ضرورت فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالا

ضرورت فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالا فرهنگ‌سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید اقدام مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت، چرا که عرضه‌کنندگان با انجام عرضه خود در بورس کالا تمایل به حضور در این بازار شفاف را نشان داده‌اند، بنابراین بهتر است در زمینه آشنایی خریداران طی سال جاری تلاش‌های بیش‌تری […]

ضرورت فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالا

فرهنگ‌سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید اقدام مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت، چرا که عرضه‌کنندگان با انجام عرضه خود در بورس کالا تمایل به حضور در این بازار شفاف را نشان داده‌اند، بنابراین بهتر است در زمینه آشنایی خریداران طی سال جاری تلاش‌های بیش‌تری صورت گیرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده درمورد عملکرد بورس کالا در سال گذشته و فرهنگ‌سازی شناسایی ابزارهای جدید، گفت: عملکرد بورس کالا را می‌توان در چند بخش مورد بررسی قرارداد که مهم‌ترین آن توسعه بازار فیزیکی بود، در این بخش با پذیرش محصولات جدید نسبت به توسعه بازار اقدام شده، اما تنها نکته‌ای که باید بیش‌تر به آن توجه کرد فرهنگ‌سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید است.

فرزاد هیبتی در ادامه به توسعه ابزار مشتقه اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش نیز تعداد ابزار مشتقه بر مبنای محصولات جدید عرضه شده که به دلیل اختلاف نرخ‌های سود این قبیل اوراق با نظام بانکی با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بورس کالا تا کنون نقش خود را به خوبی ایفا کرده است، گفت: از عمده‌‌ترین وظایف بورس کالا ایجاد محیط و بستری امن جهت انجام معاملات است که با توسعه نرم‌افزار‌ها و ایجاد ابزارهای مالی بروز و موفق به دستیابی به این مهم در سال اخیر شده است، اما هنوز تعدادی از افراد به استفاده این ابزار و سیستم‌ها آشنایی ندارند و بهتر است در این زمینه آموزش‌های بیش‌تری صورت بگیرد، البته اگر بخواهیم سامانه معاملاتی را با سایر بورس‌های ایران مقایسه کنیم به مراتب در شرایط بهتری قرار دارد.

مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده افزود: برای این‌که قیمت گذاری شفاف و مناسب در کالا‌ها صورت گیرد و رانت از میان برداشته شود نیاز به فراهم آوردن بسترهای قانونی است که خوشبختانه از زمان راه‌اندازی بورس کالا، قوانین و دستورالعمل‌ها به گونه‌ای بوده که بتوان بورس را به عنوان یک محل شفاف جهت معاملات شناخت، بنابراین بهتر است بورس کالا به همین مسیر ادامه دهد و نگذارد که با مداخلات برخی از نهادهای نظارتی خارج از ابزارهای بورس نظم این بازار مالی برهم ریزد.

 

هیبتی در پایان به الزامات قانونی و بسترهایی که برای رشد بورس کالا و برای ایفای نقش بهتر این بازار مالی در عرصه اقتصاد نیاز است، اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ابزاری که برای رشد بورس مورد نیاز است ایجاد تغییر در برخی امور به منظور جذابیت معاملات برای فعالان اعم از خریدار و فروشنده است، بنابراین برای آن‌که بورس کالا بتواند بدون وجود محدودیت‌های اعمال شده به فعالیت خود ادامه دهد و شاهد رونق معاملات و وضعیت اقتصادی باشد باید مانند همیشه در حفظ الزامات قانونی کوشا باشد.