چرا توریست‌ها تمایلی برای آمدن به ایران ندارند؟

نگاهی به کشتی به گِل نشسته گردشگری

هانیه قنادزاده ـ به نظر من شادی‌آور‌ترین لحظه زندگی هر کسی، وقتی است که قدم به سرزمینی ناشناخته می‌گذارد. همچنین سفر باعث می‌شود تا به عظمت این دنیا پی ببرید چون می‌بینید که در چه جای کوچکی زندگی می‌کنید. کشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از کشورهای […]

هانیه قنادزاده ـ به نظر من شادی‌آور‌ترین لحظه زندگی هر کسی، وقتی است که قدم به سرزمینی ناشناخته می‌گذارد. همچنین سفر باعث می‌شود تا به عظمت این دنیا پی ببرید چون می‌بینید که در چه جای کوچکی زندگی می‌کنید. کشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از کشورهای خارجی به ایران سفر می‌کنند تا بازدیدی از مکان‌های تاریخی و تفریحی داشته باشند. در واقع از آغاز شکل‌گیری فرهنگ و تمدن بشریت، ایران مهد هنر و زیبایی بوده و هست. هنر و سلیقه به کار رفته در آثار هنرمندان ایرانی در دوران مختلف و همچنین شکوه، درخشش و ظرافت موجود در آثار معماران و هنرمندان ایرانی، همواره مورد توجه و تحسین بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. علاوه بر زیبایی‌های حیرت‌انگیز موجود در طبیعت و آثار دست‌ساز ایرانیان، مهمان‌نوازی و طعم لذیذ غذاهای ایرانی از نکات مورد علاقه توریست‌های خارجی هستند.

چرا توریست‌های کمی به ایران می‌آیند؟

به‌رغم تمام زیبایی‌هایی که کشورمان دارد، توریست‌ها چندان مایل به حضور در کشورمان نیستند. در اصل، ایران فاقد زیرساخت‌های لازم برای جلب گردشگران است و ناامنی، مشکلات حمل‌ونقل هوایی و زمینی، حجاب اجباری، ضعف اینترنت و مشکلات تراکنش‌های بانکی صنعت گردشگری ایران را زمین‌گیر کرده است! ابراهیم پورفرج؛ رئیس هیئت جامعه تورگردانان ایران معتقد است؛ اگر بی‌تفاوت باشیم ایران از فهرست مقاصد سفر حذف می‌شود و باید تلاش کنیم بازار ایران را برگردانیم. بسیاری از توراپراتور‌های خارجی، ایران را از فهرست مقاصد سفر خارج کرده‌اند. اگر این رویه طولانی شود، دیگر نامی از ایران در بین مقاصد سفر آورده نمی‌شود. نباید مبنای کار ما این باشد که مثلاً ۱۰۰ هزار نفر از عراق به ایران بیایند و باقی بازار‌های گردشگری را تعطیل کنیم. همچنین به دلیل آزاد نبودن گردشگران در کشور سهم زیادی از بازار در دیگر حوزه‌های گردشگری را از دست داده‌ایم. ایران اصلاً جای تفریح نیست و از نظر خارجی‌‌ها ایران یک کشور تاریخی است و اگر خوشبینانه نگاه کنیم گردشگران را می‌آوریم تا چند آثار تاریخی را ببینند. اصلاً از همه این موارد هم که بگذریم ساده‌‌ترین چیزی که یک گردشگر می‌خواهد سیم‌کارت است. قانون کشور این است گردشگرانی که بار دوم‌شان است که به ایران می‌آیند می‌توانند سیم‌کارت بگیرند و یکی، دو روز بعد فعال می‌شود. گردشگر خارجی که می‌خواهد فیس‌بوک یا یوتیوب‌اش را چک کند، نه خط دارد، نه اینترنت، به اضافه اینکه تمام این پلتفرم‌‌ها در ایران فیلتر هستند. ایران چه آپشنی برای گردشگران دارد؟

کشتی به گِل نشسته گردشگری

عزت‌ا… ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، در آیین افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که با حضور دبیرکل گردشگری سازمان ملل متحد و رئیس‌جمهور برگزار شد، با طرح یک درخواست و یک پیشنهاد به رئیس‌جمهور خبر داد که شهروندان بیش از ۵۰ درصد کشورهای دنیا می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند. ضرغامی؛ خطاب به رئیس‌جمهور، اظهار کرد: هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهم است، ولی برای گردشگری درخواست داریم در دولت نسبت به این موضوع جهشی و انقلابی عمل شود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سپس از رئیس‌جمهور درخواست کرد معاون اول ریاست جمهوری مسئولیت مشخصی درباره حل‌وفصل مشکلات پروژه‌های گردشگری به عهده بگیرد. ضرغامی؛ گفت: مجموعه حاضر گردشگری بخش توانمندی است که با وجود همه مشکلات کارهای بزرگی انجام داده است، اما به یک توجه کوچک نیاز دارد. همان توجه کوچک و راهبرد دولت می‌تواند بسیار مؤثر باشد و جهش‌های مورد انتظار را ایجاد کند. او ادامه داد: ارقامی که گردشگری توقع دارد بسیار کوچک است و با رقم‌های بالا و نجومی که در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود خیلی فرق دارد و خیلی پایین‌تر است. در حوزه‌های دیگر رقم‌های چند همتی هزینه می‌شود، اما در حوزه گردشگری با رقم‌های کوچک می‌توان گشایش‌های بزرگ ایجاد کرد. از رئیس‌جمهور درخواست دارم عنایت همیشگی خود را به گردشگری بیشتر کنند.