جلیلی مطرح کرد:تأمین منابع برای پرداخت یارانه بزرگ‌ترین چالش بودجه ۹۵

  یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأمین منابع برای پرداخت یارانه نقدی و سهم سلامت و تولید از یارانه‌ها را بزرگ‌ترین چالش بودجه ۹۵ عنوان کرد. به گزارش ایسنا، اسماعیل جلیلی اظهار کرد: در سال ۹۴ به عنوان سال پایانی برنامه پنجم توسعه می‌بایست اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها محقق می‌شد اما […]

 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأمین منابع برای پرداخت یارانه نقدی و سهم سلامت و تولید از یارانه‌ها را بزرگ‌ترین چالش بودجه ۹۵ عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل جلیلی اظهار کرد: در سال ۹۴ به عنوان سال پایانی برنامه پنجم توسعه می‌بایست اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها محقق می‌شد اما بررسی اجمالی نحوه اجرای این طرح و پیامدهای آن شرایطی را ایجاد کرده که هنوز اهداف مطرح شده در قانون محقق نشده است.

وی افزود: در سال ۹۴ اجرای هدفمندی دو مزیت به همراه داشت اول این‌که منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه ۹۴ به شکل مناسبی محقق شد و دیگر این‌که بعد از سال‌ها منابع پیش‌بینی شده برای بخش تولید، حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف از محل اجرای هدفمندی اختصاص پیدا کرد. اگرچه ایرادات اجرای طرح به خصوص سهم سلامت و پرداخت یارانه نقدی به اقشار غیرنیازمند و در نظر نگرفتن مبلغی برای اشتغال جوانان و تأمین مسکن اقشار آسیب پذیر به قوت خود باقی است.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط بازار نفت در سال ۹۵ و تداوم کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر بزرگ‌ترین چالش، تأمین منابع برای پرداخت یارانه نقدی و سهم سلامت تولید از محل یارانه‌ها است.

جلیلی با تأکید بر لزوم افزایش سرانه یارانه نقدی برای جبران خسارت ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر اقشار نیازمند تصریح کرد: دولت همچنین باید افراد نیازمندی که تاکنون تحت پوشش قرار نگرفته‌اند را نیز مورد توجه قرار دهد و افرادی که نیازمند نیستند هم سریعتر تعیین تکلیف شوند.

وی همچنین اظهار کرد: ضرورت جهت‌دهی منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش‌هایی که علاوه به رفع مشکل نیازمندان به سمت تولید، اشتغال و سلامت با سهم مناسب سوق پیدا کند در سال ۹۵ احساس می‌شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تفاوت مواجهه اقشار آسیب‌پذیر در مناطق مختلف کشور با فرصت‌های موجود یادآور شد: افراد نیازمندی که در مناطق برخوردار زندگی می‌کنند بیش از افرادی که در مناطق کمتر برخوردار زندگی می‌کنند از خدمات عمومی و فرصت‌های اجتماعی بهره می‌برند، لذا در نحوه پرداخت یارانه نقدی به اقشار نیازمند بایستی شرایط منطقه‌ای نیز در نظر گرفته شود.