برای تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای برقی چه راهکاری در نظر گرفته شده است؟

مهدی قره‌داغلی- با توجه به تمرکز دولت و وزیر صمت درخصوص اولویت واردات خودرو‌های برقی، این سؤال به وجود می‌آید، در کشوری که هنوز بعضی از مکانیک‌هایش توانایی تعمیر موتورهایی که برای سه دهه قبل هستند را ندارند، چگونه می‌توانند به تعمیر خودرو‌های برقی که از بالا‌ترین سطح تکنولوژی برخوردارند بپردازند که همین امر می‌تواند […]

مهدی قره‌داغلی- با توجه به تمرکز دولت و وزیر صمت درخصوص اولویت واردات خودرو‌های برقی، این سؤال به وجود می‌آید، در کشوری که هنوز بعضی از مکانیک‌هایش توانایی تعمیر موتورهایی که برای سه دهه قبل هستند را ندارند، چگونه می‌توانند به تعمیر خودرو‌های برقی که از بالا‌ترین سطح تکنولوژی برخوردارند بپردازند که همین امر می‌تواند بعد از لوازم مصرفی خودرو‌های برقی از بزرگ‌ترین چالش‌های این خودرو‌ها باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه خودرو در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، جلال رشیدی‌کوچی؛ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها، در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه اتواکسپو، گفت: فضای بسیار خوبی در این نمایشگاه حاکم است. باید نگاه سیاسی را به نگاه تخصصی در نمایشگاه خودروی تهران تغییر دهیم؛ چرا که امکانات و فضای خوبی در اختیار برگزارکننده‌ها قرار گرفته است. رشیدی‌کوچی؛ ضمن اشاره به عدم استقبال خودروسازان و واردکنندگان از مسئله واردات خودروی برقی یا مونتاژ خودروی هیبریدی، گفت: خودروسازان گمان می‌کنند با اتمام دوره وزارت آقای علی‌آبادی دیگر این مسئله پیگیری نمی‌شود. در نگاه اول این موضوع جای تأسف دارد که چرا این ذهنیت برای تولیدکنندگان یا واردکنندگان ایجاد شده است؟ آقای علی‌آبادی هم ۲۰ سال وزیر نمی‌ماند که با خروج ایشان از وزارت، تمرکز از روی این مسئله برداشته شود. بعید می‌دانم تا این سطح از حوزه مدیریتی کشور تنزل پیدا کرده باشد که رفتار‌های سلیقه‌ای در سیستم مدیریتی حاکم شود. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه واردات خودرو انحصاری و در اختیار گروه خاصی است و براساس نظر انجمن واردکنندگان خودرو، این واردات باید در اختیار اکثریت باشد؛ گفت: نگاه ما در مورد واردات خودرو در مجلس به این صورت بود که هر شخصی حقیقی بتواند با کدملی خود یک دستگاه خودرو وارد کند و این موضوع در انحصار نباشد. باید به این نکته اشاره کرد که در آیین‌نامه خودرو‌های کارکرده تنظیم شده توسط وزارت صمت و مجلس نیز بند واردات خودرو به‌ازای هر کدملی حذف شد و کارت بازرگانی جایگزین این موضوع شد. نگاه کلی من به انحصار این است که انحصار در هر جایی که وجود داشته باشد حتماً رانت هم وجود دارد. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها، ضمن اشاره به اصرار برخی نمایندگان و مسئولان نسبت به واردات خودروهای برقی به دلیل همگام شدن با فناوری روز دنیا، بیان کرد: حتماً باید خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی در بازار خودروی کشور ما وجود داشته باشد، اما نکته اینجاست که عموم مردم کشور ما تاکنون از خودروهای برقی استفاده نکرده‌اند و موضوعی نامشخص است در صورتی که سال‌‌هاست در حال استفاده از خودروهای بنزینی هستیم. رشیدی‌کوچی؛ در پایان اضافه کرد: به‌عنوان مثال فرض کنید خودروی برقی در جاده دچار اتمام شارژ شود، چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟ درست است که می‌توان با اقداماتی نظیر نصب ایستگاه‌های شارژ در کنار پمپ‌بنزین‌‌ها به حل این مسئله کمک کرد، اما آیا مردم آمادگی و شرایط استفاده از این خودرو‌ها را دارند؟ برای تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای برقی فکری شده است؟ همچنین نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره برنامه‌ریزی وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی از چین در حالی که با افت تقاضای خودروهای چینی در بازار مواجه هستیم، عنوان کرد: اگر خودروهای برقی که به کشور وارد می‌شوند در زمره محصولات باکیفیت چینی باشند، قطعاً مورد استقبال مشتریان قرار خواهند گرفت. علی جدی؛ درخصوص اولویت وزارت صمت برای واردات خودروهای برقی از چین، اظهار داشت: چین از کشورهای توانمند در حوزه تولید خودروهای برقی است و حتی برخی از خودروهای برقی چینی قادر به رقابت با محصولات اروپایی هستند. لذا اگر خودروهای برقی که به کشور وارد می‌شوند در زمره محصولات باکیفیت چینی باشند، قطعاً مورد استقبال مشتریان قرار خواهند گرفت. وی با اعلام اینکه در سال‌جاری دو میلیارد دلار و ۸۰ همت برای واردات بنزین به کشور هزینه شده است، افزود: اگر این رقم را برای واردات خودروهای برقی به ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی هزینه کنیم به همان نسبت شاهد کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور خواهیم بود. وی با تأکید بر لزوم واردات خودروهای برقی به کشور، بیان کرد: علاوه بر واردات خودروهای برقی نو، واردات خودروهای برقی کارکرده را نیز در صحن مجلس تصویب کردیم تا ورود خودروهای برقی و هیبریدی دست‌دوم نیز با تعرفه خودروهای برقی نو تسهیل شود. جدی؛ تصریح کرد: خودروهای برقی چه در حوزه سواری و چه حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های کشور بوده و نیاز به واردات است و خرید آن‌ها از سایر کشور‌ها نیز به نفع کشور است اما باید شرایط کشور را نیز سنجید.