ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد چرخه «ایده تا تولید»

    به منظور شناسایی مؤثر و تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه و در جهت استحکام بخشی به مبانی اقتصاد مقاومتی تفاهم‌نامه‌ای در دانشگاه امیرکبیر منعقد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، براساس تفاهم انجام شده بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یک نهاد معتبر علمی و بانک صنعت و معدن […]

 

 

به منظور شناسایی مؤثر و تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه و در جهت استحکام بخشی به مبانی اقتصاد مقاومتی تفاهم‌نامه‌ای در دانشگاه امیرکبیر منعقد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، براساس تفاهم انجام شده بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یک نهاد معتبر علمی و بانک صنعت و معدن به عنوان یک نهاد مالی تخصصی، همکاری لازم انجام می‌گیرد تا ایده‌های نو و نمونه محصولات صنعتی آماده تجاری سازی، شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرد.

تفاهم‌نامه امضا شده بین بانک صنعت و معدن و دانشگاه صنعتی امیرکبیر شامل ایجاد صندوق یا صندوق‌های سرمایه سرمایه‌گذاری مشترک و مذاکره با دستگاه‌های تأثیر‌گذار برای دستیابی به منابع ارزان قیمت و سهل‌الوصول برای این صندوق‌ها می‌شود.

در این تفاهم‌نامه تشکیل کارگروهی تخصصی در بانک پیش‌بینی شده است تا به‌کارآفرینانی که طرح‌های آماده تجاری‌سازی دارند برای تهیه برنامه کسب و کار و گزارش‌های امکان‌سنجی قبل از تجاری‌سازی طرح‌ها خدمات مشاوره‌ای ارایه کنند.

علی اشرف افخمی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: امیدوارم با ورود بانک‌ها و سازمان‌ها نهضتی برای توسعه و ترویج ایده‌های نو و کسب و کارهای نوپا در کشورمان ایجاد شود.

افخمی تصریح کرد: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده و به منظور تحقق این منویات باید همکاری بین دانشگاه‌ها و بانک‌ها گسترش پیدا کند.

وی افزود: ما به دنبال اقتصاد دانش بنیان هستیم و از مسؤولان دانشگاه صنعتی امیر کبیر که فرصت گام برداشتن در این مسیر را برای ما به وجود آورده‌اند سپاسگزاریم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ضمن اشاره به این که ما در بحث مدیریتی مقصد را از رسیدن مهم‌تر می‌دانیم، بیان داشت: سرمایه‌گذاری‌های ریسک پذیر در دنیای امروز مرسوم است و در کشور ما تاکنون به آن بهایی داده نشده است و از آن‌جا که ما در این زمینه پیش گام بوده‌ایم خرسندم.

اقتصاد دانش بنیان و چرخه ایده تا تولید

رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: اگر ما بخواهیم اقتصاد و صنعت دانش‌بنیان داشته باشیم، باید چرخه از ایده تا تولید را کامل کنیم.

سید احمد معتمدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه دانشگاه امیرکبیر با بانک صنعت و معدن گفت: همه بانک‌های کشور باید در تکمیل چرخه ایده تا تولید برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان همکاری کنند زیرا قادرند در کامل کردن این چرخه نقش کلیدی داشته باشند و از سوی دیگر باید دانست که در حال حاضر بخش خصوصی نمی‌تواند وارد این عرصه شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این که اقتصاد، دانش محور است، تصریح کرد: ما شاهد آن هستیم که سهم سخت‌افزار در صنعت رو به کاهش و سهم نرم افزار رو به افزایش است، کشورهای پیشرفته دانش فنی را نزد خود نگاه داشته و سخت‌افزار و مونتاژ را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

معتمدی بیان داشت: بیش از ٨٠ تا ٩٠ درصد ارزش افزوده متعلق به کشورهایی است که دارای فن‌آوری و دانش فنی هستند و این بدان معناست که اگر کشوری به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نرود نمی‌تواند اقتصاد پویا و پابرجایی داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کشوری داشته باشیم که تنها به درآمد ناشی از فروش نفت متکی نیست چاره‌ای جز حرکت به سمت اقتصاد متکی به دانش فنی در همه بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات نداریم.