چراغ سبز بانک مرکزی برای افزایش سود بانکی!

چراغ سبز بانک مرکزی برای افزایش سود بانکی! مسعود طاهری از دیروز طرح پرداخت سود ۲۰درصد به گواهی سپرده توسط بانک‌ها آغاز شده است. در این طرح متقاضی برای خرید به شعب هر یک از بانک‌ها مراجعه کرده و بر مبنای مبلغی که در اختیار دارد، سپرده‌گذاری می‌کند و بانک نیز در ازای آن، سندی […]

چراغ سبز بانک مرکزی برای افزایش سود بانکی!

مسعود طاهری

از دیروز طرح پرداخت سود ۲۰درصد به گواهی سپرده توسط بانک‌ها آغاز شده است. در این طرح متقاضی برای خرید به شعب هر یک از بانک‌ها مراجعه کرده و بر مبنای مبلغی که در اختیار دارد، سپرده‌گذاری می‌کند و بانک نیز در ازای آن، سندی را تحت عنوان گواهی سپرده در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

همچنین بانک مرکزی برای آرامش در بازار ارز نیز برنامه داد و گواهی سپرده ارزی را راه‌اندازی کرد. در این طرح نیز متقاضی با مراجعه به بانک و اعلام درخواست برای دریافت این گواهی که مثلاً بر مبنای دلار باشد، نرخ میانگین دلار از زمان اعلام تقاضای وی تا یک ماه قبل در سامانه سنا مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر مبنای این نرخ، برای سپرده‌گذار گواهی صادر می‌شود. به گواهی سپرده ارزی یک ساله، ۴ درصد و به دو ساله، ۴٫۵ درصد سود تعلق می‌گیرد.

اما سومین تیر بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار مالی کشور، آغاز پیش‌فروش سکه‌های طلا بود. سکه نیز همچون ارز طی این یک ما افزایش چشمگیری داشت و به رغم این که پیشتر نیز بانک مرکزی حراج آن را آغاز کرده بود، اما با اوج‌گیری مجدد قیمت ارز، بازار سکه نیز رونق گرفته بود. بر این اساس و از دیروز با دستور بانک مرکزی، بیش از ۱۱۰۰ شعبه بانک ملی پیش فروش سکه امامی با نرخ‌های یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار تومان برای دوره زمانی ۶ماهه و یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار تومان برای بازه زمانی یکساله را بدون محدودیت پیش خرید آغاز کردند.

این تصمیمات در شرایطی گرفته شده که بعد از مدت‌ها و با زحمت بسیار، بانک مرکزی موفق شده بود ثبات را به سپرده‌های بانکی برگرداند و حالا با این دستور جدید، تمام زحمت‌های قبلی به باد رفته است!

گفتنی است در ماه‌های گذشته و بعد از مدت‌‌ها تلاش در بازار پول، مقدار سود سپرده‌های بانکی تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و بانک‌ها ملزم شدند تا این نرخ را اجرایی کنند. اما در پی بالا و پایین شدن نرخ ارز به تازگی بانک مرکزی تصمیم گرفته تا با انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز، پول‌هایی که به سمت بازار ارز روانه می‌شود را به صورت سپرده در بانک‌ها حفظ کند. اما سؤال این است که اقدام جدید بانک مرکزی چه پیغام برای مردم دارد؟ بدون شک این عمل بازگشت به عقب خواهد بود؛ زیرا این دستور جدید پیغامی واضح برای بانک‌ها نیز دارد و آن افزایش مجدد نرخ سود بانکی است!

می توان گفت تا پیش از این، افرادی که انتظار ثبات در اقتصاد با نرخ ۱۵درصد سود بانکی را داشتند، می‌بینند که همان بانک‌ها سود ۲۰درصد می‌دهند. حالا این افراد با این دستور جدید پول خود را از حساب‌های ۱۵درصدی خارج می‌کنند و وارد حساب‌های ۲۰درصدی می‌کنند. با این حساب، نه تنها بازار ارز از حالت به وجود آمده خارج نمی‌شود، بلکه فقط پول‌‌ها در حساب‌های بانکی از یک حساب به حساب دیگر جابه‌جا می‌شود!

این عمل به صورت مستقیم به روی بورس و فرابورس نیز تأثیر گذاشت و به‌طور مثال قیمت اسناد خزانه دولتی نیز از روز گذشته افزایش یافت. در عمل باید بگوییم تصمیماتی که درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفته می‌شود، نرخ اسناد خزانه اسلامی را تغییر می‌دهد و روی تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأثیر می‌گذارد.

در حال حاضر بازار ارز و سکه شرایط خوبی را سپری می‌کند؛ دیروز دلار بعد از چند روز پرالتهاب به قیمت ۴۷۶۰تومان رسید تا هفته‌ای پرتنش را پشت سر بگذارد. سکه بهار آزادی نیز در این روز با کاهش ۱۶هزار تومانی مواجه شد و به قیمت یک‌میلیون‌و۵۷۰هزار تومان رسید.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در دراز مدت آیا این اقدامات بانک مرکزی می‌تواند مؤثر واقع شود یا باز هم این سکه و دلار هستند که روی دست دلالان هنرنمایی می‌کنند؟!