصویب شده است. وی یادآور شد: آیین‌نامه نحوه تعامل وزارت راه‌وشهرسازی با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مسکن و حمل‌ونقل به تصویب رسیده است. وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه در آستانه هفته پژوهش قرار داریم، گفت: وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان پیشران پیشرفت کشور دو رکن فناور پایه بودن و مردم پایه بودن دارد که اجرای رکن فناورانه بودن نیازمند تجدید نظر در رویکردهای ماست و باید تحولی در رفتارهای مدیریتی ما برای اجرای اسناد، مقررات و توافقنامه‌ها و بخشنامه‌ها ایجاد شود. وی با اشاره به اینکه پروژه «ایران راه» در حال پیگیری است، گفت: در این پروژه وضعیت راه‌ها و ترانزیت، سیاست‌‌ها با کشورهای همسایه و منطقه و توسعه ظرفیت‌‌ها و کدیور‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. توافق در کریدور‌ها و ترانزیت‌‌ها از مهم‌‌ترین درخواست‌های مقامات کشورهای مختلف است. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: ترانزیت وزنی کشور ما ۳۳ درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد تعاملات ما با کشورهای منطقه نتیجه داده است و کشورهایی مثل روسیه خود به افزایش میزان حمل و ترانزیت کالا‌ها از طریق ایران اذعان کرده‌اند. وی درخصوص زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کشور، توضیح داد: از همه ظرفیت‌‌ها برای توسعه کریدورهای حمل‌ونقلی دریایی، ریلی، زمینی و هوایی باید استفاده کنیم. پروژه رشت به کاسپین را باید تا پایان سال به اتمام برسانیم تا از دریای جنوب به دریای آزاد متصل شویم و حتما باید شهرفرودگاهی مناسب داشته باشیم. بذرپاش؛ تأکید کرد: راه‌آهن چابهار-‌زاهدان به سرخس در اولویت فوری دولت و وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد و پروژه شلمچه-‌ بصره که می‌تواند یک شاهراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد بعد از ۴۵ سال به نتیجه رسید. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه رشت با آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال میلادی جدید آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین‌بار با شرکت‌های ایرانی قرارداد بیش از ۲۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود. وی توافق با ترکمنستان برای انعقاد قرارداد راهسازی با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی‌سابقه دانست و گفت: این قرارداد‌ها هم نقش کریدوری ایران را تکمیل می‌کند و هم منجر به حضور و معرفی ایرانی‌‌ها در دنیا خواهد شد. به گفته بذرپاش؛ استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در کریدور‌ها علاوه بر بخش‌های زیرساختی باید، حوزه نرم‌افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانه‌های مرزی و… را هم شامل شود و نرم‌افزار توسعه و رونق ترانزیت باید در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی توسعه یابد.