ممنوعیت فروش سبدی لاستیک خودرو عامل ایجاد هرج و مرج در بازار

گروه خودرو- با توجه به این موضوع که فروش لاستیک خودرو طی چند ماه گذشته با تلاطم‌های گوناگونی مواجه بوده و همین امر سبب شد تا روند فروش تایر خودرو توسط تایرسازان تغییر کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در مورد ممنوعیت فروش سبدی تایر، اظهار کرد: براساس این مصوبه […]

گروه خودرو- با توجه به این موضوع که فروش لاستیک خودرو طی چند ماه گذشته با تلاطم‌های گوناگونی مواجه بوده و همین امر سبب شد تا روند فروش تایر خودرو توسط تایرسازان تغییر کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در مورد ممنوعیت فروش سبدی تایر، اظهار کرد: براساس این مصوبه مقرر شده که تایر را به صورت سبدی نفروشیم و به هر کسی یک محصول بدهیم. در واقع خریدار محق باشد که بگوید چه تایری می‌خواهد و ما باید فقط همان تایر را به خریدار بدهیم در حالی که در طول تاریخ صنعت تایر، تایر به صورت سبدی عرضه می‌شده است. وی با بیان اینکه ممنوعیت فروش سبدی تایر مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، افزود: وقتی یک تولیدی صورت می‌گیرد خطوط موازی دارد؛ یعنی از یک جایی محصولات مختلف از هم جدا می‌شوند. هر کارخانه متناسب با داده‌های بازار از سال قبل، برنامه‌ریزی تولید در ابتدای سال را برای خود انجام می‌دهد. بر همین مبنا نیز برای این برنامه‌ریزی از سال قبل مواد اولیه می‌خرند و تجهیزات و کارخانه را برای تولید برنامه‌ریزی شده مجهز می‌کنند. حال اگر تولید با نوسانات بازار خود را تطابق دهد برخی مواد اولیه و تجهیزات در کارخانه کم و زیاد می‌آید و نظامات تولید بر هم زده می‌شود. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، تصریح کرد: فروشندگان تایر براساس اصل تجارت به دنبال به حداکثر رساندن سود و افزایش سرمایه خود هستند و بر همین اساس هم طبیعتاً به دنبال تایری خواهند رفت که بیش‌ترین سود را بدهد و یا بیش‌ترین فاصله قیمتی را با قیمت کارخانه داشته باشد، در این صورت مصرف‌کنندگان باقی سایر تایر‌ها باید چه کنند که تایر خود را پیدا نمی‌کنند؟ وی تأکید کرد: این شیوه فروش باعث می‌شود که تولید و بازار دچار هرج و مرج شود زیرا این شیوه مبتنی بر شناخت بازار و طبیعت تایرسازی و تایرفروشی نیست. بنابراین با ممنوعیت عرضه سبدی تایر مخالفیم زیرا این شیوه باعث می‌شود کارخانجات با حداکثر طرفیت کار نکنند. تنها؛ تصریح کرد: کارخانجات قادر نیستند برای هر سایز تایری به اندازه تمام خطوط تولید و پرس‌‌ها قالب تهیه و انبار کنند تا هر وقت هر کس هر لاستیکی خواست با حداکثر تولید، تایر را تولید و عرضه کنند. این حد از تغییرات در خط تولید قابل اعمال نیست زیرا ضایعات بیشتر می‌شود. کسانی که این ممنوعیت را ابلاغ کرده‌اند با طبیعت و تایرسازی آشنا نیستند زیرا این شیوه مشکلات بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد. وی در مورد وضعیت عرضه در ایام عید هم، گفت: توزیع تایر در بازار وضعیت مطلوبی دارد و بی‌شک عرضه این بازار در شب عید با وجود شرایط قدرتمند تولید، علی‌رغم رشد تقاضا با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد. همچنین عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، درباره آخرین وضعیت تأمین و عرضه لاستیک خودرو، عنوان کرد: تولیدکنندگان تایر با تمام توان در حال تولید و عرضه لاستیک به نمایندگان فروش خود و سپس توزیع آن در واحدهای خرده‌فروشی به منظور تنظیم بازار شب عید می‌باشند. محمدرضا تقی‌گنجی؛ اظهار داشت: علی‌رغم عدم تخصیص ارز به صنعت تایر در سه ماهه ابتدایی امسال، تولیدکنندگان با تمام توان و ظرفیت خود اقدام به تولید و تأمین نیاز بازار لاستیک کرده و خوشبختانه تولیدات لاستیک نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. وی ادامه داد: هم‌اکنون تولیدکنندگان تایر با عرضه لاستیک به نمایندگان فروش خود و سپس توزیع آن در واحدهای خرده‌فروشی درصدد تنظیم بازار شب عید می‌باشند و متقاضیان خرید لاستیک می‌توانند با ارائه مدارک اعلام شده از سوی دولت یک جفت لاستیک با قیمت مصوب تحویل بگیرند. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، همچنین درخصوص تأمین نیاز ارزی تولیدکنندگان تایر، اظهار داشت: فرآیند تأمین ارز تایرسازان تقریباً از نیمه دوم امسال سرعت بیشتری گرفت اما تولیدکنندگان برای رشد تولید نیازمند میزان ارز بیشتری هستند. تقی‌گنجی؛ بیان کرد: اگرچه وزارت صمت تاکنون همکاری خوبی با تایرسازان داشته و پاسخگوی نیازهای تولیدکنندگان بوده اما امیدواریم با تأمین به موقع ارز در سال آینده بتوانیم کمبود‌ها در صنعت تایر را جبران کنیم.