لزوم دریافت تأیید روغن موتورهای تولید داخل از جانب خودروسازان

گروه خودرو- کارشناس صنعت روانکار، با بیان اینکه در حال‌حاضر نیاز داخلی توسط شرکت‌های تولیدکننده روغن داخلی تأمین می‌شود، گفت: بخشی از برندهایی که تحت عنوان برند خارجی است در داخل کشور عرضه می‌شوند. میزگرد بررسی صنعت روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه با حضور برخی از کارشناسان این حوزه در دانشگاه […]

گروه خودرو- کارشناس صنعت روانکار، با بیان اینکه در حال‌حاضر نیاز داخلی توسط شرکت‌های تولیدکننده روغن داخلی تأمین می‌شود، گفت: بخشی از برندهایی که تحت عنوان برند خارجی است در داخل کشور عرضه می‌شوند. میزگرد بررسی صنعت روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه با حضور برخی از کارشناسان این حوزه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این میزگرد، مهدی فیضی؛ کارشناس صنعت روانکار، اظهار داشت: حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن مصرف سالیانه روانکار در کشور است که حدود ۱۵۰ هزار تن آن روغن‌های صنعتی و مابقی روغن‌های موتوری مورد استفاده در کشور است. وی افزود: بیش از ۹۰ درصد روانکار مورد نیاز کشور به‌صورت پایدار توسط شرکت‌های داخلی در حال تأمین و تولید است و مورد استفاده مردم و صنایع مختلف قرار می‌گیرد. فیضی؛ با بیان اینکه صنعت روانکار یک صنعت وابسته به برخی صنایع دیگر است، گفت: متناسب با پیشرفت و توسعه‌ای که در صنایع دیگر صورت می‌گیرد، صنعت روانکار باید این نیاز‌ها را نو به نو مرتفع کند؛ از جمله یکی از وابستگی‌های صنعت روانکار به صنایع خودروسازی است. وی ادامه داد: ۱۰ سال پیش در شرکت ایران‌خودرو بالا‌ترین سطح کیفی روغنی که استفاده می‌شد، SL1040 بود ولی امروز روغن SN020 مورد استفاده این شرکت است که نوع روغن پایه و مواد افزودنی توسعه‌یافته‌تر، پیچیده‌تر و نیازمند روزآمدی است. کارشناس صنعت روانکار، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این موضوع مهم نوآوری و به‌روز شدن محصولات به‌طور مستمر در شرکت‌های داخلی تولیدکننده روانکار صورت می‌گیرد. این کارشناس صنعت روانکار، با اشاره به وجود روغن‌های تقلبی در بازار روغن ایران، گفت: روغن‌های تقلبی، علاوه بر برندهای داخلی، حتی ممکن است تحت عنوان برندهای خارجی نیز در بازار عرضه شوند. وی افزود: شرکت نفت سپاهان برای اینکه روغن تولیدی خود را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند، بزرگ‌ترین سیستم پخش مویرگی در صنعت روغن موتور را تحت عنوان شرکت کیمیا اسپیدی قشم ایجاد کرده و الان کار پخش روغن‌های سپاهان به همین شرکت به‌صورت کامل محول شده و با این کار و با ایجاد انبار در سرتاسر استان‌های کشور، سهم مهمی را در حذف برخی واسطه‌ها و رفع مشکلات این‌چنینی که در صنعت روغن در گذشته زیاد داشتیم، داشته است. در ادامه این میزگرد، رضا سلطانی؛ کارشناس صنعت خودرو، اظهار کرد: روانکارهایی که تولید می‌شوند، وظیفه اصلی آن‌ها روغن‌کاری قطعاتی است که در برابر هم و نسبت به هم در حال حرکت هستند که البته وظایف دیگری مثل خنک‌کاری، کاهش ارتعاشات و سروصدا هم دارند. وی افزود: در سیستم موتور احتراق داخلی، اگر بخواهیم به وظایف اصلی روغن به‌خوبی برسیم، نیاز به تعامل بین خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز داریم. سلطانی؛ با بیان اینکه «در صنعت خودروسازی به روغن به‌عنوان یک قطعه نگاه می‌شود»، گفت: موتور دارای قطعات مختلفی است و باید به روغن هم به‌عنوان قطعه‌ای نگاه کرد که آزمون‌ها، شبیه‌سازی‌‌ها و فرآیندهایی که نیاز هست یک روغن از جانب یک خودروساز و موتورساز مورد تأیید قرار بگیرد، باید طی شود. این کارشناس صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: چندسالی است که تلاش می‌کنیم به خودروسازان داخلی القاء کنیم که با همکاری شرکت‌های روغن‌ساز ایرانی که در توسعه