مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد

سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش‌خصوصی در بنادر

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه زیرساخت‌هایی که این سازمان در حوزه حمل‌ونقل فراهم کرده، باعث شده بخش‌خصوصی به سازمان بنادر اعتماد کند، گفت: از این‌رو، در هفته حمل‌ونقل، شاهد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش‌خصوصی بودیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ در همایش اقتصاد دریامحور […]

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه زیرساخت‌هایی که این سازمان در حوزه حمل‌ونقل فراهم کرده، باعث شده بخش‌خصوصی به سازمان بنادر اعتماد کند، گفت: از این‌رو، در هفته حمل‌ونقل، شاهد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش‌خصوصی بودیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ در همایش اقتصاد دریامحور ایران (کریدور شمال- جنوب)، اظهار داشت: حضور ناوگان بین‌المللی با بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در سطح جهان و ترانزیت بیش از ۱۱ هزار تن کالا، عامل اصلی یکپارچه شدن اقتصاد است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، افزود: حمل‌ونقل دریایی به دلیل ارزان و ایمن بودن و با توجه به اتفاقات بزرگی که در حوزه کانتینری رخ داده، همچنان قابل اعتماد است و تجار در دنیا از این شق حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه امروز بازارهای حمل‌ونقل دریایی وضعیت متفاوتی دارند و در بحث کانتینری نرخ‌‌ها کاهش شدیدی داشته است، گفت: امروز بازارهای حمل‌ونقل دریایی وضعیت متفاوتی دارند، در بازار اجاره کشتی و کشتی‌های تانکر نرخ‌‌ها بالاست و در بحث کانتینری نرخ‌‌ها کاهش شدیدی داشته است.وی ادامه ‌داد: البته اتفاق اخیر در «باب‌المندب» باعث شده که ظرفیت‌‌ها پاسخگوی عرضه نباشد و نرخ‌‌ها افزایش پیدا کند. بازار کشتی‌سازی از چند سال پیش گرم شد، ساخت کشتی‌‌ها به سرعت در حال افزایش است. در بازار «اسکراب» مالکان کشتی سعی می‌کنند کشتی‌های خود را اسقاط نکنند و از کشتی‌های مسن‌تر در حمل‌ونقل استفاده کنند. وی افزود: اقتصاد دریا به چهار بازار اصلی کشتیرانی می‌پردازد که بر مبنای بازار و عرضه و تقاضاست و اتفاقات سیاسی در اقصی‌نقاط جهان می‌توانند بر حمل‌ونقل بار و کرایه اثرات بسیاری بگذارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تأکید کرد: باید بین توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و اقتصاد کشتیرانی تفاوت قائل شویم که در این زمینه مطالعات تطبیقی متعددی هم انجام شده است، اما براساس مطالعات علمی، تأثیرات دریا بر ساحل تا ۱۰ کیلومتر و در بعضی موارد تا ۲۰ کیلومتر ساحل اثبات شده است. صفایی؛ در ادامه و با بیان اینکه سالیانه ١۴٠ هزار کشتی در بنادر ایران تردد دارند، گفت: ناوگان دریایی ایران در بین ٢٠ کشور کشتیرانی بزرگ قرار دارد و بین ١٠ کشور برتر در این حوزه است. وی افزود: در ١٠ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجارت دریابرد ایران تا هشت درصد رشد داشت و به رشد ٩ درصدی حمل‌ونقل کانتینری دست یافتیم. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، یادآور شد: امروز بنادر ایران آماده پذیرش کشتی‌‌ها با ظرفیت ١٨ هزار TEU هستند. صفایی؛ با اشاره به زیرساخت‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حمل‌ونقل فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات باعث شده که فعالان بخش‌خصوصی به سازمان بنادر اعتماد کنند، همچنین در هفته حمل‌ونقل، شاهد سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی بخش‌خصوصی بودیم. مدیرعامل سازمان بنادر، با بیان اینکه ۱۸ هزار میلیارد تومان پروژه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اجرا و به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ما معتقدیم هر اتفاقی که در حوزه دریا رخ می‌دهد، باید با پیشتازی بخش‌خصوصی باشد.

الزام حضور بخش‌خصوصی در فرآیند تکمیل کریدور شمال – جنوب

همچنین مسعود پل‌مه؛ دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، گفت: هدف ما از برگزاری همایش اقتصاد دریامحور ایران (کریدور شمال- جنوب) معرفی راهکارهای توسعه و اجرایی کردن منافع کریدور شمال جنوب است. ما اعتقاد داریم بعد از ۲۲ سال تا به امروز نتوانستیم ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره‌مندی کشورهای عضو کریدور و کشورهای ذی‌نفع در منافع اقتصادی کریدور را تأمین کنیم. وی افزود: از این‌رو همکاران ما اقدامات کارشناسی را در قالب‌های مختلف به‌خصوص با حضور در میدان عمل به دست آوردند و امیدواریم خروجی این همایش، معرفی نقاط قوت برای به اشتراک گذاشتن با کشورهای ذی‌نفع از منافع کریدور همچنین معرفی نقاط ضعف و ایجاد هم‌افزایی برای رفع این مشکلات باشد. این مسؤول، خاطرنشان کرد: یک بخش از نقیصه‌ها و نقاط قوت به مجموعه اقتصادی دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد که با اراده ریاست جمهوری، در این خصوص و توجه ویژه برای اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسریع در حوزه ترانزیت که از محوری‌‌ترین موضوعات کریدور شمال-‌جنوب است، به عمل آورده است. وی اظهار کرد: بخش‌خصوصی نیز برای اینکه بتواند حداکثر ظرفیت‌‌ها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند تلاش‌هایش را به عمل آورده و با ورود همه‌جانبه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، مدیریتی و اجرایی، قابلیت لازم را برای بهره‌مندی کلیه ذی‌نفعان از فرآیندهای اجرایی کریدور شمال – جنوب در نظر داشته است.