واگذاری یک میدان گازی به هندی ها با ترک تشریفات مناقصه

  در بحبوحه برگزاری مناقصات قراردادهای IPC قرار شده یک میدان گازی با ترک تشریفات مناقصه به هندی‌ها واگذار شود. حجم روابط تجاری ایران و هند ۱۵ میلیارد دلار است هند از جمله کشورهایی است که در دوران تحریم اگرچه روابط خود را با ایران قطع نکرد اما سایه تحریم‌ها باعث شد روابط سیاسی و […]

 

در بحبوحه برگزاری مناقصات قراردادهای IPC قرار شده یک میدان گازی با ترک تشریفات مناقصه به هندی‌ها واگذار شود. حجم روابط تجاری ایران و هند ۱۵ میلیارد دلار است هند از جمله کشورهایی است که در دوران تحریم اگرچه روابط خود را با ایران قطع نکرد اما سایه تحریم‌ها باعث شد روابط سیاسی و اقتصادی با آن به سطح دلخواه نرسد.

وزیر نفت و گاز هند با بیان این‌که مذاکرات در مورد فرزاد B پیش از تحریم‌ها صورت گرفته و بنابراین خارج از مناقصه به شرکت هندی داده می‌شود، تصریح کرد که هالک بانک ترکیه آماده انتقال بدهی‌های نفتی هند به ایران به یورو است.

بیژن زنگنه نیز پس از امضای سند همکاری میان ایران و هند درباره بخشی از این سند که درباره همکاری درباره توسعه میدان گازی فرزادB است، گفت: براساس این سند همکاری قرار شد مذاکره درباره میدان گازی فرزادبی ‌به صورت ترک تشریفات مناقصه با شرکت‌های هندی ادامه یابد.

پرادان در دیداری که با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران داشت با اشاره به این‌که بدهی‌های نفتی این کشور به محض گشایش کانال بانکی به صورت یورو به ایران پرداخت خواهد شد، درباره همکاری شرکت نفتی هندی برای توسعه میدان گازی فرزاد B گفت: مذاکرات در مورد این میدان پیش از تحریم‌ها صورت گرفته بود و ادامه همکاری‌ها در این زمینه به واسطه تحریم‌ها متوقف شد.

وی به ایسنا گفت: دولت ایران سازوکار جدیدی در رابطه با مناقصات ارایه خواهد کرد که اگر مناسب باشد هند به این مناقصات ورود خواهد کرد البته فرزاد B با مساعدت دولت ایران خارج از مناقصه به هند واگذار می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: برای خط لوله صلح نیز شرایط جدیدی ایجاد شده که با بررسی آن‌ها هند به این پروژه وارد می‌شود. ایران در حال حاضر مازاد تولید گاز دارد و هند نیز خواهان این گاز است.

وزیر نفت هند در ادامه تصریح کرد: ترجیح داده می‌شود که گاز LNG از ایران از سوی هند خریداری شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پول ایران به صورت کامل پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: تمام پول از طریق بانک به صورت یورو پرداخت می‌شود.

به گفته وی اگرچه هنوز توافقی برای قیمت‌گذاری گاز میدان فرزاد B صورت نگرفته اما این پروژه حتماً به یک شرکت هندی می‌رسد.

پرادان با تأکید بر این‌که هند و ایران روابط اقتصادی و تجاری زیادی داشته‌اند، گفت: لغو تحریم‌ها فرصت خوبی برای توسعه ایجاد کرده است و می‌توانیم خطوط قرمز را به فرش قرمز تبدیل کنیم.

وی تأکید کرد: رشد اقتصادی هند بالا‌ترین سرعت افزایش را در جهان دارد و ما در نظر داریم تا سال ۲۰۱۸ به رشد ۸ درصد دست پیدا کنیم که این امر به این معناست که نیاز هند به انرژی به سرعت در حال افزایش است.

وزیر نفت و گاز هند اظهار کرد: هند تصمیم دارد ۲۰ میلیارد دلار در میدان گازی فرزاد و میادین گازی چابهار سرمایه‌گذاری کند.

اما ترک تشریفات در مناقصه به چه معنا است؟ به گزارش مناقصه‌مزایده در قانون برگزاری مناقصات به‌عنوان کلید اصلی معاملات دولتی؛ ۳‌نوع معامله وجود دارد که شامل معاملات کوچک، معاملات متوسط و معاملات بزرگ است. یکی از روش‌های برگزاری معاملات بزرگ همان مناقصه است که مناقصه را طریق یک فرایندی برگزار کنیم، دوم ترک تشریفات مناقصه است و سوم عدم الزام به برگزاری مناقصات است پس عملاً برای برگزاری مناقصات عمده یا بزرگ ۳‌راه پیش‌رو داریم، این ۳‌راه مناقصه، ترک تشریفات و عدم‌الزام به برگزاری مناقصه است. یعنی ترک تشریفات هم یکی از روش‌های انجام معامله می‌باشد که در اصل انجام معامله بدون گذراندن فرایند مناقصه می‌باشد.

 

ترک تشریفات مناقصه یعنی تشریفات را کنار می‌گذاریم یعنی بدون این‌که بخواهیم فرایند را برگزار کنیم به معامله و در نهایت به انعقاد قرارداد برسیم. ترک تشریفات در قانون به‌عنوان یک استثنا آمده همان‌طور که رجایی فرمودند، اما متأسفانه خیلی از دستگاه‌ها آن را به‌عنوان یک اصل اجرا می‌کنند، در صورتی که اصل بر برگزاری مناقصه عمومی در معاملات بزرگ است (یعنی معاملاتی که در حال حاضر از ۵۵‌میلیون تومان بیش‌تر می‌باشد)، که از آن می‌توان به‌عنوان یک نقطه ضعف یاد کرد و مواردی که از سوی دستگاه‌های اجرایی در مسیر خطایی افتاده است که جای سؤال دارد. انجام معامله از طریق ترک تشریفات مستلزم تشکیل هیأتی است برای توجیه این که چرا مناقصه به‌صورت عمومی برگزار نشده است و همینطور در معاملات بالای ۲۰۰‌برابر معاملات کوچک یعنی حدود یک میلیارد و ۱۰۰‌میلیون باید در هیأتی در خود سازمان مدیریت سابق یا معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به‌نام کمیسیون ترک تشریفات معاملات بسیار بزرگ مورد تأیید قرار گیرد یعنی ترک تشریفات به این راحتی نیست. اما به هر حال با توجه به این‌که دستگاه‌ها به این روش عادت کرده‌اند، بی‌مهابا معاملات زیر ۲۰۰‌برابر را خودشان انجام داده و بالای ۲۰۰‌برابر را هم از طریق معاونت، که این مستلزم نظارت بیش‌تری است.