روغن فعال هستند، اسم و برند روغن موتور تولید داخل که مناسب هر خودرو است، در دفترچه خودرو آورده شود و با پایش و انجام تست‌های تکمیلی، روغن موتور بهینه تولید داخل برای هر خودرو، در دفترچه آن به مصرف‌کننده پیشنهاد و معرفی شود که این کار توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان با همکاری با شرکت‌های روغن‌ساز برتر دنیا در حال انجام است. در ادامه این میزگرد، سهیل رشیدی‌اقدم؛ رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر، اظهار داشت: بحث بازارسازی برای روغن‌های تولید داخل چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، موضوعی مهم است. وی افزود: روغن موتور با دو نوع بالای ۷۰ درصد مواد معدنی و زیر ۷۰ درصد طبقه‌بندی می‌شود که اگر بالای ۷۰ درصد باشد، در کد خاصی صادر می‌شود که در بخش نفت و قیر و فرآورده‌های نفتی طبقه‌بندی می‌شود و اگر زیر ۷۰ درصد باشد که در زمینه گریس و مواد دیگر قرار می‌گیرد. رشیدی؛ با بیان اینکه سال گذشته ۴۷۸ میلیارد دلار مصرف روغن موتور، روانکار و گریس‌های مختلف را در کل دنیا داشتیم، گفت: کمتر از یک درصد این بازار بزرگ سهم ایران است و در این یک درصد هم اغلب برندهای بزرگ و معروف حضور ندارند. وی ادامه داد: روغن‌سازان ایرانی اغلب نمی‌توانند به دلیل تحریم‌ها، استانداردهای بین‌المللی را به صورت مستقیم اخذ کنند، مجبور می‌شوند مطابق استاندارد کار کنند و به شبیه‌سازی استاندارد روی آورند و شبیه‌سازی استاندارد الزام قانونی یا ایزویی را به صورت کامل نمی‌تواند پوشش دهد. رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر، تصریح کرد: بحث بازارسازی بین‌المللی مستلزم این هست که در فضای دیجیتال بیشتر کار کنیم که روغن‌سازان ایرانی در این زمینه خیلی ورود قوی و جدی تا امروز نداشته‌اند. وی افزود: زمینه دیجیتال در بازارسازی یک زمینه بکر محسوب می‌شود، در ایران هزینه تولید روغن بسیار ارزان‌تر از کشورهای دیگر تمام می‌شود و می‌توانیم با سودهای کلانی روغن‌‌ها را با کیفیت خوب، صادر کنیم. رشیدی؛ با بیان اینکه صادرات روغن موتور تولید ایران در سال‌های اخیر به کشورهای منطقه صورت گرفته، گفت: برای فروش به بازارهای اصلی باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم و راهکاری برای اخذ این استاندارد‌ها اتخاذ کنیم. رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر، اظهار داشت: تولید چهارشرکت روغن‌ساز داخلی ۸۵ درصد نیاز مارکت صنعت روانکار را پاسخ می‌دهد و ۱۵ درصد این بازار توسط تولیدات خارجی تأمین می‌شود که البته بخشی از آن روانکارهای خاصی برای صنایع خاص است که در دنیا نیز تولیدکنندگان محدودی دارد. وی افزود: در خصوص توسعه صادرات تولیدات داخلی صنعت روانکار، یکی از مهم‌ترین مسائل کسب استانداردهای روز دنیا است که در این زمینه یک راهکار مشخص، شراکت و همکاری با شرکت‌های خارجی است که شرکت نفت سپاهان این مسیر را به خوبی آغاز کرده است. رشیدی؛ با اشاره به آغاز تعامل شرکت‌های خودروساز داخلی با تولیدکنندگان برتر روغن‌موتور در داخل کشور، گفت: در زمینه صنعت موتورسیکلت و روغن‌های مورد نیاز آن، ورود جدی نداشته‌ایم و اغلب موتورسیکلت‌هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس آب و هوا و شرایط کشور تولیدکننده، به تولید رسیده‌اند؛ درحالی که این ظرفیت وجود دارد تا شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت نیز با راه‌اندازی واحدهای R&D ضمن به‌روزسازی شاخصه‌های تولیدی خود با شرایط ایران، با تعامل با شرکت‌های تولید روغن موتور ایرانی، روغن موتور مناسب هر نوع موتور را شناسایی و به مصرف‌کننده پیشنهاد دهند. وی افزود: تعامل شرکت‌های خودروساز و موتورساز با شرکت‌های تولیدکننده روغن می‌تواند ضمن رونق بیش از پیش فعالیت برای تولیدکنندگان داخلی، برای مصرف‌کنندگان نهایی نیز آثار بهینه زیادی به همراه داشته باشد.