به بهانه نابودی نیمی از جنگل‌های شمال تا 50 سال آینده

مرگ درختان سبز!

هانیه قنادزاده ـ جنگل از آرامش خاصی برخوردار است و می‌توانید بدون دغدغه ساعات زیادی را در فضای آن سپری کنید و در واقع می‌توان زندگی بخشیدن به اطراف و سبز ماندن را از جنگل یاد گرفت. رفتن در دل طبیعت و دیدن مناظر طبیعی خستگی‌های روزمره را از تن شما بیرون می‌آورد و یک […]

هانیه قنادزاده ـ جنگل از آرامش خاصی برخوردار است و می‌توانید بدون دغدغه ساعات زیادی را در فضای آن سپری کنید و در واقع می‌توان زندگی بخشیدن به اطراف و سبز ماندن را از جنگل یاد گرفت. رفتن در دل طبیعت و دیدن مناظر طبیعی خستگی‌های روزمره را از تن شما بیرون می‌آورد و یک حس تازگی و روح افزونی به شما می‌دهد. ایران ثروتمند‌‌ترین سرزمین از نظر منابع طبیعی است و این خودش جای شادی دارد. افراد در یک جامعه می‌توانند برای استراحت و تفریح به مکان‌های تفریحی در شهر بروند و ساعت‌ها در آنجا بنشیند و از مناظر لذت ببرند. رفتن به جایی که طراوت و شادابی را در شما زنده می‌کند، آبشار و جنگل در دل طبیعت است. هرکدام از جنگل‌های شمال ایران، زیرمجموعه‌ای از جنگل بزرگ هیرکانی هستند. بخش کوچکی از آن‎‌ها نیز در کشور جمهوری آذربایجان قرار گرفته و سایر قسمت‌های آن در شش استان شمالی ایران پراکنده شد‌ه‌اند. جنگل‌های دامنه البرز و حاشیه دریای خزر جزء محدوده هیرکانی هستند و به‌عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین جنگل‌های جهان با قدمت ۴۰ میلیون سال شناخته می‌شوند.

تخریب جنگل‌های ایران

سال‌های طولانی‌ای است که جنگل‌های ایران با تهدیدات بسیاری همچون قطع بی‌رویه درختان برای صنایع چوب، تولید زغال، آتش‌سوزی، ویلاسازی و راه و جاده‌سازی روبه‌رو هستند که با تداوم این رویه به گفته کارشناسان تا ۵۰سال آینده چیزی از جنگل‌های ایران باقی نمی‌ماند! در عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۴ حدود دومیلیون و ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های شمال کشور به‌عنوان جنگل شناخته شده است. البته باید توجه داشت که در سال‌های اخیر تعریف جنگل از عرصه‌های دارای تاج‌‌پوشش درختی بالای ۱۰ درصد به تاج‌پوشش درختی بالای پنج درصد تقلیل پیدا کرده و همین مسئله در محاسبات مربوط به مساحت عرصه‌های جنگلی تأثیر گذاشته است. اگرچه شکی نیست که در دهه‌های اخیر کیفیت جنگل‌های شمال کشور یعنی میزان تاج‌پوشش درختی این جنگل‌ها، بیش از کمیت یا همان مساحت آن‌‌ها آسیب دیده است. در همین راستا داریوش بیات؛ مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ایلنا، توضیح داد: نقشه تقسیم‌بندی اقلیمی ایران که در سال ۱۳۸۲ تهیه شده است، نشان می‌دهد که در مناطق شمالی کشور، سه نوع رژیم حرارتی شامل فرای سرد، سرد و معتدل و همچنین شش نوع رژیم بارشی شامل نیمه‌خشک، مدیترانه‌ای، نیمه‌مرطوب، مرطوب، خیلی‌مرطوب نوع (الف) و خیلی مرطوب نوع (ب) وجود دارد. نکته قابل‌توجه این است که در منطقه فرای سرد اصلاً امکان روییدن درختان جنگلی وجود ندارد، چون این مناطق اغلب در ارتفاعات قرار گرفته‌اند و دارای دمای بسیار پایین هستند.