ایفای نقش مهم بازارسرمایه در تحقق جهش تولید

عضو هیئت مدیره بورس تهران، با اشاره به ایفای نقش مهم بازارسرمایه در تحقق جهش تولید، بیان کرد: اوراق مرابحه به‌عنوان پُرکاربرد‌ترین ابزار برای تأمین مالی شرکت‌ها محسوب می‌شود که سرعت فرآیند در کنار کاهش هزینه‌ها در مقایسه با اوراق اجاره عامل استقبال از این اوراق توسط واحدهای تولیدی بوده است. محمدحسین صدرایی؛ در گفتگو […]

عضو هیئت مدیره بورس تهران، با اشاره به ایفای نقش مهم بازارسرمایه در تحقق جهش تولید، بیان کرد: اوراق مرابحه به‌عنوان پُرکاربرد‌ترین ابزار برای تأمین مالی شرکت‌ها محسوب می‌شود که سرعت فرآیند در کنار کاهش هزینه‌ها در مقایسه با اوراق اجاره عامل استقبال از این اوراق توسط واحدهای تولیدی بوده است. محمدحسین صدرایی؛ در گفتگو با سنا، به حجم تأمین مالی از اوراق بدهی در بازارسرمایه طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ تأمین مالی ۶۲ طرح با حجم ۶۷ هزار میلیارد تومان از مسیر بازار بدهی انجام شد، این در حالی است که براساس آمار موجود در سال ۱۴۰۲ تأمین مالی ۸۶ طرح با حجم ۵۳ همت صورت گرفت. وی اعلام کرد: با توجه به افزایش ۴۰ درصدی تعداد طرح‌های تأمین مالی با انتشار صکوک در سال ۱۴۰۲ اما حجم تأمین مالی شرکت‌ها از این مسیر با کاهش حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.

عوامل تأثیرگذار در کاهش حجم تأمین مالی طرح‌های تولیدی

صدرایی؛ به مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کاهش حجم تأمین مالی طرح‌های تولیدی از طریق انتشار صکوک تأکید کرد و گفت: سیاست‌های اتخاذ شده مبنی بر چند مرحله‌ای شدن اوراق حجیم و افزایش نرخ مؤثر تأمین مالی طی دو مرحله در فصل اول و فصل آخر سال شمسی از جمله عواملی است که منجر به انصراف تأمین مالی یا به تأخیر افتادن فرآیند انتشار صکوک به دلیل تجهیز منابع توسط متعهدین پذیره‌نویسی شد.

مزایای تأمین مالی از بازارسرمایه

عضو هیئت مدیره بورس تهران، مزایای تأمین مالی از بازارسرمایه را با استفاده از انتشار صکوک نسبت به بازار پول مورد مقایسه قرار داد و افزود: تأمین مالی شرکتی از طریق صکوک با مزایای چشمگیری در مقایسه با اخذ تسهیلات از شبکه بانکی همراه بوده که مهم‌ترین مزیت آن به امکان تسویه اصل بدهی در سررسید مربوط می‌شود. وی با بیان اینکه شرکت‌ها در شبکه بانکی باید همزمان با پرداخت اقساط اقدام به تسویه فرع و بخشی از اصل تسهیلات خود کنند، اظهار داشت: امکان تأمین مالی در شرایط تنگنای سیستم پولی از بازارسرمایه نیز به‌عنوان یکی دیگر از مزیت‌های تأمین مالی از طریق صکوک در بازار بدهی تلقی می‌شود.

ابزاری برای تأمین مالی شرکت‌ها

عضو هیئت مدیره بورس تهران، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اکنون واحدهای تولیدی بیشتر از چه اوراقی برای تأمین مالی استفاده می‌کنند؟ اعلام کرد: اوراق مرابحه به‌عنوان پرکاربرد‌ترین اوراق برای تأمین مالی شرکت‌ها محسوب می‌شود که سرعت فرآیند در کنار کاهش هزینه‌ها در مقایسه با اوراق اجاره عامل استقبال از این اوراق توسط واحدهای تولیدی بوده است.