افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه

افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه واردات طلای ترکیه با اقدام مردم این کشور برای کاهش ضرر مالی در برابر نوسانات ارزی، در ماه مارس ۱۷ برابر رشد کرد و به ۲۸٫۲ تن رسید. به گزارش ایسنا، پس از این‌که لیره ترکیه در نوامبر گذشته با شدید‌ترین کاهش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ […]

افزایش ۱۷ برابری واردات طلا در ترکیه

واردات طلای ترکیه با اقدام مردم این کشور برای کاهش ضرر مالی در برابر نوسانات ارزی، در ماه مارس ۱۷ برابر رشد کرد و به ۲۸٫۲ تن رسید.

به گزارش ایسنا، پس از این‌که لیره ترکیه در نوامبر گذشته با شدید‌ترین کاهش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ روبه‌رو شد، رجب‌طیب‌اردوغان رییس‌جمهور این کشور از مردم خواست برای پشتیبانی از ارز ملی، دلارهایشان را فروخته و لیره یا طلا خریداری کنند.

به گفته مهمت‌علی‌ایلدریم ترک، متخصص طلا در بازار بزرگ استانبول، مردم ترکیه به جای ارزهای خارجی، شروع به خرید طلا کرده‌اند و بهبود ملایم ارزش لیره هم قیمت طلا را مناسب کرده است. واردات طلای ترکیه در دسامبر پس از درخواست اردوغان از مردم، تقریباً ۸ برابر افزایش داشت و به ۳۶٫۷تن رسید که بالا‌ترین واردات ماهانه در بیش از دو سال گذشته بود.

قیمت‌ها در ترکیه از ۱۳۲ لیره (۳۶ دلار) برای طلای ۲۴ قیراط در ژانویه به ۱۵۳ لیره در فوریه افزایش یافته است. قیمت طلا دیروز حدود ۱۴۸ لیره بود.

براساس گزارش رویترز، طلا همواره یک دارایی مطمئن در شرایط بی‌ثباتی شناخته می‌شود. مردم ترکیه در ۱۶ آوریل در یک همه‌پرسی درباره تغییرات قانون اساسی که اختیارات اردوغان را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد، شرکت می‌کنند و در آستانه این همه‌پرسی خرید طلا افزایش یافته است.