رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دریانوردان

سازمان بنادر در توسعه دریامحور باید نقش حاکمیتی داشته باشد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دریانوردان، با تأکید بر اینکه باید با سیاست‌گذاری یکپارچه از فعالیت جزیره‌ای و موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف در مسیر تحقق دریامحور جلوگیری کرد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در مسیر تحقق توسعه دریامحور باید نقش حاکمیتی، بالادستی و تولی‌گری داشته باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، […]

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دریانوردان، با تأکید بر اینکه باید با سیاست‌گذاری یکپارچه از فعالیت جزیره‌ای و موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف در مسیر تحقق دریامحور جلوگیری کرد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در مسیر تحقق توسعه دریامحور باید نقش حاکمیتی، بالادستی و تولی‌گری داشته باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، آرمان جهان‌بیگلری؛‌ درباره ضرورت تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و اثر ویژه این سند بالادستی بر رشد اقتصاد ایران، اظهار داشت: تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور امری بسیار ضروری است و با توجه به وجود پنج‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب ایران، باید با روش‌های مختلف همه تلاش خود را به‌کار گیریم و در راستای تحقق توسعه دریامحور گام‌ برداریم.  وی با تأکید بر اینکه باید تراز تجاری کشور بر مبنای توسعه دریامحور شود، عنوان‌کرد: اقتصاد ایران باید به سمت اقتصاد دریامحور سوق یابد و بتوانیم فعالیت‌های تجاری کشور را از مسیر دریا و با استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری انجام دهیم. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دریانوردان، افزود: موارد متعددی در مسیر توسعه دریامحور باید مدنظر قرار گیرد؛ افزایش تعداد ناوگان دریایی، خدمات‌رسانی به کشتی‌ها، پیشرفت در حوزه کشتی‌سازی در منطقه و توسعه زیرساخت‌‌ها در بخش بنادر خشک به منظور رونق پسکرانه بنادر از مهم‌‌ترین مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشت تا شاهد رونق و پویایی در حوزه حمل‌ونقل دریایی و توسعه دریامحور باشیم. بیگلری؛ با اشاره به اینکه میانگین سنی ناوگان دریایی ایران افزایش یافته است و باید شاهد جایگزین شدن ناوگان باشیم، خاطرنشان‌کرد: ناوگان دریایی مهم‌‌ترین مسئله در حمل‌ونقل دریایی به شمار می‌رود و هر چند که حدود ۳۰ سال می‌توان از این ناوگان استفاده کرد، اما باید بدانیم که نوسازی ناوگان مسئله حیاتی برای حمل‌ونقل دریایی است. وی در مورد ضرورت سیاست‌گذاری یکپارچه در مسیر تحقق توسعه دریامحور از سوی ارگان‌های مختلف، تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در مسیر تحقق دریامحور نقش اساسی و حاکمیتی دارد و باید به‌عنوان متولی اصلی فعالیت کند تا از موازی‌کاری و اقدامات جزیره‌ای پرهیز شود. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دریانوردان، ادامه ‌داد: نقش محوری و تولی‌گری سازمان بنادر و دریانوردی در مسیر تحقق توسعه دریامحور باید به صورت الزام‌آور باشد و در این راستا حتی نیازمند صدور مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی به منظور قانونی شدن فعالیت‌‌ها هستیم. بیگلری؛ در مورد ضرورت توجه به مقوله جذب سرمایه‌گذاری در توسعه دریامحور با توجه به بندهای ابلاغی، بیان‌ داشت: سرمایه‌گذاری امری ضروری در مسیر توسعه دریامحور است و باید بتوان شرایط را برای حضور فعال بخش‌خصوصی فراهم کرد و با توجه به کمبود سرمایه و نقدینگی بهترین اتفاق فراهم آوردن خطوط اعتباری برای بخش‌خصوصی از منابع موجود است تا شاهد ورود بخش‌خصوصی در راستای توسعه ناوگان، توسعه بنادر و توسعه تجهیزات باشیم.