تهران در آستانه تحول در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تا ۲ سال آینده

گروه خودرو- سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با بیان اینکه نوسازی و برقی‌سازی ناوگان اولویت دارد، گفت: میانگین سنی ۶۰ هزار دستگاه تاکسی‌ فعال پایتخت، ۹ تا ۱۰ سال است. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ در نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران بر لزوم بررسی و ریشه‌یابی مسائل […]

گروه خودرو- سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با بیان اینکه نوسازی و برقی‌سازی ناوگان اولویت دارد، گفت: میانگین سنی ۶۰ هزار دستگاه تاکسی‌ فعال پایتخت، ۹ تا ۱۰ سال است. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ در نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران بر لزوم بررسی و ریشه‌یابی مسائل و مشکلات موجود در حوزه تاکسیرانی تأکید کرد. به گفته وی، مسائل و مشکلات در حوزه تاکسیرانی زیاد است و شرایط فعلی مطلوب نیست چنانچه از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی پلاک‌ شده پایتخت، ۶۰ هزار دستگاه تاکسی فعال داریم که البته حدود ۱۵ درصد از آن‌ها نیز در دسترس نیستند. مالکی؛ اظهار کرد: یکی از ابتدایی‌‌ترین الزامات تاکسی ایمن بودن و آلاینده نبودن آن است در صورتی که میانگین سنی تاکسی‌های تهران، ۹ تا ۱۰ سال است و اغلب آن‌ها نمی‌توانند گواهی خود را از مراکز معاینه فنی دریافت کنند و معمولاً برای اخذ گواهی به سایر شهر‌ها مراجعه می‌کنند در صورتی که پروسه معاینه فنی تاکسی‌‌ها باید سختگیرانه باشد. وی ادامه داد: نوع خدمت‌رسانی تاکسی‌‌ها در کشور ما با اکثر کشور‌ها متفاوت بوده و منطبق با استانداردهای جهانی نیست، چنانچه در اغلب کشور‌ها تاکسی خطی وجود ندارد و سرویس‌دهی تاکسی‌‌ها به‌ صورت دربست است و وقتی ما از یک ابزاری براساس استاندارد و شرایط فنی‌ آن استفاده نمی‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مسئله و مشکلی نداشته باشیم. مالکی؛ بر اهمیت و ضرورت بازنگری در خطوط تاکسی و ارتقای وضعیت پایانه‌های تاکسیرانی تأکید کرد و گفت: بازنگری کامل خطوط تاکسیرانی از سوی یک کارگروه ویژه انجام خواهد شد و در این زمینه، نظر مناطق را دریافت خواهیم کرد چنانچه برخی خطوط در مسیرهایی قرار دارند که در آنها، اتوبوس و مترو هم تردد می‌کنند و تعداد مسافران تاکسی در طول روز کم است و همین مسئله، باعث معطلی رانندگان و مسافران برای پُر شدن تاکسی و بروز اختلاف بین راننده و مسافر می‌شود. وی با اشاره به اینکه برخی از رانندگان تاکسی در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند و به همین دلیل، در زمان‌ بارندگی یا اوج ترافیک، با کمبود تاکسی در خطوط مواجه می‌شویم، اضافه کرد: این مسئله ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی رانندگان و به‌ صرفه بودن فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی است که این مشکل را باید مورد واکاوی قرار داده و رفع کنیم. مالکی؛ با اشاره به اینکه هر تاکسی، یک رسانه متحرک و پویاست و نارضایتی راننده تاکسی به مسافران منتقل می‌شود و اگر نسبت به وضعیت درآمد و معیشت رانندگان تاکسی حساس نباشیم، ممکن است بسیاری از خدمات شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی زیر سؤال برود، افزود: اولین هدف ما، نوسازی ناوگان و حرکت به سمت برقی‌سازی تاکسی‌هاست که با پیگیری‌‌ها و حمایت‌های شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک، ۲۵ هزار دستگاه خودروی برقی به‌زودی وارد کشور خواهد شد. وی با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه برقی‌سازی خودرو‌ها پیشگام است و نهادهای دولتی مانند وزارت صمت و وزارت نیرو باید در تأمین زیرساخت برقی‌سازی کمک کنند تا با توجه به اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش‌رو، در دو سال آینده شاهد یک تحول در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک باشیم، ادامه داد: نوسازی تاکسی‌‌ها را با حمایت شهرداری تهران و با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید، دنبال می‌کنیم تا سبد خودروهای پیشنهادی به رانندگان تاکسی متنوع شده و آن‌ها حق انتخاب داشته باشند. مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران نیز، در این جلسه با اعلام اینکه رفتار رانندگان تاکسی برای شهروندان مهم است و در کنار تأمین نیازهای معیشتی و ارائه تسهیلات به آنها، در زمینه آموزش مستمر آن‌ها نیز باید سرمایه‌گذاری و تلاش کرده و آن‌ها را با نقش و جایگاه برجسته‌شان آشنا کنیم، گفت: با تعامل سازمان تاکسیرانی در همسویی با تفویض اختیارات به معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مناطق، نقش مناطق در مدیریت امور تاکسیرانی در جهت ارائه خدمات بهتر به شهروندان بیشتر می‌شود. مهدی گلشنی؛ با اشاره به اینکه بر این باوریم که با تفویض اختیارات به مناطق، نه تنها نظارت سازمان تاکسیرانی کم نمی‌شود، بلکه تقویت نیز می‌شود، اظهار کرد: وضعیت تاکسی‌‌ها و کیفیت خدمت‌رسانی آنها، شایسته‌ پایتخت نیست و صرف‌ نظر از کاستی‌‌ها و کمبودهای موجود، برخی رانندگان تاکسی، رانندگی پُرخطر و حادثه‌ساز دارند و لزومی ندارد فردی که می‌خواهد مثل رانندگان رالی در سطح شهر رانندگی کند و مسئولیت جان چهار نفر با اوست، به‌عنوان تاکسیران خدمت کند. مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با تأکید بر اینکه اگر کسی بخواهد وظیفه‌اش را به نحو احسن انجام بدهد باید شغلش را دوست داشته باشد، یادآور شد: باید بررسی کنیم که چه شرایطی موجب نارضایتی رانندگان تاکسی می‌شود تا برای رفع آن‌ها و جلب رضایت ایشان، برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.